Jaguar сменя стратегията: Забравя BMW с електрически модел за 180 000 долара

Jaguar предприема една от най-пълните трансформации в историята си. Британската марка се отказва от масовите продажби и пряката конкуренция с германските премиум гиганти, за да се насочи към ултра-луксозния сегмент. Първият модел от новата ера ще бъде електрически фастбек с три мотора, мощност от около 1000 к.с. и стартова цена от приблизително 187 000 долара.

Дълго време Jaguar се бореше да се конкурира с BMW и Audi, но сега британската марка реши да смени курса изцяло. Вместо да преследва големи обеми продажби, компанията ще се стреми да продава по-малко автомобили на значително по-високи цени, предлагайки по-ограничена гама от луксозни електрически модели. Първият продукт от тази обновена идентичност се очаква догодина. Той ще бъде нисък фастбек с четири врати, задвижван от три електромотора и ще бъде напълно различен от всичко, което Jaguar е предлагал през последните години.

Каква е стратегията?

В интервю за Top Gear, управляващият директор на Jaguar Роудън Глоувър призна, че досегашният модел на пряка конкуренция с Audi, BMW и Mercedes-Benz в сегмента на масовите премиум автомобили не е бил търговски успешен.

Вместо това Jaguar ще последва подход, близък до този на Range Rover, с по-малко модели, всеки от които позициониран по-високо на пазара.

Глоувър обясни, че докато средната цена на техен автомобил във Великобритания е била около 55 000 паунда (приблизително 73 000 долара), новите модели ще бъдат повече от два пъти по-скъпи. Той добави, че центърът на тежестта ще се премести към 120 000 паунда (160 000 долара), а стартовата версия на новия модел ще започва от 140 000 паунда (187 000 долара).

От Jaguar отбелязват, че с цени от над 100 000 паунда, марката ще може да си създаде собствена пазарна ниша – над масовите германски производители, но под ултра-луксозни брандове като Bentley, Rolls-Royce и Lamborghini, чиито автомобили струват близо 300 000 паунда (400 000 долара).

Глоувър потвърди, че дните на гама със седем или осем модела са отминали и купувачите трябва да очакват много по-фокусирана продуктова линия с модели на сходни ценови нива.

Какво знаем за флагмана на Jaguar?

Първият модел от новата ера ще бъде и най-важният за Jaguar. Дизайнът му се очаква да предизвика дискусии, но първоначалните отзиви сочат, че марката работи по истински усъвършенстван електрически автомобил. Няколко британски издания вече са имали възможност да се повозят в прототип, като Autocar отбелязва, че возията му е по-добра от тази на всеки друг електромобил на пазара в момента.

В основата на автомобила е новата платформа Jaguar Electric Architecture и батерия с капацитет около 120 кВтч. Задвижването се осигурява от три електромотора – два на задната ос и един на предната, които заедно генерират приблизително 1000 к.с. От тази мощност 30% се насочват към предните колела, а останалите 70% – към задните.

Моделът разполага и с усъвършенствано трикамерно въздушно окачване на четирите колела, което според първите доклади осигурява ниво на комфорт, надминаващо дори най-луксозните модели на Range Rover.

Лош момент за подобен ход?

Въпреки това, моментът за подобна стъпка повдига въпроси. На фона на охлаждащия се ентусиазъм към електрическите автомобили на ключовия американски пазар и преразглеждането на сроковете за спиране на двигателите с вътрешно горене в Европа, пълният преход на Jaguar към електрическо задвижване изглежда като рисков ход.

Разбира се, възможно е истинската цел да е другаде. Китай остава силен пазар за премиум електромобили и за марка като Jaguar успехът там може да се окаже разликата между смело преобразяване и скъпоструваща грешка.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации