Dogbox: Ключовият избор за хибридните системи на Renault

Без скоростната кутия тип „dogbox“, Renault вероятно нямаше да бъде международният автомобилен производител, който познаваме днес. Още през 1898 г. именно такава трансмисия помага на автомобила Renault Type A да изкачи улица „Лепик“ в Париж. Изобретена от Луи Рено, тази важна иновация допринася за репутацията на марката през десетилетията. Днес хибридната технология E-Tech отново превръща „dogbox“ кутията в революционно решение, като я комбинира с хибридните задвижващи системи на Renault. Благодарение на нея модели като Rafale, Austral, Espace и Symbioz постигат изключителни нива на ефективност и комфорт при шофиране.

Изключителна механична ефективност

При „dogbox“ трансмисиите предавките се зацепват директно чрез големи зъби, без използването на синхронизатори. Тази технология е лека, компактна и изключително ефективна, като постига КПД от 98,5% при всяко зацепване. Тези качества обясняват дългогодишната популярност на „dogbox“ в моторните спортове, особено във Формула 1 и рали състезанията, където производителността е от първостепенно значение.

При леките автомобили обаче комфортът е по-важен от суровата ефективност. Това е накарало производителите да предпочитат синхронизирани автоматични скоростни кутии пред по-рязката смяна на предавките при „dogbox“. Синхронизаторите действат като „мини съединители“, които правят превключването по-плавно, но водят до постоянно триене и загуба на ефективност.

Интелигентна и многорежимна скоростна кутия

В хибридната система E-Tech на Renault по-малкият електрически мотор (стартер-генератор или HSG) управлява потеглянето на автомобила, смяната на предавките и регенерирането на батерията. Основният електрически мотор задвижва автомобила, като системата може да работи както в сериен, така и в паралелен хибриден режим. Технологията съчетава предимствата на серийните хибриди (при които само електромоторът задвижва колелата, а двигателят с вътрешно горене зарежда батерията) с тези на паралелните хибриди (при които двата вида двигатели могат да работят самостоятелно или едновременно).

Управлявайки тази сложна система, „dogbox“ кутията и HSG моторът действат като мозъчен център на хибридната система E-Tech. Тази интелигентна система управлява активирането на двата електрически мотора и бензиновия двигател, както и тяхната независима или едновременна работа.

Многорежимната „dogbox“ кутия разполага с две скорости за електрическия режим и пет за двигателя с вътрешно горене, за да оптимизира постоянно удоволствието от шофирането, разхода на гориво и емисиите на CO₂. Възможни са петнадесет работни комбинации, които се обобщават в пет основни режима:

  • Изцяло електрически: Само електрическият мотор задвижва колелата. Този режим се активира при ниски скорости в града и по време на маневри.
  • Динамичен хибрид: Двигателят с вътрешно горене и електрическият мотор задвижват колелата заедно. Пълният потенциал на въртящия момент и мощността е наличен например при изпреварване или изкачване на наклон.
  • E-drive: Електрическият мотор задвижва колелата, докато бензиновият двигател зарежда батерията. Този режим може да се активира ръчно, но се включва и автоматично при постоянна скорост, например на магистрала.
  • Бензинов режим: Бензиновият двигател задвижва колелата и/или зарежда батерията. Този режим се активира, когато батерията е изтощена.
  • Възстановяване на енергия: Колелата задвижват електрическия мотор, който зарежда батерията. Този режим се включва по време на спиране или намаляване на скоростта и може значително да удължи живота на батерията, като същевременно намалява износването на спирачките.

Под капака на Renault Rafale, Renault Espace и Renault Austral, хибридната система E-Tech с мощност 200 к.с. предлага стандартен разход на гориво от едва 4,6 литра на 100 км и емисии от 104 грама CO₂ на километър. Тези показатели позволяват пробег до 1 100 километра без презареждане.

Задвижващите системи E-Tech са уникални на пазара със своето съотношение между производителност и ефективност, основано на комбинираните иновации на хибридната технология и „dogbox“ кутията. Тази комбинация предоставя на клиентите на Renault Group най-доброто от двата свята: ефективност, динамика и комфорт.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации