Първи впечатления от Skoda Elroq

Новият електрически SUV е по-привлекателен и също толкова блестящ, колкото по-големия Enyaq

На пръв поглед Skoda Elroq изглежда просто като умалена версия на Skoda Enyaq, но най-новият електрически автомобил на чешката компания е много повече от това. Моделът е толкова успешен, че спечели не само наградата за най-добър средноразмерен SUV, но и голямото отличие „Автомобил на годината“ за 2025 г. в класацията на Auto Express.

Elroq предлага значително по-ниска цена в сравнение с по-големия си събрат, без да прави компромис с практичността, комфорта или динамиката. Автомобилът разполага със солиден пробег, впечатляваща производителност и всички практични решения, с които Skoda е известна. Именно това дава основание този изключителен електрически автомобил да бъде предпочетен пред своите конкуренти.

Какво представлява Skoda Elroq

Името Skoda Elroq е комбинация от думите Electric и Karoq. Това е вторият изцяло електрически модел на Skoda и е насочен към клиенти, които търсят семеен SUV, но малко по-лесен за паркиране от по-големия Enyaq.

Автомобилът използва същата платформа като Volkswagen ID.3 и се предлага в четири нива на оборудване (SE, SE L, Edition и SportLine). Налични са три варианта на батерии и електромотори, които осигуряват пробег от около 370 км за базовия Elroq 50 до над 570 км за версията Elroq 85. За тези, които търсят задвижване на четирите колела и повече динамика, е предвидена и по-мощна vRS версия.

Цени и нива на оборудване

Ценообразуването на Elroq поставя конкурентите под сериозно напрежение. На пазара във Великобритания моделът се възползва и от правителствени субсидии, което го прави още по-конкурентен.

Предлагат се четири основни нива на оборудване, както и спортен модел. Стартовите цени за британския пазар (преди субсидии) са както следва: SE (от 32 000 паунда), SE L (от 33 500 паунда), Edition (от 34 500 паунда), SportLine (от 37 500 паунда) и vRS (от 46 500 паунда).

Електромотор, задвижване и динамика

Elroq се представя отлично на пътя, като осигурява балансирано и комфортно усещане зад волана. Автомобилът предлага пъргаво ускорение при потегляне, добра комбинация от комфорт и управляемост, както и стабилност при движение по магистрала. Като недостатъци могат да се отбележат мекият ход на спирачния педал, който не вдъхва пълна увереност, както и фактът, че регулирането на регенерацията на спирачната енергия чрез пера на волана е налично само за версиите SportLine и vRS.

На пътя Elroq е толкова балансиран и стабилен, колкото се очаква от един семеен автомобил. Всъщност той предлага по-добър комфорт на возене от много от своите конкуренти, като окачването ефективно поглъща неравностите и не нарушава спокойствието на пътниците.

Мощност, ускорение и максимална скорост

Гамата на Elroq включва три основни варианта на задвижване. Базовият модел 50 разполага със 168 к.с. и 310 Нм въртящ момент, като ускорява от 0 до 100 км/ч за 8,7 секунди. Предпочитаната версия 60 е с мощност 201 к.с. (със същия въртящ момент от 310 Нм), което намалява времето за ускорение до 7,7 секунди. Вариантът 85 предлага 282 к.с. и 545 Нм, с ускорение от 0 до 100 км/ч за 6,4 секунди. Върховата версия vRS разполага с 335 к.с. и достига 100 км/ч за 5,4 секунди. Максималната скорост е ограничена до 160 км/ч за по-слабите версии и до 180 км/ч за по-мощните.

Volkswagen Group е подобрила реакцията на педала на газта в новите си електрически модели. Elroq се усеща значително по-пъргав при потегляне, но това не е за сметка на контрола, тъй като дългият ход на педала позволява плавно шофиране при ниски скорости.

Шофиране в града и видимост

Още от самото начало Elroq избягва неприятното подскачащо усещане при ниска скорост, от което страдат много от конкурентите му. Дори опционалните 20-инчови джанти на тестовия автомобил не нарушават значително комфорта на возене. Диаметърът на завой от 9,3 метра при моделите със задно задвижване е отличен за автомобил с такъв размер.

Една област, която може да бъде подобрена, е спирачната система. Въпреки че спирачната сила е напълно достатъчна, педалът се усеща мек в началния си ход, което не вдъхва увереност. Би било добре да има възможност за регулиране на регенерацията на спирачната енергия чрез пера на волана, подобно на Kia EV3 и Renault Megane. Тази полезна функция е налична само за Elroq SportLine и vRS.

Управляемост по второстепенни пътища

Макар окачването да е комфортно в града, то е достатъчно твърдо, за да осигури добър контрол над каросерията при по-високи скорости по пътища със завои. Лекият волан не предлага много обратна връзка, но е прецизен и позволява на водача да насочва автомобила с увереност. Това се допълва от отлично сцепление и минимално накланяне на каросерията.

Комфорт при дълги пътувания

Стабилността и комфортът са очевидни и при шофиране по магистрала. Липсата на вибрации от електрическото задвижване превръща Elroq в автомобил, подходящ за дълги пътувания. Шумът от гумите е малко по-слаб в сравнение с EV3, а Skoda стои стабилно на пътя и изисква по-малко корекции с волана.

Авторът на оригиналния материал споделя, че е управлявал както Elroq 50, така и Elroq 85, и в нито един момент не е усетил базовия модел като недостатъчно мощен, въпреки разликата от близо 120 к.с. между двата.

Интериорът на Skoda Elroq създава усещане за качествена сглобка, а различните дизайнерски теми предлагат богат избор от материали. В сегмента на семейните SUV автомобили единствено Peugeot E-3008 може да се похвали с по-луксозни материали, но френският модел е и значително по-скъп.

Инфоразвлекателна система и оборудване

Водачът разполага с компактно дигитално приборно табло. Въпреки че не е толкова впечатляващо, колкото по-големите екрани при конкурентите, то представя най-важната информация ясно. Наличен е и head-up дисплей, който прожектира скоростта и други важни данни директно върху предното стъкло в зрителното поле на водача. Той е стандартен за vRS моделите и се предлага като част от по-скъпия пакет Advance за нива на оборудване SE L и по-високи.

Стандартно Elroq е оборудван с 13-инчов екран на инфоразвлекателната система. Като изключим леко неудобното му разположение върху таблото, той няма нищо общо с проблемните и объркващи сензорни системи на по-ранните автомобили, базирани на платформата MEB. Главното меню е разделено на полезни уиджети, а персонализируемите бързи връзки улесняват достъпа до най-често използваните настройки. Системата изглежда отлично и работи бързо, макар да има какво да се желае по отношение на възможностите за добавяне на повече функции към менюто за бърз достъп.

Базовото оборудване включва аудиосистема с осем високоговорителя със стандартно звучене. За нивата SE L и Edition се предлага и Canton система с 12 високоговорителя и мощност 675 вата, която е стандартна за vRS. Безжично зареждане за телефон е налично от ниво Edition нагоре и може да бъде добавено към SE L, но базовият модел SE не разполага с тази функция.

Elroq предлага различни варианти за интериорно оформление. Стандартният дизайн Loft за версиите SE, SE L и Edition използва текстилна тапицерия на таблото и седалките. Нивата SE L и Edition могат да бъдат надградени до Suite, който включва частична кожена тапицерия. Най-атрактивен обаче е вариантът Lodge, който се отличава с двуцветна сиво-черна тапицерия, подчертана от оранжеви предпазни колани и шевове.

Пространство, комфорт и практичност

Elroq предлага впечатляващо пространство за цената си, сравним с автомобил от по-нисък клас. Предните места са много просторни, а пътниците отзад разполагат с изобилие от място. Моделът се отличава и с множество практични решения в стил „Simply Clever“, като полезни куки и мрежи в багажника.

Размери

Skoda Elroq е с около 200 мм по-къс от Enyaq, но е малко по-широк, така че вътрешното пространство е сходно. В сравнение с конкуренти в същия ценови клас като Renault Megane и Kia EV3, Elroq е по-голям. Дължината му е 4488 мм спрямо 4200 мм за Megane и 4300 мм за EV3. Багажникът предлага обем от 470 до 1580 литра, което е повече от този на конкурентите.

Пътническо пространство

Седалката на водача и воланът предлагат широк диапазон от стандартни настройки. Като опция за нивата SE L и SportLine може да се добави електрическо регулиране с памет. В интериора има дълбоки поставки за чаши, голямо отделение под централния подлакътник и широки джобове на вратите.

Дълбокото предно стъкло осигурява ясна видимост към пътя. Задното стъкло не е голямо, но видимостта назад е по-добра в сравнение с Kia EV3 или Renault Megane. Измерванията показват, че пространството за главата и коленете е почти идентично с това в по-големия Enyaq. Подобно на много електрически автомобили, подът отзад е повдигнат, за да побере батерията.

Точките за закрепване на детски столчета Isofix са леснодостъпни, а широкият отвор на вратите улеснява монтажа. Недостатък е, че допълнителни USB портове за зареждане за пътниците отзад са налични само при по-високите нива на оборудване.

Багажник

Единствената област, в която Elroq прави компромис спрямо Enyaq, е багажникът. Въпреки това, обемът от 470 литра е напълно достатъчен за повечето семейства. Под пода има място за съхранение на кабелите за зареждане, както и множество рафтове и ниши за по-малки предмети. Опционалният транспортен пакет добавя мрежи за сигурно закрепване на багажа и двулицева постелка за пода.

Кората на багажника може да се препозиционира, за да раздели пространството, и издържа натоварване до 3 кг. При свалени задни седалки (разделени в съотношение 60/40) се освобождава огромно пространство от 1580 литра, в сравнение с 1250 литра при Kia EV3. За съжаление, за разлика от корейския си конкурент, Elroq няма преден багажник за съхранение на кабели.

Безопасност и надеждност

В проучването за удовлетвореност на клиентите Driver Power за 2025 г. марката Skoda се изкачва до 12-о място от 31 производители, което е значителен напредък спрямо 23-то място през 2024 г. Това я поставя пред други марки от групата като SEAT (24-о), VW (27-о) и Cupra (28-о). Въпреки това, Renault заема 6-о място, което показва сериозния напредък на френската марка.

Организацията Euro NCAP е присъдила на Elroq максималната оценка от пет звезди за безопасност, което е в съответствие с резултата на структурно сходния Enyaq.

Безопасност и оборудване

Всички модели се предлагат стандартно с богат набор от системи за безопасност. Те включват асистент за поддържане на лентата на движение и система за следене на мъртвата зона, която предупреждава за наличието на автомобили до вас при смяна на лентата.

На тестовете на Euro NCAP моделът получава максимална оценка от пет звезди (според протоколите за 2025 г.). Резултатите по отделните категории са: 90% за защита на възрастни пътници, 87% за защита на деца, 77% за защита на уязвими участници в движението и 78% за електронни асистенти за безопасност.

Покупка и експлоатация

Версията SE L 60 с батерия с капацитет 59 кВч е отличен избор, тъй като предлага всички очаквани функции за семеен автомобил и добър пробег на разумна цена. Модификацията SE L 80 с по-голяма батерия (77 кВч) е насочена към водачи, които често изминават дълги разстояния. Въпреки това, значителното поскъпване от 3500 британски паунда спрямо SE L 60 не изглежда оправдано, като се има предвид, че Kia EV3 с батерия 81,4 кВч предлага с над 30 км по-голям пробег и струва с 1000 паунда по-малко.

Сервизните интервали за Elroq са на всеки две години, подобно на Volkswagen ID.3. Skoda предлага на купувачите пакет, който позволява разходите за поддръжка да бъдат разпределени на месечни вноски.

Алтернативи на пазара

Skoda Elroq е труден за надминаване конкурент, но ако търсите по-голям пробег, отличният Kia EV3 си заслужава вниманието. Въпреки това, моделът на Skoda има предимство благодарение на по-високия комфорт, по-добрата управляемост, по-качествената инфоразвлекателна система и значително по-голямото вътрешно пространство.

Електрическата гама на Renault също е в отлична форма, но дори тя е изправена пред сериозно предизвикателство, тъй като Elroq предлага на купувачите размери, сравними с тези на Renault Scenic, на цена, близка до тази на Renault Megane E-Tech.

Потенциалните купувачи биха могли да сравнят Elroq и с модели като Hyundai Kona Electric, Volvo EX30 или MINI Countryman Electric, който привлича с интересния си интериор и усещането за забавление зад волана.

Често задавани въпроси

Какъв е реалният пробег на Skoda Elroq?
При тестове във Великобритания версията Skoda Elroq 60 постигна среден разход от около 6 км/кВч, което се равнява на реален пробег от приблизително 350 км с използваемия капацитет на батерията от 63 кВч.

Коя е най-добрата версия на Skoda Elroq?
Смятаме, че Skoda Elroq 60 в ниво на оборудване SE L е оптималният избор в гамата по отношение на пробег, динамика и оборудване, като цената му е около 33 500 британски паунда (преди евентуални държавни субсидии).

Каква е гаранцията на Skoda Elroq?
Skoda Elroq се предлага стандартно с тригодишна гаранция или пробег до 100 000 км. Гаранцията на батерията е осем години.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации