Димът от задните гуми на Chevrolet Corvette E-Ray модел 2024 г. се издига по време на славен дрифт на паркинга на пистата Pikes Peak, а аз не мога да сдържа усмивката си. Като първия Corvette със задвижване на всички колела, подобно поведение не би трябвало да е толкова лесно. Инженерите на Chevy обаче ми споделиха техниката преди теста: натисни газта докрай и контролирай плъзгането с волана. Оказаха се напълно прави.
Електрическият мотор с мощност 160 к.с. на предния мост се опитва да изправи колата, но 495 е повече от 160 и задните колела имат последната дума. Задържането на газта докрай отменя работата на предния мотор и дава на автомобила да разбере, че възнамерявам да го управлявам в състояние на контролиран хаос.
Хаосът обаче изобщо не е целта на Corvette E-Ray. Той е следващата стъпка в еволюцията на модела и служи като мост към бъдещето на суперавтомобила: задвижване на четирите колела и електрификация, която в крайна сметка ще доведе до изцяло електрически модел.
Хибридна система в името на динамиката
Превръщането на Corvette със средноразположен двигател в E-Ray изисква технология, която вече сме виждали при Acura NSX и някои модели на Ferrari. Предният електромотор се захранва от батерия с капацитет 1,9 кВтч, монтирана в централния тунел. Водачите могат да използват 1,1 кВтч от този капацитет за подпомагане на ускорението. Като цяло хибридната система и задвижването на четирите колела добавят около 136 кг към теглото, което достига 1712 кг за купето и 1763 кг за кабриолета.
Chevy предлага и два изцяло електрически режима, които се избират през приборното табло при стартиране. Режим „Shuttle“ е ограничен до едва 24 км/ч и е предназначен за маневриране на къси разстояния. По-полезен е режимът „Stealth“, който позволява на автомобила да се движи само на ток в продължение на 5 до 8 км, при условие че скоростта не надвишава 72 км/ч. Дори след такова пътуване батерията може да осигури хибридна мощност, тъй като Chevy е предвидил буфер от 0,8 кВтч, който е почти винаги наличен.
Изключението от това правило е причината за широката ми усмивка. Големите, прекрасни дрифтове изразходват цялата енергия на батерията, тъй като предният мотор непрекъснато се опитва да се намеси. Усетих и липсата на мощност веднага след това – на краткия аутокрос участък тягата беше осезаемо по-слаба. Това обаче не е голям проблем, защото активирането на функцията Charge+ и шофиране от около 1,6 км със скорост 65 км/ч презарежда батерията напълно.
По-бърз от Z06
Първият Corvette със задвижване на всички колела е и най-бързият в историята, макар и не най-мощният. Електромоторът със своите 160 к.с. и 170 Нм въртящ момент работи в тандем с 6,2-литровия V8 двигател от Corvette Stingray. Той генерира 495 к.с. и 637 Нм. Общата системна мощност достига 655 к.с., което е само с 15 к.с. по-малко от Z06, но комбинираният въртящ момент е по-висок, макар Chevrolet да не цитира точна стойност.
Допълнителното сцепление от предния мотор го прави най-бързия Vette до момента. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема около 2,6 секунди (2,5 секунди до 97 км/ч), което е с една десета по-бързо от чудовищния Z06. E-Ray изминава и спринта на 402 метра за 10,5 секунди, отново с една десета по-бързо.
Мощността е осезаемо по-голяма от тази на Stingray. Зад волана E-Ray звучи по-скоро като Stingray, отколкото като Z06. 6,2-литровият V8 издава своя гърлен тътен, докато електромоторът работи почти безшумно. В изцяло електрическите режими изкуствен външен звук, наподобяващ летяща чиния от нискобюджетен филм, предупреждава пешеходците за приближаването на автомобила.
Златната среда в гамата
E-Ray изглежда почти като Z06. Той наследява неговата с 9,1 см по-широка каросерия, аеродинамичния пакет и карбоново-керамичните спирачки. Можете да различите E-Ray по специфичния дизайн на джантите, елементите в цвета на купето и опционалните сини ивици Electric Blue. Окачването е настроено да бъде по-твърдо от това на Stingray, но по-меко от хирургически прецизния на пистата Z06, което го прави по-удобен за ежедневно шофиране.
Тестовите автомобили на пистата бяха оборудвани с гуми Michelin Pilot Sport 4S с размер 275/30ZR20 отпред и 345/25ZR21 отзад. Чувствах се уверен, докато преминавах през S-образните завои, доверявайки се на сцеплението. Колата се усеща по-балансирана при излизане от по-тесните завои, тъй като предният мотор помага за изтеглянето. Допълнителната мощност също става очевидна на пистата. Там, където Z06 разчита на високите обороти, E-Ray използва предимството на незабавния въртящ момент от електромотора. Все пак Z06 би го изпреварил на по-дълги прави, което се доказва и от максималната скорост: около 290 км/ч за E-Ray срещу 314 км/ч за Z06.
По време на сесиите на пистата използвахме режим Charge+, за да запазим енергия в батерията. С него алгоритъмът управлява мощността, за да осигури енергия за около 20 минути шофиране на предела. Преминаването между регенеративното и конвенционалното спиране е напълно неусетно, а карбоново-керамичните дискове с размери 398 мм отпред и 391 мм отзад не показват признаци на умора.
Corvette за всеки сезон? Почти.
Водачите могат да следят работата на хибридната система през приложението E-Ray Performance в инфоразвлекателната система. То показва графики за мощност, въртящ момент и температура на батерията. E-Ray се доближава, а в някои случаи и надминава динамиката на Z06, като цената му е съобразена с това. Той стартира от 104 295 долара за купето и 111 295 долара за кабриолета, което е само с няколко хиляди по-малко от Z06.
Всички модели Corvette за 2024 г. получават и дългоочаквани системи за безопасност, включително автоматично аварийно спиране с разпознаване на пешеходци, асистент за поддържане на лентата и предупреждение за челен сблъсък.
all-wheel drive performance, Chevrolet Corvette E-Ray, hybrid sports car