Nissan Ariya 2025: Преглед на един обречен, но впечатляващ електромобил

Докато тествахме Nissan Ariya модел 2025 г. този месец, се появи новината, че Nissan спира продажбите на този електрически кросоувър за американския пазар.

След като Nissan беше един от ранните лидери при електрическите автомобили със своя хечбек Leaf, моделът Ariya се сблъска с многократни забавяния при излизането си на пазара. Той в крайна сметка се появи в продажба през 2023 г., когато вече имаше множество конкуренти. На този наситен пазар Ariya не успя да намери своето място. Последваха 15-процентови мита върху произвеждания в Япония електромобил, премахването на федералните данъчни кредити за автомобили на лизинг и фокусът на Nissan върху обновения Leaf, който ще прилича повече на Ariya и ще се появи в продажба тази есен.

Въпреки всичко това, прекараната седмица зад волана на Ariya беше приятна. За всеки, който се интересува от електрически кросоувър от среден клас с луксозно усещане, оставащите бройки в наличност на Nissan са отличен избор, особено ако сделката бъде сключена в близко бъдеще.

Богато стандартно оборудване

Когато Ariya се появи на пазара като изцяло нов модел за 2023 г., стартовата му цена беше 43 190 долара и надхвърляше 60 000 долара за версията със задвижване на всички колела, по-голяма батерия и всички опции. Това не е неразумна цена за луксозен кросоувър от среден клас, но се оказа твърде висока за сегмента.

Днес, докато повечето автомобили поскъпват, Nissan направи Ariya по-евтин. Базовото ниво на оборудване Engage започва от 39 770 долара, като включва отопляеми предни и задни седалки от изкуствена кожа, отопляем волан, безжично зарядно за смартфон, адаптивен круиз контрол, електрически сгъваеми странични огледала и големи 19-инчови джанти.

Моделната гама на Ariya е усложнена от комбинацията от различни размери на батерията, мощност на електромоторите и допълнителни екстри. Въпреки това всеки Ariya е богато оборудван и има цена, сходна с тази на еквивалентния бензинов Nissan Murano. Тестовият автомобил беше с най-високото ниво на оборудване Platinum+, което струва 54 370 долара и предлага допълнителни удобства като тапицерия от кожа Nappa, вентилирани предни седалки, електрическо регулиране на волана и система за автономно шофиране по магистрала.

Както при много други електромобили, Ariya често се предлага със значителни отстъпки от каталожната цена, особено при лизинг. До края на септември 2025 г. федерален данъчен кредит от 7500 долара прави сделката още по-изгодна.

Пробег до 465 км с едно зареждане

Ariya се продава с избор от две батерии – с капацитет 63 кВч и 87 кВч (която Nissan означава с „+“). Предлага се също със задвижване на предните колела или на всички колела (наречено от Nissan E-4ORCE). Теглото и размерът на джантите на различните нива на оборудване също влияят на пробега.

За максимален пробег с Ariya най-подходящ е вариантът Evolve+. С цена от 44 370 долара, той включва предно задвижване и батерия с капацитет 87 кВч. Според тестовете на EPA, Ariya Evolve+ изминава 465 км с едно зареждане и има енергиен еквивалент на разход от 98 мили за галон. Базовият модел Engage, от друга страна, използва батерията с капацитет 63 кВч и има пробег от едва 348 км с предно задвижване и 330 км със задвижване на всички колела. Това все още е повече от достатъчно за ежедневните нужди на повечето хора, но не е най-добрият избор за дълги пътувания, особено като се има предвид, че електромобилите обикновено постигат по-малък пробег при движение по магистрала в сравнение с градски условия.

Версиите на Ariya със задвижване на всички колела и по-голямата батерия, какъвто беше тестовият автомобил, имат официален пробег между 414 и 438 км с едно зареждане, в зависимост от оборудването и размера на джантите. По време на теста изминахме 352 км с напълно заредена батерия на модела Platinum+. В този момент компютърът показваше 23% оставащ заряд и 124 км прогнозен пробег, което означава, че автомобилът е напът да надхвърли официалния пробег от 430 км за този модел.

Зареждане

Зареждането на Ariya от празна до пълна батерия отнема 10,5 часа за версията с 62 кВч и 14 часа за тази с 87 кВч, когато се използва 240-волтово зарядно устройство, каквото може да се инсталира у дома или да се намери на някои обществени места.

Зареждане: Практичност пред скорост

При бързане, обществена DC бързозарядна станция зарежда батерията от 10% до 80% за 35 минути (или 40 минути при варианта с по-голяма батерия). Това не е най-високата скорост в сегмента. Ако се планират чести дълги пътувания, е добре да се предвидят няколко минути повече в сравнение с Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 или Kia EV6.

Ariya разполага със заряден порт тип CCS, какъвто се среща при повечето марки DC станции. Този електрически модел обаче може да се зарежда и на станция Supercharger на Tesla чрез адаптер NACS, което дава на шофьорите достъп до най-добре оценената мрежа за зареждане в САЩ. При зареждане от стандартен домашен контакт с напрежение 120 волта, автомобилът добавя около 7 км пробег на час, което е достатъчно при зареждане през нощта.

Дизайн: Елегантен силует

Автомобилните производители възприемат различни подходи към дизайна на своите електрически модели – от футуристични капсули до обикновени автомобили, които просто нямат двигател с вътрешно горене. Ariya намира баланс между тези две крайности.

На пръв поглед Ariya е стилен кросоувър с усещане за лукс, висока странична линия на прозорците и силует, наподобяващ купе. В задната си част формата, острите линии и тънките стопове създават усещане за европейски дизайн. Отпред обаче има голям черен панел с формата на радиаторна решетка, който очевидно не пропуска въздух. Като цяло Ariya изглежда луксозно, без да натрапва спортните амбиции, характерни за модели като Kia EV6 или Ford Mustang Mach-E.

Интериор от луксозен клас

Интериорите на Tesla са известни със своя изчистен, но студен дизайн, а много други електрически автомобили в този ценови клас последваха примера им. За разлика от тях, Nissan отличава Ariya с купе от луксозен клас. Качествените материали и прецизно изработените движещи се части помагат да се оправдае цената на модела, още преди да се вземе предвид неговото електрическо задвижване.

Ariya има семпло табло, което се простира по цялата широчина на купето, без централна конзола, спускаща се надолу. Това създава изчистен и подреден вид. Зад волана е разположено 12,3-инчово дигитално приборно табло, свързано с 12,3-инчов сензорен екран на инфоразвлекателната система в центъра. Самата система е стандартна за Nissan, което означава, че е лесна за използване, без да е особено впечатляваща, и поддържа интеграция със смартфони чрез Android Auto и Apple CarPlay. В сравнение с някои по-нестандартни интериорни решения при други електромобили, много купувачи вероятно ще оценят простотата и ще оставят качествените материали да създадат усещането за лукс.

Сензорните бутони, вградени в дървената облицовка на таблото, изискват малко повече концентрация при натискане, но допринасят за изчистения стил на интериора. Функциите за отопление и вентилация на седалките обаче изискват прецизно докосване на екрана, а липсата на физически контролер за бърза настройка на температурата в купето се усеща.

Просторен и комфортен

Усещането за лукс в Ariya се пренася и върху просторните и удобни седалки. Водачът седи високо и се радва на твърда, но поддържаща възглавница. Отопляемите предни и задни седалки, както и отопляемият волан, са включени във всички нива на оборудване с изключение на базовото Venture+. Това е особено полезно в електрически автомобил, защото е по-ефективно да се затопли седалката, отколкото цялото купе с електрическия нагревател. В същото време, вентилацията на предните седалки е налична само за най-високото ниво на оборудване Platinum+.

Задната седалка на Ariya също е комфортна. Пътниците отзад разполагат с огромно пространство за краката, а спортно изглеждащата линия на покрива не отнема от пространството за главите.

Багажно пространство: Практично, но не и рекордно

Ariya е средноразмерен кросоувър с почти идентични размери като Hyundai Ioniq 5. Това го прави по-малък от Tesla Model Y, а скосената линия на покрива намалява товарното пространство зад задните седалки.

Обемът на багажника е 646 литра – по-малко от този на субкомпактния Nissan Kicks и с около 140-200 литра по-малко от Ioniq 5 или Model Y. Въпреки това товарната площ е прилична, а подът на багажника е регулируем. Може да се използва по-висока позиция с място за скрито съхранение отдолу, която е наравно със сгънатите облегалки на задните седалки. Алтернативно, подът може да се свали, за да се освободи максимално открито пространство. Общият товарен обем при сгънати задни седалки е 1690 литра, колкото при Ioniq 5, докато Model Y предлага 2152 литра. Nissan не предлага преден багажник, но Ariya е сертифициран да тегли малко ремарке с тегло до 680 кг.

Лесен за управление, без спортни амбиции

Някои електрически автомобили, включително най-продаваният модел на Tesla, са създадени като спортни машини. Това означава бързо ускорение, пъргаво управление и понякога твърда возия. Nissan възприема по-спокоен подход с Ariya.

Версиите с предно предаване разполагат с мощност между 214 и 238 к.с. в зависимост от размера на батерията и се нуждаят от около 7 секунди, за да достигнат 100 км/ч. Това е прилично бързо за SUV, но нищо впечатляващо. Моделите със задвижване на всички колела, които имат допълнителен електромотор, предлагат по-сериозна мощност от 335 до 389 к.с., което намалява времето за ускорение до 100 км/ч до около 5 секунди. Това е бързина, сравнима със спортен автомобил, но е средно постижение за този клас.

Макар возията на Ariya да не е толкова мека, колкото при Toyota bZ4X, Subaru Solterra или Hyundai Ioniq 5, тя е достатъчно комфортна и особено тиха. Автомобилът не е тромав и вдъхва увереност при ежедневно шофиране, но губи стабилност при по-агресивно влизане в остри завои.

По-високите нива на оборудване на Ariya разполагат с усъвършенстван адаптивен круиз контрол, който позволява свалянето на ръцете от волана при движение по магистрала в рамките на лентата.

Силна конкуренция

Ariya се изправя пред сериозна конкуренция. Tesla Model Y е естественият еталон и, както беше споменато, Ariya е по-конвенционално луксозен и лесен за използване – с по-богат интериор, по-тиха возия и по-прости контроли, включително Apple CarPlay и Android Auto. Tesla обаче е по-бърз, има по-голям пробег и повече пространство, при това на по-ниска цена.

Други конкуренти са Kia EV6 и Hyundai Ioniq 5. Ariya струва малко по-малко от тях и има по-луксозен интериор, но те се зареждат и ускоряват по-бързо и предлагат повече товарно пространство.

Toyota bZ4X и Subaru Solterra са спокойни и комфортни електрически автомобили, но струват повече от Ariya и имат по-малък пробег с едно зареждане.

Chevrolet Blazer EV и Honda Prologue предлагат по-голям пробег, но Nissan е по-бърз и по-луксозен, като само Honda предлага Android Auto или Apple CarPlay.

Заключение: Луксозен, но не и революционен

Когато се съпоставят предимствата и недостатъците на Ariya спрямо Tesla Model Y, не е изненадващо, че моделът не успя да постигне популярността, на която Nissan се надяваше. Въпреки това Ariya има какво да предложи.

Той не е технологично чудо, лишено е от впечатляващата скорост или модерната инфоразвлекателна система на Tesla, или пък от свръхбързото зареждане на Hyundai и Kia. Но функционира добре като електрически автомобил, като същевременно е стилен и луксозен SUV. Особено при наличие на отстъпка, Nissan Ariya модел 2025 г. е приятен начин за преминаване към електрически автомобил, лишен от някои от обичайните недостатъци.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации