Без скоростната кутия тип „dogbox“, Renault вероятно нямаше да бъде международният автомобилен производител, който познаваме днес. Още през 1898 г. именно такава трансмисия помага на автомобила Renault Type A да изкачи улица „Лепик“ в Париж. Изобретена от Луи Рено, тази важна иновация допринася за репутацията на марката през десетилетията. Днес хибридната технология E-Tech отново превръща „dogbox“ кутията в революционно решение, като я комбинира с хибридните задвижващи системи на Renault. Благодарение на нея модели като Rafale, Austral, Espace и Symbioz постигат изключителни нива на ефективност и комфорт при шофиране.
Изключителна механична ефективност
При „dogbox“ трансмисиите предавките се зацепват директно чрез големи зъби, без използването на синхронизатори. Тази технология е лека, компактна и изключително ефективна, като постига КПД от 98,5% при всяко зацепване. Тези качества обясняват дългогодишната популярност на „dogbox“ в моторните спортове, особено във Формула 1 и рали състезанията, където производителността е от първостепенно значение.
При леките автомобили обаче комфортът е по-важен от суровата ефективност. Това е накарало производителите да предпочитат синхронизирани автоматични скоростни кутии пред по-рязката смяна на предавките при „dogbox“. Синхронизаторите действат като „мини съединители“, които правят превключването по-плавно, но водят до постоянно триене и загуба на ефективност.
Интелигентна и многорежимна скоростна кутия
В хибридната система E-Tech на Renault по-малкият електрически мотор (стартер-генератор или HSG) управлява потеглянето на автомобила, смяната на предавките и регенерирането на батерията. Основният електрически мотор задвижва автомобила, като системата може да работи както в сериен, така и в паралелен хибриден режим. Технологията съчетава предимствата на серийните хибриди (при които само електромоторът задвижва колелата, а двигателят с вътрешно горене зарежда батерията) с тези на паралелните хибриди (при които двата вида двигатели могат да работят самостоятелно или едновременно).
Управлявайки тази сложна система, „dogbox“ кутията и HSG моторът действат като мозъчен център на хибридната система E-Tech. Тази интелигентна система управлява активирането на двата електрически мотора и бензиновия двигател, както и тяхната независима или едновременна работа.
Многорежимната „dogbox“ кутия разполага с две скорости за електрическия режим и пет за двигателя с вътрешно горене, за да оптимизира постоянно удоволствието от шофирането, разхода на гориво и емисиите на CO₂. Възможни са петнадесет работни комбинации, които се обобщават в пет основни режима:
- Изцяло електрически: Само електрическият мотор задвижва колелата. Този режим се активира при ниски скорости в града и по време на маневри.
- Динамичен хибрид: Двигателят с вътрешно горене и електрическият мотор задвижват колелата заедно. Пълният потенциал на въртящия момент и мощността е наличен например при изпреварване или изкачване на наклон.
- E-drive: Електрическият мотор задвижва колелата, докато бензиновият двигател зарежда батерията. Този режим може да се активира ръчно, но се включва и автоматично при постоянна скорост, например на магистрала.
- Бензинов режим: Бензиновият двигател задвижва колелата и/или зарежда батерията. Този режим се активира, когато батерията е изтощена.
- Възстановяване на енергия: Колелата задвижват електрическия мотор, който зарежда батерията. Този режим се включва по време на спиране или намаляване на скоростта и може значително да удължи живота на батерията, като същевременно намалява износването на спирачките.
Под капака на Renault Rafale, Renault Espace и Renault Austral, хибридната система E-Tech с мощност 200 к.с. предлага стандартен разход на гориво от едва 4,6 литра на 100 км и емисии от 104 грама CO₂ на километър. Тези показатели позволяват пробег до 1 100 километра без презареждане.
Задвижващите системи E-Tech са уникални на пазара със своето съотношение между производителност и ефективност, основано на комбинираните иновации на хибридната технология и „dogbox“ кутията. Тази комбинация предоставя на клиентите на Renault Group най-доброто от двата свята: ефективност, динамика и комфорт.
dogbox transmission, Renault E-Tech hybrid system, Renault hybrid technology