В продължение на години Tesla работи не само върху производството на електрически автомобили, но и върху множество други продукти, включително технологията за напълно автономно управление (FSD). Нейната цел е да позволи на автомобилите да се използват в полуавтономен режим от собствениците, а един ден – и в напълно автономен.
Наскоро компанията най-накрая пусна първия си FSD пакет, наречен FSD Supervised. Нашият екип имаше възможността да прекара няколко дни със софтуера по улиците на Мелбърн и в регионалната част на щата Виктория, за да провери как се справя технологията по австралийските пътища.
Накратко, това е невероятна технология, която изглежда почти нереална. За пет дни бяха изминати близо 700 км, включително няколко пътувания от над 70 км без нито една човешка намеса, като по пътя имаше и няколко изненади.
Първи впечатления на австралийска земя
Тъй като Австралия е първият пазар с дясно движение, който получава FSD Supervised, беше интересно да се види как ще се представи софтуерът, при положение че е натрупал много повече опит в държави с ляво движение.
Тестовият автомобил беше каран по обичайни маршрути – от централните части на Мелбърн и предградието Турак Ийст до междуградските пътища на полуостров Морнингтън. Системата се справи с почти всички сценарии безпроблемно. Това включваше кръгови кръстовища, шофиране по изгрев и здрач, през нощта, в дъжд, през участъци в ремонт, специфични за Мелбърн завои тип „кука“, сливания на ленти, тунели, включвания в магистрали, по-тесни пътища, мостове с една лента, паркинги на търговски центрове и много други.
Тестовият автомобил беше стандартен Tesla Model 3, оборудван с така наречения Хардуер 4.0 (или AI 4.0). Той включва набор от камери и компютър, които са в основата на системата Tesla Vision. Този хардуер е наличен във всички нови автомобили на Tesla, които компанията продава в Австралия днес.
Активация и работа със системата
Стартирането на FSD Supervised е изключително лесно. Достатъчно е да се въведе дестинация във вградената навигация на автомобила, да се постави предпазният колан и да се натисне спирачката. На екрана се появява син бутон, чието задържане активира системата. Оттам нататък автомобилът сам превключва на предна или задна предавка в зависимост от това как е паркиран.
Бавните маневри не представляват трудност за автомобила, а софтуерът демонстрира отлично разбиране за заобикалящата го среда. Системата Tesla Vision е способна да вижда много повече детайли, отколкото повечето хора с перфектно зрение. Шофирането в дъжд или при силни слънчеви отблясъци не попречи на работата ѝ.
Това показва, че преминаването от радар към изцяло визуална система и отказът от LiDAR технология не е пречка за FSD Supervised, както някои подозираха. Очаква се технологията само да се подобрява.
Поведение на пътя
По време на теста системата успя да се ориентира през някои от пътните ремонти в Мелбърн и региона. Автомобилът намаляваше скоростта, заобикаляше временните конуси и след това отново ускоряваше. В няколко случая беше забелязано, че след участък с по-ниско ограничение автомобилът поддържа скорост с няколко километра под максимално позволената. Леко натискане на педала за ускорение беше достатъчно, за да коригира скоростта до лимита.
Ускорението и спирането в трафик са значително по-плавни в сравнение със стандартния автопилот, с който много собственици на Tesla вече са запознати. При спиране на светофар автомобилът оставя точно необходимото разстояние до колата отпред. Това се случваше последователно, което бързо изгради доверие в системата.
Включването в магистрали също не беше проблем, като автомобилът следваше трафика и ускоряваше до необходимата скорост преди сливането. На самата магистрала системата сменяше лентите при нужда и беше внимателна към автомобили, които се включваха в движението.
Заключение: Технология, която променя всичко
Една от областите, в които системата може да се подобри, е засичането и избягването на дупки по пътя. По някои от пътищата на полуостров Морнингтън имаше леки неравности, през които автомобилът премина. Вероятно това ще бъде подобрено в следващите актуализации, като се има предвид колко добре системата се справя с разпознаването на легнали полицаи, по-тесни кръгови кръстовища и други препятствия.
Тази технология има потенциала да направи пътищата ни по-безопасни още днес и със сигурност ще се развива с бъдещите версии на софтуера. Според натрупания опит, FSD Supervised вече работи на 99,9% от капацитета си по отношение на управлението в трафик, спазването на правилата за движение и реакцията спрямо поведението на други шофьори. Като се има предвид, че това е първата версия, достъпна за широката публика в Австралия, е сигурно, че тя ще става все по-добра.
Последвайте ни в Google NewsПредишна/Следваща

