Новият Honda CR-V (2025): По-голям, но по-добър ли е?

Дали абревиатурата CR-V все още означава „компактен автомобил за всеки ден“? С дължина над 4,7 метра, шестото поколение на модела трудно може да се нарече компактно. Може би „комфортен автомобил за всеки ден“? Отново, на пазара има конкуренти, които предлагат по-високо ниво на комфорт.

Въпреки това, CR-V остава просторен и добре оборудван SUV, който е изпълнен с технологии за безопасност. Разбира се, богатото оборудване е очаквано, предвид доста високата му цена.

История и пазарно позициониране

Моделът CR-V е част от гамата на Honda от края на 90-те години, когато е бил единственият SUV на марката. Тогава той се е конкурирал с модели като Land Rover Freelander и Toyota RAV4. Днес CR-V е позициониран над по-малките HR-V и ZR-V като най-големият SUV в европейската гама на японския производител.

Ценообразуването е сериозен фактор, тъй като поставя CR-V в територията на отлични премиум алтернативи. Някои от тях дори предлагат гъвкавостта на седем места – опция, която е невъзможна за хибридната версия на CR-V за европейския пазар. Причината е, че батериите и свързаните с хибридната система компоненти заемат пространството, предвидено за третия ред седалки. В други държави се предлагат бензинови версии със седем места, но те не са налични в Европа заради високия разход на гориво.

Например, във Великобритания цените за хибридния e:HEV Elegance започват от малко под 47 500 паунда и достигат около 50 500 паунда за версията Advance. Plug-in хибридът струва около 50 000 паунда.

Динамика и усещане зад волана

Новият Honda CR-V предлага плавно, но не особено бързо движение. Управлението е точно и лесно както в градски условия, така и по пътища със завои. Усещането на спирачния педал също е прецизно и позволява плавно спиране. В хибридната версия е налична и иновативна система за регулируемо регенеративно спиране, която позволява генериране на енергия при намаляване на скоростта.

Автомобилът обаче има нужда от подобрения по отношение на шумоизолацията. При по-висока скорост и по-груби настилки в купето прониква твърде много шум от пътя. Дори с относително малките 18-инчови джанти, возията може да се усети като леко нервна. При по-динамично шофиране в завои се усеща и липса на достатъчно сцепление от гумите.

Технология на задвижването

И двете версии на Honda CR-V използват сходна комбинация от 2,0-литров двигател, работещ по цикъла на Аткинсън, и електрически мотор. Тази система за задвижване се използва и в актуалните Honda Civic и Honda ZR-V.

Управлението на хибрида e:HEV е лесно, въпреки сложните процеси, които протичат в системата. Бензиновият двигател работи предимно като генератор, който захранва с електричество електромоторите, задвижващи колелата. Резултатът е плавно и равномерно потегляне, характерно за електрическите автомобили. Енергията, която не се използва за задвижване, зарежда малка батерия с капацитет 1,06 кВтч. Тя съхранява достатъчно мощност, за да позволи движение на къси разстояния при ниска скорост само на ток.

При по-високи скорости батерията осигурява допълнителна мощност, когато е необходимо ускорение, например при изпреварване.

Динамика, ускорение и пътно поведение

При рязко подаване на газ липсва колебанието, което се усеща при модели като Mazda CX-60 или Renault Austral. Задвижването реагира адекватно и без забавяне.

Един важен аспект е системата за предупреждение при превишена скорост. Тя е задължителна за всички нови автомобили, за да постигнат висок рейтинг за безопасност от NCAP, но в CR-V изключването ѝ не е особено интуитивно. За разлика от асистента за поддържане на лентата, който може да бъде деактивиран по всяко време от дигиталното приборно табло, предупреждението за скорост трябва да се изключи от централния сензорен екран преди потегляне. След като автомобилът е в режим на движение, това меню става неактивно. За сравнение, при Renault този проблем е решен по-удобно, като предпочитаните настройки на асистиращите системи могат да бъдат запаметени и бързо активирани с физически бутон зад волана.

Ускорение и максимална скорост

Със своите 181 к.с. в един сравнително тежък SUV, CR-V не се усеща особено бърз. Ускорението от 0 до 100 км/ч и за двете версии – хибридната e:HEV и плъг-ин хибридната PHEV – е 9,4 секунди. Тази стойност може да се определи по-скоро като адекватна, отколкото като вълнуваща. Автомобилът е малко по-бавен от хибриден Ford Kuga и е далеч от светкавичното ускорение на изцяло електрически автомобили като Tesla Model Y.

При магистрални скорости двигателят е свързан с колелата чрез фиксирано предавателно число. Това може да се сравни с включване на най-висока предавка при конвенционален автомобил. Предимството е, че за разлика от системите e-CVT в Lexus NX и Toyota RAV4, оборотите на двигателя не се покачват рязко при нужда от ускорение. Това прави хибридната система на Honda значително по-рафинирана.

PHEV версията разполага с по-голяма батерия с капацитет 17,7 кВч, която позволява пробег до 79 км само на ток. След изчерпването ѝ автомобилът се държи като стандартен хибрид, без да се наблюдава драстичен спад в ефективността, какъвто се среща при други плъг-ин хибридни SUV модели.

Градско шофиране, видимост и паркиране

В града CR-V е изключително тих, когато се движи в електрически режим. Стандартният хибрид e:HEV може да поддържа този режим само за кратки периоди поради малката си батерия, докато плъг-ин хибридът e:PHEV изминава по-големи разстояния без да използва двигателя. Благодарение на по-голямата батерия, той може да се движи на ток и при по-висока скорост.

Системата за регенеративно спиране се различава от тази на много конкуренти. Тя позволява силата на забавяне да се регулира чрез пера зад волана, когато се отнеме газта. Системата не е достатъчно мощна за управление с един педал, каквото предлага Nissan със своята технология e-Pedal, но въпреки това е приятно да се използва за намаляване на скоростта преди кръгово кръстовище или в натоварен трафик без нужда от спирачки. Освен това, тя връща енергия обратно в батерията, което подобрява общата ефективност. Самите спирачки са сигурни, с предвидимо усещане на педала, което позволява плавно спиране.

Окачването се справя сравнително добре с по-големи неравности, но не успява да изглади по-малките несъвършенства така, както го прави Land Rover Discovery Sport. Автомобилът проявява известна нервност върху настилки с лошо качество. Това е разочароващо, като се има предвид, че стандартно е оборудван с 18-инчови джанти с висок профил на гумите, докато Discovery Sport е значително по-комфортен дори с масивни 20-инчови джанти.

Управляемост и поведение на пътя

Макар динамиката и удоволствието от шофирането да не са ключови качества за такъв SUV, конкуренти като BMW X3 или Ford Kuga предлагат по-ангажиращо усещане зад волана. За съжаление, усещането за тежка предница, познато от по-малкия Honda ZR-V, се запазва и тук. Сцеплението на предните колела се губи по-рано от желаното за голям SUV. Това е в разрез с по-тежкото от очакваното управление, което, както е типично за модерните автомобили, не предоставя достатъчно обратна връзка кога автомобилът започва да губи сцепление с асфалта.

Най-добре е CR-V да се управлява спокойно, за което той е напълно пригоден. Комфортът на возене е приемлив и въпреки увеличените си размери, автомобилът не се усеща тромав на пътя. Накланянето на каросерията в завои е добре овладяно, но като цяло на пазара има SUV модели с по-остра управляемост. Различните режими на шофиране (четири при хибрида и пет при плъг-ин хибрида) не променят съществено нещата. Единствената забележима разлика е в режим „Sport“, където през високоговорителите се възпроизвежда синтезиран звук на двигател от Honda Civic Type R.

Комфорт при дълъг път

При движение по магистрала се усеща повече шум от гумите по неравни участъци, както и аеродинамичен шум, който налага увеличаване на звука на аудиосистемата. При натоварване двигателят може да стане по-шумен от този в Renault Austral, но след достигане на желаната скорост затихва на заден план. Стандартният хибрид дори може да изключи двигателя за кратки периоди при движение по равен терен или спускане.

Една особено полезна функция е камерата, вградена в дясното странично огледало. Картината от нея се показва на централния екран, като червени и оранжеви маркери указват дистанцията до автомобилите отзад. Това се оказа истинско предимство при смяна на лентите на натоварена магистрала в мокри или мрачни условия.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Остатъчната стойност на Honda CR-V е добра, но застраховката може да е по-скъпа, а на пазара има и по-ефективни хибриди. Сред предимствата са добрата остатъчна стойност и по-достъпният избор за служебни автомобили при плъг-ин хибрида. Като недостатъци могат да се посочат по-малкият пробег на ток и по-бавното зареждане в сравнение с някои конкуренти, както и потенциално по-скъпата застраховка.

Недостатък е, че хибридната версия e:HEV се предлага само със задвижване на четирите колела, тъй като допълнителното тегло на системата влияе негативно на ефективността. Официалният разход на гориво е около 5,5 л/100 км, което е малко по-добре от Hyundai Santa Fe и Kia Sorento, но изостава от конкуренти като Ford Kuga и Renault Austral, които предлагат и версии със задвижване само на предните колела.

Разход на гориво и ефективност

На хартия плъгин хибридът e:PHEV предлага впечатляващо нисък разход от едва 0,7 л/100 км. За да се доближат до тази стойност обаче, собствениците ще трябва да зареждат батерията редовно и да използват бензиновия двигател възможно най-рядко. Практиката с плъгин хибридите показва, че постигането на официалните данни в реални условия е почти невъзможно.

Стандартната хибридна версия e:HEV е по-близо до реалността с официален разход от около 5,5 л/100 км и емисии на CO2 от 151 г/км.

Електрически пробег, батерия и време за зареждане

Версията e:PHEV разполага с батерия с капацитет 17,7 кВтч, която позволява изминаването на до 79 км изцяло на електричество, преди да се наложи намесата на бензиновия двигател. За сравнение, конкурентът Skoda Kodiaq е оборудван с по-голяма батерия (25,7 кВтч), осигуряваща пробег до 119 км само на ток.

Пълното зареждане на батерията на CR-V e:PHEV от домашна зарядна станция тип „уолбокс“ с мощност 7 кВт отнема два часа и половина. Важно е да се отбележи, че за разлика от Kodiaq, моделът на Honda не поддържа бързо зареждане. Skoda може да зареди батерията си от 10 до 80 процента само за 26 минути на бърза станция.

Застрахователни разходи

Въпреки наличието на множество системи за безопасност, застраховката на CR-V вероятно ще бъде по-скъпа в сравнение с основните му конкуренти. Хибридната версия e:HEV попада в застрахователна група 34, а плъгин хибридът e:PHEV – в група 37. Това е значително по-високо от Ford Kuga Hybrid, който стартира от група 22.

Все пак, застраховката е по-ниска от тази на изцяло електрически алтернативи. Базовата версия на Tesla Model Y със задно задвижване например попада в група 37 заради по-високата си мощност.

Данъци

Плъгин хибридният модел е значително по-изгоден избор за служебен автомобил. С емисии на CO2 от едва 18 г/км и електрически пробег от 79 км, CR-V попада в ниска данъчна категория от 9%. Това го прави по-атрактивен от конкурентните плъгин хибриди като Hyundai Santa Fe и Kia Sorento.

Разходи и обезценяване

За постигане на значителна икономия от данъци е необходимо да се насочите към електрически автомобил като Tesla Model Y, който попада в по-нисък данъчен клас. Друг финансов недостатък е, че цената на всеки нов CR-V надхвърля 40 000 паунда, което го облага с допълнителен данък за луксозни автомобили от втората до шестата година след регистрацията.

По отношение на обезценяването, данните сочат, че Honda CR-V запазва между 47% и 53% от стойността си след типичен период от три години или пробег от около 58 000 км. Този показател е приемлив за класа, но някои конкуренти се представят по-добре. За сравнение, Skoda Kodiaq запазва между 52% и 57% от първоначалната си цена, докато при Kia Sorento този процент е между 53% и 62% за същия период.

Интериор, дизайн и технологии

Интериорът на Honda CR-V е логично подреден и лесен за използване, но инфоразвлекателната система изглежда остаряла и би могла да бъде по-бърза. Шестото поколение на модела възприема по-модерен и динамичен външен вид в сравнение със своя предшественик. Това е особено видимо в предната част, благодарение на тънките, остри LED фарове и по-изчистения дизайн на бронята и решетката. Високо разположените вертикални задни светлини обаче запазват формата си, създавайки визуална връзка с предходния модел.

Нива на оборудване

Още базовото ниво на оборудване Elegance е изключително богато и включва панорамен стъклен покрив, електрическо регулиране на шофьорската седалка, отопляеми предни седалки, електрически капак на багажника, безжично зарядно за смартфон и безключов достъп.

По-високото ниво Advance добавя премиум аудиосистема Bose, памет за настройките на шофьорската седалка, вентилирани предни седалки, head-up дисплей, отопляеми задни седалки и адаптивни фарове.

Версията Advance Tech е единственият начин да получите plug-in хибридното задвижване. Тя включва още система за асистирано паркиране, черни алуминиеви джанти, черни екстериорни елементи и тъмна тапицерия на тавана.

Дизайн на интериора и таблото

Вътре оформлението на таблото е почти идентично с това на последното поколение Honda Civic. С други думи, то е изчистено от излишни елементи, а основните контроли, включително физическите бутони за климатичната система, са разположени на очакваните места. Това е освежаващо разумен и лесен за употреба подход, който избягва тенденцията за огромни екрани и минималистична среда, характерна за конкуренти като Tesla Model Y.

Материали и качество на сглобката

Всички елементи в интериора са сглобени стегнато, а бутоните и превключвателите се усещат солидни при употреба. Въпреки това, интериорът не успява напълно да създаде усещането за премиум SUV с цена от близо 50 000 паунда, както го прави например Audi Q5. Липсва и възможност за избор на по-светли цветове или материали, което прави купето да изглежда доста мрачно, дори и с панорамния покрив, който е стандартен.

Инфоразвлекателна система, навигация и аудио

Всяка версия на CR-V разполага с 9-инчов централен сензорен екран, DAB радио, пълна свързаност с Apple CarPlay и Android Auto, както и вградена навигация. Екранът и софтуерът са същите като при Civic, като структурата на менютата е логична и са запазени физически бутони за често използвани функции като контрол на звука.

Въпреки това дисплеят не е особено атрактивен и изглежда леко остарял в сравнение със системата на Google в Volvo XC60 или OpenR Link в Renault Austral. Навигационният софтуер на Google в тези два модела също е предпочитан, тъй като е по-лесен за програмиране и реагира отлично на гласови команди.

Стандартната аудиосистема на CR-V е приемлива, но за тези, които често шофират по магистрала, си струва да изберат ниво на оборудване Advance. Неговата система Bose с 12 високоговорителя има по-голям шанс да заглуши шума от пътя.

Експертите отбелязват, че дигиталното приборно табло на CR-V може да показва инструкции от навигационни приложения като Waze. Това позволява на централния екран да се използва за друга информация. Понякога обаче се наблюдава забавяне в показването на инструкциите, ако телефонът работи по-бавно.

Honda CR-V предлага цялото пространство, от което бихте имали нужда, макар да е странно, че plug-in хибридната версия e:PHEV разполага с най-големия багажник.

Honda CR-V е голям SUV, но въпреки внушителните си външни размери, на пазара във Великобритания се предлага само с пет места, тъй като е наличен единствено като хибрид. На други пазари може да се намери и версия само с бензинов двигател, която няма батерия под пода на багажника, което позволява монтирането на трети ред седалки.

Все пак, без допълнителни седалки в багажното отделение, има достатъчно място за петима пътници и техния багаж. Пътуващите отзад разполагат с накланящи се облегалки на седалките, което увеличава комфорта при по-дълги пътувания. Широко отварящите се задни врати също улесняват монтажа на обемисто детско столче.

Отпред има голям централен подлакътник със значително място за съхранение под него. Пред него са разположени две поставки за чаши, а пред скоростния лост се намира пад за безжично зареждане на телефон. Джобовете на вратите и жабката не са от най-големите, но поне не са разочароващо малки като тези в Peugeot 5008.

Размери

Последното поколение е и най-големият CR-V досега. Увеличената с 106 мм обща дължина освобождава 38 мм повече в междуосието, което означава допълнителни 15 мм пространство за краката на задните пътници в сравнение с предишната версия. С дължина от 4706 мм, CR-V е малко по-къс от Hyundai Santa Fe и Kia Sorento. Въпреки това, моделът е по-широк от Peugeot 5008, затова е жалко, че Honda не е успяла да оборудва този SUV с три индивидуални задни седалки като френския си конкурент.

Основните размери на автомобила са: дължина 4706 мм, широчина 1942 мм (2153 мм с огледалата) и височина 1684 мм. Моделът разполага с 5 места. Обемът на багажника е 587 литра (до 1642 литра със сгънати седалки) за хибридната версия e:HEV и 617 литра (до 1710 литра) за plug-in хибрида e:PHEV.

Пространство за пътници и безопасност

Пътуващите на предните седалки в Honda CR-V ще имат достатъчно място, а по-високата позиция на седене, характерна за SUV, осигурява отлична видимост. Тя се подпомага допълнително от стандартните предни и задни паркинг сензори и камера за заден ход.

Моделите, оборудвани с пакета за безопасност Honda Sensing 360, получават максималната оценка от пет звезди на Euro NCAP. Системата използва комбинация от радар и камера, която по-ефективно разпознава пешеходци и велосипедисти и предприема мерки за смекчаване или избягване на сблъсък с тях.

Всяка версия на CR-V е оборудвана със система за следене на мъртвата зона, която предупреждава за приближаващи превозни средства, както и с автономно аварийно спиране (AEB) за предотвратяване на сблъсъци при ниска скорост. Налична е и системата eCall, която автоматично се свързва със службите за спешна помощ при инцидент с активиране на въздушните възглавници, заедно със система за предупреждение за напречен трафик отпред и отзад.

Въпреки това, технологията за безопасност Honda Sensing 360 в CR-V работи противоречиво. Разпознаването на пътни знаци е точно, а 360-градусовият радар осигурява допълнителна сигурност в града. Системата от камери обаче може да бъде неудобна. Тя включва камера на огледалото от страната на пътника, която показва картина на централния екран при подаване на мигач. За разлика от конкуренти като Hyundai Santa Fe и Kia Sorento, където картината се показва на приборното табло, тук тя закрива навигацията, което е неприятно. Функцията може да бъде изключена, но това я обезсмисля.

Според проучването за удовлетвореност на собствениците Driver Power за 2025 г., марката Honda продължава изкачването си в класациите, заемайки 10-то място от 31 производители. Собствениците оценяват високо качеството на изработка и експлоатационните разходи, но са по-малко ентусиазирани от външния дизайн и комфорта на возене.

Покупка и експлоатация

Ако нямате данъчни причини да изберете plug-in хибрид, стандартният хибриден CR-V (e:HEV) в ниво на оборудване Elegance предлага всичко необходимо за ежедневен семеен автомобил, без да струва цяло състояние за поддръжка.

Honda CR-V се предлага със стандартна гаранция от три години или 145 000 км. Може да бъде закупена и удължена гаранция за една, две или три години на цени между 450 и 1000 паунда.

Сервизното обслужване на Honda CR-V трябва да се извършва на всеки 12 месеца или 20 000 км, което настъпи първо. Предлага се и петгодишен сервизен план за около 800 паунда, който може да бъде прехвърлен на следващи собственици.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации