Кибератаката, която парализира дейността на Jaguar Land Rover, разкрива сериозни пропуски в сигурността при производството на електромобили и подчертава нуждата от по-здрави защити и устойчиви дигитални системи.
С преминаването на автомобилната индустрия към електрически превозни средства, киберзаплахи като блокиране на системи могат да възпрепятстват производството. Това демонстрира критичната нужда от стабилни мерки за киберсигурност. Jaguar Land Rover (JLR), собственост на Tata Motors, се сблъска именно с такова предизвикателство, което доведе до смущения в заводи в няколко държави.
Въпреки че първоначално компанията заяви, че няма компрометирани данни, по-късно JLR разкри, че е имало пробив. Този случай подчертава колко са важни прозрачността и бързата реакция при подобни инциденти.
Последици и реакция след киберинцидента
Атаката срещу JLR, извършена от групата Scattered Spider, създава прецедент за производителите, тъй като засегна производството на автомобили в ключов период за нови регистрации във Великобритания. Това забавяне илюстрира потенциалните последици за веригите на доставки в сектора на електромобилите, където се очаква производството да бъде максимално ефективно заради целите за устойчивост.
JLR произвежда около 1000 автомобила дневно, което допринася значително за дневния оборот на компанията от 96 милиона щатски долара. Това показва колко пагубни в финансов план могат да бъдат подобни киберинциденти. Въпреки това, бързото овладяване на ситуацията от страна на JLR служи като пример за ефективна реакция. Бързата изолация на засегнатите системи вероятно е предотвратила по-дълбоки пробиви и демонстрира добри практики, които други производители на електромобили могат да възприемат, за да подсилят защитите си.
Възприемане на архитектура „Нулево доверие“ за по-добра сигурност
Пробивът в JLR подчертава значението на архитектурата за сигурност, известна като „Нулево доверие“ (Zero Trust), за производството на електромобили. Този модел набира популярност, защото се фокусира върху ограничаване на щетите, а не само върху превенцията.
Д-р Лари Понемон, основател на Ponemon Institute, обясни, че в миналото целта е била превенцията, но това вече не е практично. Според него фокусът сега трябва да бъде върху това колко бързо могат да се ограничат щетите. Този подход е особено актуален за производители, които използват по-стари системи, които не могат лесно да бъдат модернизирани – каквито често се срещат в процеса на производство на електромобили.
Сувабрата Синха от Zscaler заяви, че всички свързани в мрежа производствени активи, потребители в заводите, облачни услуги, оборудване и инженери по поддръжка, които влизат дистанционно, трябва да бъдат проверявани, преди да им се гласува доверие.
Джон Киндерваг, създателят на концепцията „Нулево доверие“, описа практическите ползи от методологията. Той обясни, че целият проблем, наречен киберсигурност, се разделя на малки, лесно управляеми части, като по този начин максималните щети се ограничават до една-единствена защитена повърхност.
Уязвимости във веригата на доставки при производството на електромобили
Кибератаката срещу JLR изважда наяве взаимосвързаните уязвимости по веригите на доставки, които засягат наличността на компоненти и причиняват масови забавяния. В сектора на електромобилите, където веригите на доставки вече са под напрежение заради голямото търсене, подобни сривове могат да спрат производството и доставките.
Според киберексперти, една „гигантска база данни“ от недостъпни системи може да парализира дори най-модерните производствени операции за електромобили в световен мащаб. Кейти Барнет, директор по киберсигурност в Toro Solutions, коментира, че ранното откриване на уязвимости във веригата на доставки е жизненоважно за минимизиране на въздействието от подобни пробиви. Инцидентът служи като предупреждение как едно слабо звено може да застраши цялата мрежа за производство на електромобили, което показва необходимостта от проактивни мерки за сигурност по веригата на доставки.
Защо производителите на електромобили са основна цел
Преходът към електрически превозни средства превръща автомобилния сектор в основна мишена за киберпрестъпниците, като атаките срещу производството се увеличават. От IBM X-Force подчертават, че производството е най-атакуваният сектор, като разходите, свързани с атаки, нарастват всяка година – ясен сигнал за производителите на електромобили да подсилят защитите си.
Дрей Ага, старши мениджър по операции за сигурност в Huntress, отбеляза, че дори през 2025 г. все още ще има компании, които чакат опустошителна кибератака, преди да инвестират в стабилна сигурност. Според него Jaguar Land Rover изглежда са имали готови процеси и процедури, за да смекчат ефекта и да се върнат към нормална работа.
В заключение, д-р Дарън Уилямс, основател и главен изпълнителен директор на BlackFog, заяви, че за автомобилния сектор – който става все по-зависим от свързани технологии, дигитални платформи и сложни вериги на доставки – пробивът в JLR е ясно предупреждение за финансовите, оперативните и репутационните щети, които кибератаките могат да нанесат.
Последвайте ни в Google NewsПредишна/Следваща
Подобни публикации

CEVA Logistics стартира програма за рециклиране на батерии за електромобили в Европа

Нова хибридна триколка съчетава педали и мощност за скорост от 120 км/ч

BYD Dolphin Surf дебютира в Южна Африка като най-достъпния електромобил
