Всеки нов видеоклип в YouTube канала I Do Cars е повод за радост, а водещият Ерик наскоро публикува нещо наистина впечатляващо. Ентусиастът механик се е сдобил с 1,6-литров двигател от семейството Gamma, свален от Hyundai Veloster Turbo от 2013 г., само за около 50 долара. Това на практика е цената му за скрап, но след като видите мащаба на разрушението, веднага ще разберете защо този четирицилиндров агрегат, генерирал някога 201 к.с. и 264 Нм въртящ момент, е превърнат в купчина безполезен метал.
Истинско клане с вътрешно горене
Още от пръв поглед е ясно, че двигателят е напълно унищожен. При свалени турбокомпресор и изпускателен колектор се вижда огромна дупка отстрани на блока, откъдето прекалено ентусиазирана мотовилка е решила да си пробие собствен вентилационен отвор. Тази гледка обаче е само началото. От противоположната страна на двигателя, под всмукателния колектор, има още по-голям отвор – толкова масивен, че е трудно за вярване.
В практиката си Ерик е разглобявал десетки двигатели – някои със сериозни повреди, а други с по-незабележими проблеми, които са ги извадили от строя. Този агрегат на Hyundai обаче трябва да е един от най-тежките случаи, попадали някога в работилницата му. Блокът е разбит на парчета, а под капака на клапаните целият механизъм е покрит с мръсотия и утайки. Вътре се забелязва и така нареченият „забранен брокат“ – метални частици от лагери или други движещи се компоненти, чието присъствие никога не е добър знак.
Все пак не всичко е загубено
Изненадващо, леглата и петите на разпределителните валове са в добро състояние, а вътрешността на маслената помпа изглежда непокътната. При по-задълбочен преглед, след свалянето на главата, се оказва, че цилиндрите изглеждат прилично – или поне три от четирите. Като цяло повърхностите са чисти и все още се вижда хонингът по стените им. Трети цилиндър обаче сякаш се е самоизтрил, като буталото му напълно липсва.
След като разглобява долната част на двигателя, Ерик посочва състоянието на мотовилковите лагери. Горният слой на покритието на всяка горна черупка е износен, но нито една от тях не изглежда в ужасно състояние, дори и на взривилия се цилиндър. Това изглежда показва, че липсата на поддръжка не е основната причина за преждевременната кончина на двигателя. Няколко от основните лагери показват сериозно износване, но само около повредения цилиндър.
Ситуацията е трагична, защото е ясно, че този двигател не е получил поддръжката, която заслужава. Вероятно е бил модифициран и натоварван до краен предел твърде много пъти. Автомобилът, от който идва – Hyundai Veloster Turbo модел 2013 г. – е бил на пробег от едва 232 000 км, което не би трябвало да е проблем за съвременен двигател при правилна поддръжка.
Последвайте ни в Google News