Продажбите на електрически автомобили в Австралия отбелязаха спад от 52% до юни 2025 г. и това е лоша новина за китайските марки, които разчитат изцяло на електромобили, за да пробият на нови пазари. За компании като Zeekr, DEEPAL, Smart, Polestar и Xpeng предстои сериозно предизвикателство, ако решат да останат само с електрически модели. Повечето китайски производители обаче вече залагат на хибридните технологии, и по-конкретно на така наречените „Супер Хибриди“.
Какво всъщност е „Супер Хибрид“?
За да разсеят сложната терминология, свързана с различните видове хибридни технологии, китайските автомобилни марки обединиха усилия, за да създадат термина „Супер Хибрид“. Това всъщност е друго име за plug-in хибрид или PHEV. Тези автомобили разполагат с двигател с вътрешно горене, но могат да бъдат управлявани над 100 км само на електричество. Идеята е гениална, защото решава сериозен проблем с объркването на потребителите.
През последните години изпитвах сериозни затруднения да обясня на приятели и роднини разликите между PHEV, BEV, MHEV и цялата друга сложна терминология. Мога само да си представя през какво преминават дилърите, които трябва да обясняват тези технологии на потенциални купувачи. За объркването допринесоха и марки като Mitsubishi, които поставяха „EV“ емблеми на автомобили, изискващи бензин, както и Mercedes-Benz и Toyota, които бързо етикетираха като „хибриди“ коли с обикновена 48-волтова система, която никога не задвижва директно колелата.
Технически детайли и примери
Китайските марки осъзнаха проблема и въведоха единен термин, който улеснява живота на купувача. В технически план „Супер Хибрид“ описва plug-in хибриден автомобил (PHEV), който има конвенционален бензинов двигател и скоростна кутия, но също така и голяма батерия (която може да се зарежда като на електромобил) и електрически мотор, който задвижва колелата. В повечето случаи тези автомобили могат да изминат над 100 км само на ток и да се зареждат от контакт или чрез двигателя с вътрешно горене. Най-важното е, че могат да се карат и без зареждане, използвайки бензиновия двигател като традиционен хибрид.
Geely е последната китайска марка, която се отказа от изцяло електрическия си шоурум, лансирайки модела Starray EM-i, който брандът нарича „Супер Хибрид“. Той разполага с 1,5-литров двигател с мощност 73 кВт, електрически мотор със 160 кВт, захранван от батерия с капацитет 18,4 кВтч. Комбинираната мощност достига 193 кВт към предните колела, а пробегът само на ток е до 80 км. Скоро на пазара ще се появят и други „Супер Хибриди“ като Omoda 9 SHS, както и вече съществуващи модели като MG HS Super Hybrid, BYD Sealion 6 и големия SUV Chery Tiggo 8 Super Hybrid.
Предимства и голямата уловка
Ако технологията „Супер Хибрид“ звучи като най-доброто от света на електромобилите, но без притесненията за пробега, то в голяма степен сте прави. При тестове на подобни автомобили, от Mitsubishi Outlander PHEV до Range Rover Sport PHEV, рядко се налага използването на бензиновия двигател при ежедневна употреба. Зареждането на батерията през нощта от обикновен контакт е достатъчно за пътуванията до работа и обратно. Има обаче една уловка, както показва опитът с Alfa Romeo Tonale PHEV.
Ако собственикът стане твърде мързелив, за да зарежда батерията, автомобилите тип „Супер Хибрид“ стават ужасни за шофиране. Допълнителното тегло (често стотици килограми) и недостатъчно мощният бензинов двигател означават, че колата е мудна и неефективна. Без помощта на електрическия мотор, през цялото време ще ви се иска да карахте конвенционален хибрид.
Как отговаря Toyota?
Именно тук се криеше аргументът на Toyota: купувачите на автомобили са мързеливи, те няма да зареждат своите PHEV автомобили и технологията „Супер Хибрид“ е просто междинна стъпка към чистите електромобили или крачка назад от суперефективните хибриди, които Toyota вече предлага. Поне такъв беше аргументът им, докато не обявиха новия си RAV4 с PHEV вариант.
До юни 2025 г. Toyota е продала 24 034 хибридни модела RAV4. Тази цифра е с 5,4% по-ниска спрямо същия период на миналата година, но пазарът трябва да се следи внимателно, тъй като все повече „Супер Хибриди“ от китайски марки навлизат, а собственият plug-in хибрид на Toyota ще се появи догодина. Продажбите на PHEV в Австралия са се увеличили с 10,5% тази година, но малкият им общ брой от 472 бройки до юни 2025 г. повдига въпроса колко хора всъщност търсят тази технология.
plug-in хибрид PHEV, китайски електрически автомобили, Супер Хибрид автомобили