В състезанието за масовото въвеждане на автономни превозни средства се оформи нов силен съюз, който не е една компания, а стратегическо партньорство. Uber обяви сътрудничество с производителя на електрически автомобили Lucid и фирмата за автономни технологии Nuro. Целта е внедряването на флотилия от поне 20 000 самоуправляващи се SUV модела Lucid Gravity в платформата за споделено пътуване. Този ход е директно предизвикателство към вертикално интегрираните модели на Tesla и методичния, затворен подход на Waymo. Като обединява експерти в своите области, Uber прави пресметнат залог, че най-бързият път към доминация в автономния сектор не е да изградиш всичко сам, а да овладееш платформата и да си партнираш с най-добрите специалисти.

Силата на платформата срещу вертикалната интеграция

Стратегията на Uber, Lucid и Nuro е в ярък контраст с тази на основните им конкуренти. Tesla следва стратегия на пълна независимост, разработвайки свои превозни средства, изкуствен интелект и затворена мрежа от роботаксита. Waymo, собственост на Alphabet, разработва своя автономен софтуер от световна класа, но исторически го интегрира в автомобили от партньори като Jaguar, а отскоро и Zeekr.

Подходът на Uber е различен и потенциално по-устойчив. Той използва уникалните силни страни на всеки партньор:

Lucid доставя хардуера: премиум SUV моделът Gravity с голям пробег. Неговият прогнозен пробег от над 720 км е идеален за оптимизиране на работното време и рентабилността на едно роботакси.

Nuro предоставя „мозъка“: доказана автономна система от Ниво 4, задвижвана от изкуствен интелект, която е независима от автомобилната платформа и е проектирана за лесно мащабиране.

Uber допринася със своята несравнима глобална мрежа, огромен обем от потребителски данни и усъвършенстван опит в управлението на автопаркове. Както отбелязват анализатори, докато другите изграждат технологията, Uber вече има клиентите.

Този платформен подход позволява на Uber да избегне огромните капиталови разходи за развойна дейност и производство на превозни средства. Вместо това компанията се фокусира върху това, което прави най-добре: свързването на пътници с превози. Това превръща Uber в потенциален победител, независимо коя автономна технология ще надделее в бъдеще, тъй като компанията вече си партнира и с Waymo.

Неизбежният преход за шофьорите

Внедряването на 20 000 автономни превозни средства повдига незабавен и чувствителен въпрос: какво се случва с милионите шофьори, които са гръбнакът на настоящия бизнес на Uber? Преходът няма да бъде мигновен. Години наред градовете ще работят по хибриден модел, като шофьорите ще покриват нуждите там, където автономните превозни средства все още не са одобрени или не могат да работят, например при тежки метеорологични условия.

Дългосрочната тенденция обаче е ясна: преминаване от споделени пътувания, управлявани от хора, към напълно автономни такива. Това несъмнено ще доведе до загуба на работни места, но същевременно ще създаде и нови роли. Икономиката на роботакситата ще изисква мащабна работна сила от дистанционни оператори, които да подпомагат превозните средства в сложни ситуации, както и техници по поддръжка, мениджъри на автопаркове и екипи за почистване. Естеството на работата ще се промени – от шофиране към поддръжка и управление на автономна мрежа. Общественото предизвикателство ще бъде да се осигури справедлив преход за шофьорите, засегнати от тази технологична промяна.

Преобразяване на градския пейзаж

Широката наличност на евтини и удобни роботаксита може коренно да промени връзката ни с автомобила. Ако повикването на автономно превозно средство е по-достъпно и ефективно от притежаването, застраховането и паркирането на личен автомобил, много градски жители могат да се откажат изцяло от притежаването на кола. Това би могло да освободи огромни площи земя, заети в момента от паркинги, отваряйки нови възможности за жилища, паркове и обществени пространства.

Въздействието върху трафика обаче е по-сложно. Докато намаляването на личните автомобили би могло да облекчи задръстванията, нарастването на така наречените „празни километри“ – празни роботаксита, пътуващи, за да вземат следващия си клиент или да се препозиционират – потенциално би могло да влоши трафика. Успешното управление на тези автопаркове ще бъде от решаващо значение за реализирането на ползите от автономията.

Финансовата надпревара

Този стратегически ход идва в момент на различни финансови резултати за ключовите играчи. Tesla, макар и изключително печеливша, наскоро се сблъска с намаляващи приходи и силна конкуренция. Lucid, от друга страна, все още е във фаза на усилен растеж, без да е достигнала рентабилност, но доставките ѝ се увеличават значително. Инвестицията на Uber от 300 милиона долара в Lucid като част от тази сделка е огромен вот на доверие и жизненоважна финансова инжекция.

И така, кой печели състезанието при роботакситата? Tesla е залогът с висок риск и висока потенциална печалба, ако успее да реши проблема с пълната автономия само с камери. Waymo е предпазливият, доказан лидер, който дава приоритет на безопасността и методичното разширяване. Uber е умелият организатор на платформата. Като си партнира с най-добрите технологии, компанията не е нужно да печели технологичната надпревара; достатъчно е да бъде платформата, на която оперират победителите.

Съюзът на Uber с Lucid и Nuro е повече от просто сделка за автопарк; това е демонстрация на отлично стратегическо позициониране. Като избира сътрудничеството пред вертикалната интеграция, Uber използва основните си силни страни като мрежов организатор, като същевременно смекчава огромните рискове и разходи за разработване на автономен хардуер и софтуер от нулата. Този ход затвърждава позицията на компанията в центъра на бъдещето на мобилността и я превръща от фирма, която свързва шофьори с пътници, в платформа, която свързва пътници с автономни автопаркове.

, ,

Подобни публикации