Nio няма да продава автомобили в САЩ, но технологията ѝ ще се появи в McLaren

Китайският производител на електрически автомобили Nio няма да продава директно автомобили на пазара в САЩ. Вместо това, технологията на компанията ще се появи там чрез лицензионно споразумение, свързано с McLaren Automotive, според бивш служител на американския екип на Nio.

През юни миналата година компанията спря плановете си за експанзия в САЩ, което доведе до съкращаването на екипа, отговорен за навлизането на пазара, и на главния бизнес директор Саураб Бхатнагар.

Регулаторни и финансови пречки

Бившият служител коментира, че за Nio е на практика невъзможно да стартира продажби в САЩ. Основна причина е правилото за „свързаните“ автомобили, което прави продажбата на техен модел почти незаконна, без ясен път за алтернативни решения.

Тези коментари идват месеци след като Министерството на търговията на САЩ издаде окончателно правило през януари, с което се забранява вносът на „свързани“ китайски и руски автомобили. Забраната обхваща и ключови хардуерни и софтуерни компоненти, които биха могли да се използват за шпионаж или за поемане на контрол над превозните средства.

Според източника, дори и без киберсигурността, разходите и техническите препятствия биха направили директния достъп до пазара изключително труден. Той посочва, че Федералните стандарти за безопасност на моторните превозни средства в САЩ (FMVSS) се различават съществено от стандартите за сертифициране в Европа и Китай.

„Изключително скъпо е да се разработи нова версия на автомобила за друг пазар. Когато губиш пари в Китай, е трудно да намериш средства за подобна стъпка, дори ако всички други условия са налице“, добавя бившият служител.

Стратегическото партньорство с McLaren

Вместо директни продажби, технологията на Nio ще достигне до американските пътища по заобиколен път. Ключова роля в това играе CYVN – инвестиционен фонд, подкрепян от правителството на Абу Даби и основен инвеститор в Nio.

През април CYVN обяви създаването на McLaren Group Holdings Ltd., обединяваща McLaren Automotive, британския стартъп за електромобили Forseven и нов лицензионен бизнес. Фондът от Абу Даби е най-големият акционер в Nio с дял от 21,7%, придобит чрез две сделки на обща стойност 2,94 милиарда долара през 2023 г.

McLaren Automotive ще интегрира технологии за електрически превозни средства от Nio като част от преструктурирането. През февруари Nio Technology подписа споразумение за лицензиране на технологии с Forseven Ltd. То предоставя глобален, неизключителен лиценз за използване на платформите за електромобили, софтуера и интелектуалната собственост на Nio за изследвания, производство и продажби на автомобили с марката Forseven.

Въпреки това, McLaren не бърза да пусне напълно електрически модел. В интервю от миналия месец Ник Колинс, главен изпълнителен директор на McLaren Group Holdings, заяви, че светът се променя с различна скорост. Той отбеляза, че докато Китай се движи бързо към електрически автомобили, САЩ не го правят, а Европа е в различна позиция. Според него двигателите с вътрешно горене ще играят основна роля за марката още дълго време.

„Мога ли да си представя електрически автомобил в даден момент? Да. Бързаме ли да направим такъв? Не“, заключи Колинс.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации