Моделът 997 е смятан за златната среда в историята на 911, съчетавайки модерна технология, динамика и надеждност с компактни размери, информативно управление и двигатели с характер
При дебюта си през 2004 г. Porsche 911 от поколението 997 представлява много по-голям скок напред спрямо своя предшественик 996, отколкото консервативната визуална промяна предполага.
Въпреки че с времето първият 911 с водно охлаждане (996) спечели своите почитатели, именно 997 беше моделът, който ознаменува завръщането към добрата форма за най-известния спортен автомобил в света. Той беше по-бърз, с по-добър баланс и със значително по-високо качество на интериора по отношение на материали, сглобка и финални детайли. Моделът 997 беше може би първият 911, който се възползва от финансовите постъпления, генерирани от успеха на Cayenne.
За ентусиастите това е перфектният баланс в гамата на 911. Автомобилът е по-широк и по-дълъг, което му осигурява по-стабилно поведение на пътя и изглажда някои от типичните за модела динамични недостатъци. В същото време той запазва правилните размери и тегло, все още използва характерния атмосферен двигател „Мецгер“ в някои версии, предлага се масово с ръчна скоростна кутия и разполага с информативно хидравлично управление.
Гамата на Porsche 911 (997)
С поколението 997 гамата на Porsche 911 се разширява значително. Към базовия 3,6-литров Carrera се присъединява 3,8-литровият Carrera S, както и версиите със задвижване на четирите колела Carrera 4 и Carrera 4S. Освен кабриолети на четирите основни варианта, се предлагат и Targa 4 и Targa 4S. Най-бързата версия е Turbo, която след фейслифта на модела (997.2) получава и още по-мощен вариант Turbo S.
Освен завръщането към класическите кръгли фарове, 997 получава и сериозен набор от технологии за времето си. Адаптивните амортисьори Porsche Active Suspension Management (PASM) са стандартни за Carrera S, също както и кормилното управление с променливо предавателно число. Пакетът Sport Chrono е опция, която добавя хронометър на таблото и бутон Sport за по-остра реакция на газта и отваряне на клапите в изпускателната система.
За клиентите, които желаят по-фокусирано шаси, подобно на Carrera S, но в стандартния модел, Porsche предлага спортен пакет. Той включва диференциал с ограничено приплъзване и снижава автомобила с 20 мм.
С фейслифта от 2008 г. (997.2) дебютира системата за директно впръскване на горивото, а Porsche представя и върховата версия в гамата Carrera – GTS, налична със задно или с двойно задвижване. С обновлението се появява и отличната скоростна кутия с двоен съединител PDK, която заменя остарелия петстепенен автоматик Tiptronic.
Това покрива стандартните версии на 997, но гамата включва и редица специални модели. В рамките на осемгодишния производствен цикъл се появяват две поколения 997 GT3 и GT3 RS, както и GT2 през 2007 г. Сред лимитираните серии се отличават 911 GT2 RS (2010 г.), 911 Sport Classic (2010 г.), 911 Speedster (2010 г.) и Porsche 911 GT3 RS 4.0 (2011 г.).
Впечатления зад волана на Porsche 911 Carrera S (997)
Моделът 997 все още се усеща като много компактен автомобил – едно силно подценявано качество. Въпреки това купето е достатъчно просторно, седалките са малки, но осигуряват брилянтна опора, а видимостта е превъзходна. Интериорът е консервативен и типично немски, но представлява огромно подобрение спрямо 996.
За да се достигнат лимитите на автомобила, са нужни повече усилия. При по-динамично шофиране се усеща огромно сцепление, което вдъхва увереност, но същевременно е налице и онова великолепно усещане за баланс, характерно за най-добрите 911 със задно предаване. Предницата дава много обратна връзка, а задната ос осигурява огромна тяга. Резултатът е брилянтна стабилност при бързо шофиране и възможност за контрол с газта, когато забавлението е по-важно. Колкото по-агресивно се управлява, толкова по-добре се усеща автомобилът.
Въпреки че някои пуристи може да предпочетат финото усещане на Carrera S със стандартна каросерия, като цялостен пакет Carrera GTS е труден за критикуване. Именно заради комбинацията от универсална динамика, стойност и привлекателност, той е предпочитаният модел извън тези, разработени от Motorsport отдела, и достоен финал за поколението 997.
Цени и съвети при покупка на 911 (997)
Двата основни проблема при шестцилиндровия боксерен двигател на първата генерация 997 (2004-2008) са надраскване на стените на цилиндрите и повреда на лагера на междинния вал, който задвижва разпределителните валове (т.нар. IMS лагер). И двата дефекта могат да доведат до тотална повреда на двигателя.
Повредите в лагера са невъзможни за предвиждане, но добрата новина е, че днес се срещат все по-рядко. Надраните цилиндри са малко по-често срещан проблем, особено при 3,8-литровия двигател. Индикации за това са почернели ауспухови накрайници и/или специфично цъкане при работа на празен ход. Специализираните сервизи могат да извършат проверка на цилиндрите с ендоскоп за повече сигурност.
Към днешна дата покупката на ранен 997 трябва да се случва само ако автомобилът има скорошно доказателство за доброто състояние на двигателя или документи за извършени ремонти по тези проблемни зони. Пълна сервизна история и проверка за регистрирани прекомерни обороти са задължителни при покупка на спортен автомобил Porsche. Втората генерация на модела (997.2), както и версиите Turbo и GT, които използват различен двигател, не страдат от тези проблеми.
Както шестстепенната ръчна, така и петстепенната автоматична скоростна кутия Tiptronic са здрави. Съединителите също са издръжливи и могат да изминат до около 80 000 км. Трансмисиите PDK също се славят с висока надеждност. Трябва да се има предвид, че версиите със задвижване на четирите колела износват предните гуми по-бързо.
Проверете за корозия по вътрешните повърхности на спирачните дискове, която се причинява от рядка употреба и не се забелязва лесно. Керамичните спирачки са отлични, но не са необходими, освен ако не планирате чести посещения на писта, а цената им е изключително висока. Скърцане от предното окачване обикновено сочи към нужда от смяна на тампони. Всеки 911 заслужава качествени гуми, така че неподходящи, стари или износени гуми са първият знак, че автомобилът може да не е поддържан добре.
Пребоядисването на предната част за прикриване на щети от камъчета е често срещано, но ако други панели са пребоядисвани, подходете с повишено внимание. Ръждата не е проблем за тези автомобили. При кабриолетите огледайте внимателно покрива за износване. Проверете състоянието на кондензаторите на климатика и радиаторите, които са разположени зад отворите в предната броня и са податливи на течове. Интериорът е издръжлив, но проверете дали всички електрически системи работят, особено функциите на инфоразвлекателната система (PCM) и адаптивните амортисьори (PASM).
Стойността на Porsche 911 (997) се покачва, тъй като моделът се утвърждава като модерна класика. Вече не съществуват „евтини“ екземпляри. Кабриолетите и автоматиците обикновено са с по-ниска цена, както и автомобилите с по-голям пробег. Очаква се през 2025 г. кабриолет с висок пробег да може да бъде закупен за около 15 000 британски лири.
Последвайте ни в Google News