Първо да уточня, че тази кола (точно тази) ще се превърне в една от най-разпознаваемите в България. Благодарение на новия сериал на Димитър Митовски с фокус върху автомобилните преследвания. Имам уверението му (Митко е и голям BMW фен), че ще бъдат невероятни. Веднага след края на снимките на първия сезон получаваме колата за тест. И си мисля, че може да се превърне в българския вариант на Bullit Mustang. Но да видим. M4 има нелека задача. BMW пусна невероятното М2, което прави всичко, изстреляло преди десетилетия М3 на пиедестала – хиперактивна кола, от която усмивката ви не слиза от лицето. И сега дори има още по-мощната версия М2 Competition. От горе пък е М5, абсолютната суперкола за всеки ден. С натискането на един бутон (или два, червени, на волана) я превръщате от семеен седан в пистова бегачка, при това мощността е 600 к.с., доста повече от М4. Добре, дори вътрешно М4 има огромна конкуренция, но пък останалите нямат открита версия. А тя, о Боже, е изящно красива. Сгъването на частите от твърдия покрив и прибирането му в багажника е вероятно дело на сътрудничество на инженерите на BMW с отдел архитекти, вдъхновени от Сантиаго Калатрава. Отваря се и при скорост от под 20 км/ч, но го пробвам от място. Бутонът е на централната конзола между седалките. Механизмът е същият като в стандартното купе Серия 4. Сандвичът от стъкло и метал се прибира в багажника така, че под него да не остане на пръв поглед място за нещо повече от портфейл и кутия презервативи. Но ако повдигнете нагоре предпазната кора може да сложите два малки куфара или чанти. За 20 сек получавате слънце над главата и въздушен порив. А ако е студено навън, имате допълнително обдухване на врата. Дори под 10 градуса отоплителната система работи доста ефективно и може да се наслаждавате на свежия (ако сте в планина) въздух.
Отвън има козметични, но важни промени. Ксеноновите фарове са заменени с LED, напълно адаптивен. Светлодиодни са също фаровете за мъгла и стоповете. Екстериорът на обновения M4 може да няма много видими промени, но вътре има тунинг на основните настройки. Активният M Differential е рекалибриран, системата DSC е с модифицирани настройки, за да отговарят на използваните нови пружини, амортисьори и стабилизиращи щанги. Точно така, ходовата част е изцяло нова. Както и в купето, тази кола вече няма огромна тенденция да презавива, разполага с чудовищно сцепление и ако искате да се правите на Кен Блок, ви трябва по-хлъзгав път или изтъркани гуми. В противен случай М4 захапва асфалта със зъби на Дого Аржентино и не го пуска до края.
Кабриолетът е осезаемо по-мек от купето, което помага доста по пътя, който избрахме за снимки, защото е павиран. Но дори и със сигурно най-мекото окачване в М4 в историята, пак усещате вибрациите. Не след дълго паважът придобива по-равна форма и е време за смяна на режимите. От Comfort на Sport и Sport Plus. Всичко мигновено оживява. Воланът се втвърдява, предавателните числа се наострят, звукът от двигателя от Вивалди става Вагнер. При отпускане на педала на газта има характерното припукване, което пронизва тишината в планината. Ооо, мога да правя това цял ден без да ми омръзне.
Но все пак усещате допълнителния товар от механизма на сгъваеми покрив. Осезаем е. Все пак са 250 кг. Цифрата е толкова голяма, защото купето има карбонов покрив и капак на багажника, докато тук са стоманени. Също така за подсилване на каросерията е поставено допълнително усилване. Но нека сме честни – никой не си купува М4 кабрио, за да участва в тракдей на пистата. Тази кола може да я срещнете пред барове, кафета и планината, а не на стартовата решетка. А особено с този цвят Java Green мисля, че няма да има по-гледана кола от вас.
Двигателят е познатият 3,0-литров шестак с две моноскрол турбини и 431 к.с. Максималният въртящ момент от 550 Нм идва малко над 2000 об/мин и остава чак до 5500, което е чудесно, но пък изпитвате носталгия към атмосферните мотори с много повече агресия в горните обороти, доста притъпена при принудителното пълнене. Фейслифтът на М4 разчита на специален високоякостен стоманен карданен вал, който сменя този от карбонов композит, използван досега. Промяната е във връзка с още по-строгите изисквания за вредните емисии. Дори BMW предвиждат поставяне на бензинов филтър за твърди частици.
Кутията е чудесна – 7-степенна с двоен съединител (BMW не са се отказали от него за М3 и М4) с Drivelogic. Да, сигурно мнозина очакват сега да започна да съжалявам, че не е 6-степенна механика, която е стандартна тук. Честно казано автоматът работи чудесно, бързо, връщането на предавките и покачването от планките е невероятно, така че механиката никак не ми липсва.
Данни:
BMW M4 Cabrio
Двигател: 2979 куб. см, 6 цил, редови, би-турбо, 431 к.с., 550 Нм
Трансмисия: 7-степенна с два съединителя, задно
Разход: 8,0 л/100 км, 215 гр/км СО2
Динамика: 0-100 км/ч за 4,4 сек, 250 км/ч (ограничена)
Маса: 1890 кг