Bentley Bentayga Speed се завръща за модел 2026 г.

Върховата версия на Bentayga отново е на пазара и е по-бърза от всякога.

В автомобилния свят на Bentley името Speed има специално значение. То обозначава флагмана във всяка моделна гама на марката. Формулата винаги е била една и съща – да се вземе автомобил с вече изобилна мощ, отлична управляемост и луксозно изживяване и тези граници да бъдат разширени още повече.

Доскоро версиите Speed бяха оборудвани с най-доброто от W12 двигателя на марката. След това Bentley пенсионира този агрегат с пълни почести. Негов наследник е V8 двигател, който в моделите Continental GT Speed и Flying Spur Speed за 2025 г. е част от plug-in хибридно задвижване с мощност 771 к.с., известно като Ultra Performance Hybrid.

В SUV сегмента обаче Bentley спря производството на Bentayga Speed в края на 2023 г. Неговото място беше заето от Bentayga S – ниво на оборудване, което комбинира пренастроен спортен режим и активна система против накланяне със стандартното задвижване на модела. Резултатът беше автомобил с леко подобрена управляемост, който изглеждаше по-скоро като маркетингов ход за по-висока цена, отколкото като истински спортен модел.

Bentayga Speed се завръща за модел 2026 г., изпращайки версията S в историята. И за разлика от хибридните купе и седан на марката, SUV моделът остава с изцяло двигател с вътрешно горене.

Осем е новото дванадесет

Под предния капак се намира познатият 4,0-литров V8 двигател с два турбокомпресора, който се използва и в други модели на Bentley. Инженерите са увеличили въздушния поток в сравнение с останалите версии на Bentayga, постигайки 641 к.с. и 850 Нм въртящ момент. Това е с 99 к.с. и 80 Нм повече от спрения Bentayga S и настоящите по-ниски нива на оборудване. В сравнение с предишния Bentayga Speed с W12 двигател, новият модел има 15 к.с. повече, но с 50 Нм по-малко въртящ момент – типичен резултат при преминаване към по-малък двигател.

Предимствата се усещат първо при ускорението до 100 км/ч, което според Bentley отнема 3,4 секунди. Това е с 0,1 секунди по-бързо от последния тестван Bentayga S и с 0,4 секунди по-бързо от данните на Bentley за W12 Speed. Очаква се новият модел да може да постигне това ускорение за близо три секунди. Максималната скорост достига 301 км/ч, но това е със стандартните спирачки. Срещу доплащане се предлагат огромни карбоново-керамични дискове – 440-милиметрови отпред (най-големите, монтирани някога на Bentley) и 370-милиметрови отзад. С тях максималната скорост се увеличава до 311 км/ч.

Нови възможности за забавление

Завиващите задни колела вече са стандартни, както и активната система против накланяне Dynamic Ride. Спортният режим на шофиране сега втвърдява адаптивните амортисьори с допълнителни 15 процента, докато режимите B (за Bentley) и Comfort остават непроменени.

Динамичният характер на автомобила се разширява с две новости за Bentayga: настройка ESC Dynamic (известна като режим за дрифт) и система за бърз старт (launch control). И двете се предлагат само в комбинация с опционалните карбоново-керамични спирачки. Тези две функции изглеждат добавени по-скоро за атракция, отколкото за реална полза.

Преминаването в режим Sport автоматично позволява дрифт дори при включена система за стабилност (ESC). Ако тя бъде изключена, системата позволява по-голям ъгъл на поднасяне. За да се активира системата за бърз старт, отново е нужно да се избере режим Sport, след което да се натисне бутонът ESC Off, да се задържи спирачката и да се натисне педалът на газта докрай. Софтуерът поддържа оборотите малко над 2000 об/мин, където е наличен пълният въртящ момент. При отпускане на спирачката обаче стартът не осигурява очакваното светкавично изстрелване. Осемстепенната автоматична трансмисия ZF превключва на следваща предавка малко след 3000 об/мин, доста под червената зона на V8 двигателя. Първоначалният тласък прави впечатление, но системата не е значително по-вълнуваща от просто рязко натискане на газта.

Дебют правят и нови, опционални 23-инчови джанти – най-големите, предлагани някога за Bentayga, с един инч по-големи от стандартните. Те са обути в гуми с размер 285/35R23, за разлика от стандартните 22-инчови джанти с гуми 285/40R22.

По-голямата мощност изисква и по-впечатляващ звук. Както при купето и седана Continental, фирмата Акрапович предлага нова опционална титаниева изпускателна система с четири накрайника.

В режим Sport салонът на Bentayga се изпълва с бурен звук, който се превръща в яростен рев при рязко натискане на газта във всеки режим на шофиране.

Дизайн и лукс

Промените в дизайна са по-скоро еволюционни, като отличителните детайли включват емблеми Speed отвън и отвътре, затъмнени екстериорни акценти и прозрачни стопове, които от Bentley наричат сиви. За първи път Bentayga се предлага с опционален черен покрив, рамкиран от черни релси.

Ако го управлявате като истинско Bentley сред SUV автомобилите, усещането е великолепно. Обзавеждането на салона създава дворец на удоволствията при всяка скорост. Воланът е с приятно балансирана тежест и прецизност при преминаване през поредица от плавни завои. Отвъд това обаче, опитите за изостряне на характера на Bentayga изглеждат като дребен дефект в иначе безупречния лукс.

Bentley са свършили чудесна работа с потискането на вибрациите от 23-цоловите джанти, но леки трептения все още се усещат през кожената тапицерия на седалките. Независимо от режима на шофиране, турбокомпресорите се нуждаеха от момент-два, за да се развъртят напълно – дори в Sport, който поддържа по-ниска предавка с цел по-бърза реакция. А режимът Sport, който прави окачването с 15% по-твърдо, е може би с 15% по-твърд от необходимото, жертвайки характерната за Bentayga плавност на возене. По-добре е режимът да се остави на „B“, да се използват планките на волана за мигновена реакция и човек да се наслади на автомобила такъв, какъвто е – мощният семеен превоз на някой велможа.

А какъв е този превоз отвътре. Елегантният дизайн се съчетава със зашеметяващо качество на изработката и сглобката. Ароматът на кожа и дърво? Както беше казано за Bentayga S и може да се каже за всяко Bentley: „Ухае на пари. И на победа.“ Детайлите са от първа класа, като например контролите за вентилационните отвори, наподобяващи регистрите на орган, чийто дизайн е повторен при точките за закрепване на щората в багажника. Мокетът е толкова плюшен, че предразполага към политика „Без обувки в Bentley“. Единствената забележка е свързана с разположението на контролите за предните седалки – би било по-добре те да са на вратата, вместо в пролуката между седалката и вратата. Креслата в кокпита и техните меки подглавници са опасно удобни, но опитът да се регулират множеството функции за комфорт при скорост от 110 км/ч е като да се разчита Брайлова азбука.

Ако някой се нуждае от Bentayga Speed, защото купува само най-доброто, то неговият бароков жребец е пристигнал. Но и стандартният Bentayga не е грешен избор. И ако ваш познат със своя Speed иска да играе на „Последният до клуба е презрян негодник“, просто го оставете да спечели.

Все пак сте в Bentayga, а изтънчеността няма заместител.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации