Необходимите мерки ще увеличат бюрокрацията и ще повишат цените на пазара на употребявани автомобили

Намесата на Европейския съюз в автомобилната индустрия ще направи нова крачка напред с така наречения Регламент за излезлите от употреба превозни средства, който се очаква да влезе в сила следващата година и ще увеличи бюрократичните изисквания за прехвърляне на употребяван автомобил. Което най-вероятно ще доведе до увеличение на цената на тези употребявани превозни средства.

Аргументът е, че целта е да се извадят от обращение по-старите автомобили и под този претекст продавачите ще бъдат задължени да представят необходимите документи за промяна на собствеността, особено в случай на вносни автомобили, които са много често срещани на пазара на употребявани автомобили. Новите разпоредби вече бяха обсъдени на срещата, проведена от министрите на околната среда на европейските страни в средата на юни. Според проучвания текст, за да се продаде употребяван автомобил, трябва да се представи сертификат за скорошен технически преглед (MOT) или, ако няма, доклад от независим експерт в страни, които го позволяват. Тази мярка ще засегне бизнеса за покупко-продажба, тъй като ще бъде трудно да се приложи при сделки между физически лица.

Друг спорен аспект е определението за автомобил излязъл от употреба. За такъв автомобил ще се смята всеки, които има значителни повреди, които са трудни за ремонт или ако не е преминал технически преглед през последните две години. Това може пряко да засегне превозни средства в добро състояние, които по някаква причина са престоявали в гараж дълго време. След издаване на сертификат за унищожаване, продажбата му вече няма да бъде разрешена и превозното средство ще трябва да бъде рециклирано.
Тези изисквания за подаване на документи за промяна на собствеността първоначално засягат леките автомобили и леките търговски превозни средства, но в близко бъдеще ще бъдат разширени и за други категории, като мотоциклети, камиони и автобуси. Новите разпоредби, които се подготвят от ЕС, ще надхвърлят разпоредбите, установени от държавите членки, с цел предотвратяване на незаконния износ на превозни средства. Освен това, превозните средства без този валиден технически сертификат вече няма да могат да напускат ЕС.

Първите реакции бяха бързи и баварският министър на транспорта Кристиан Бернрайтер се обяви срещу подобни мерки, според германската преса. „Изискването за представяне на доказателства ще означава по-високи разходи за купувачите, продавачите и увеличена бюрокрация, без да се предоставят никакви ползи“, заяви министърът, който също така се застъпи за опростяване на системите и ненамеса в правата на индивидуална собственост. Според него новата мярка ще означава, че превозните средства ще бъдат етикетирани като „стари превозни средства“, когато бъдат изведени от експлоатация, което ще ги направи практически безполезни. И това ще доведе до общо увеличение на цената на употребяваните превозни средства на пазара, в ущърб на купувачите с по-ниски доходи.

,

Подобни публикации