Камерите и радарите се справят добре с разпознаването на света, но при влошени условия технологията Lidar доказва своето предимство.
Основният довод в полза на автономните системи, базирани само на камери, е, че хората разчитат единствено на своите очи и мозък. Следователно, правилната комбинация от камери и изкуствен интелект би трябвало да е достатъчна. Ако обаче целта е самоуправляващите се автомобили да бъдат далеч по-безопасни от хората, не трябва ли те да използват сензори, които надхвърлят човешките възприятия?
Широкият консенсус в индустрията на автономните автомобили е „да“. Наскоро Rivian се присъедини към този лагер, обявявайки, че ще предлага Lidar в предстоящия Rivian R2 – забележително допълнение за автомобил, чиято стартова цена се очаква да бъде около 45 000 долара.
Подходът на Tesla към автономността е известен с това, че разчита единствено на камери и изкуствен интелект. Демонстрация от Rivian обаче показва защо това може да не е достатъчно. Включването на Lidar в R2 ще позволи много по-усъвършенствани асистиращи системи с крайна цел постигане на пълна автономност.
Цената вече не е пречка
Дълго време технологията Lidar беше толкова скъпа и специализирана, че се използваше предимно в автономни таксита. Едва наскоро започна да се вгражда в някои по-висок клас автомобили като Volvo EX90 и бъдещия Cadillac Escalade IQ. Днес обаче Lidar е значително по-достъпен.
Видя Раджагопалан, старши вицепрезидент на Rivian, отговарящ за хардуера, заяви по време на събитие, посветено на автономността, че преди около десет години един Lidar модул е струвал десетки хиляди долари. Днес качествен такъв може да бъде закупен за няколкостотин долара. Освен това резолюцията им се е подобрила значително, а размерите им са намалели. Това е и причината Lidar системите да стават все по-разпространени в автомобилите в Китай, включително и в бюджетни модели.
Предимството в реални условия
Видео, разпространено от Rivian, демонстрира ясно сетивните разлики между система, базирана само на камери, комбинация от камери и радар, и трите технологии заедно. При ясни условия и трите конфигурации се представят почти еднакво – идентифицират движещи се автомобили, хора и статични обекти безпроблемно.
Разликите обаче стават очевидни при появата на мъгла. Системата само с камери има силно ограничена видимост, подобно на човешкото око. Тя пропуска много елементи, скрити от мъглата, като най-опасното е, че не забелязва пешеходец, пресичащ улицата. Комбинацията от камери и радар вижда малко по-далеч, но едва с добавянето на Lidar системата получава пълна картина на обстановката – отново, по-добра от тази на човека.
В друг пример, заснет през нощта, Lidar успява да засече хора, вървящи по слабо осветена магистрала. Системата, разчитаща само на камери, ги регистрира едва когато са почти пред автомобила. Лесно е да се разбере защо това представлява сериозно предизвикателство за безопасността в сферата на автономните автомобили.
Въпреки че не е уточнено какви точно сензори използва Rivian в демонстрацията, тя е една от най-ясните илюстрации досега защо са необходими множество подсигуряващи сензорни системи, за да се създаде автономен автомобил, който превъзхожда човешките способности и не допуска същите грешки.
Последвайте ни в Google News