Проблемът с електронните дръжки на вратите
Rivian следва примера на Tesla и променя дизайна на системите за отваряне на вратите за предстоящия кросоувър R2. Електронните механизми попаднаха под регулаторен контрол, тъй като при катастрофа пътниците може да не успеят да излязат достатъчно бързо от автомобила. Ако системата откаже, екипите на спешна помощ също не могат да отворят вратите отвън.
Tesla беше сред първите компании, които въведоха електронните дръжки на вратите с цел по-атрактивен дизайн, но те се оказаха рискови за безопасността. Много собственици съобщават, че механизмите отказват, когато акумулаторът се изтощи, заключвайки хората вътре или извън автомобила. Подобни неизправности могат да блокират пътниците в случай на инцидент или да попречат на спасителите да ги извадят.
След Tesla много други производители възприеха тази технология. Прибиращите се дръжки станаха почти стандарт при електрическите автомобили, тъй като компаниите твърдят, че подобряват аеродинамиката. Използването на електронни системи за отваряне също така спестява разходи, тъй като изисква по-малко физически компоненти.
Въпреки това тези системи са обект на все по-сериозни проверки след множество оплаквания от собственици. Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ (NHTSA) наскоро започна разследване на прибиращите се дръжки на Tesla. В Китай местните регулатори също се намесиха и забраниха използването им, позовавайки се на сходни съображения за безопасност.
Решението на Rivian за модела R2
В резултат на разследването в САЩ и действията на китайските власти, Tesla се съгласи да промени дизайна на своите врати. Целта е да се интегрират механичните и електронните системи, което ще позволи на пътниците да отварят вратите дори и без електрическо захранване.
Rivian е втората компания, която предприема подобна стъпка, като се очаква предстоящият R2 да бъде първият модел с по-безопасна система. Според информация на Bloomberg, Rivian ще включи механичен лост за освобождаване, който е по-ясно видим и разположен близо до електрическите дръжки на задните врати.
Подобно на Tesla, Rivian премина към електронна система за отваряне на вратите с второто поколение на своите модели R1, представени през 2024 г. Вместо леснодостъпен механичен лост, компанията е поставила аварийната система на труднодостъпно място в джоба на вратата. За да се отвори вратата ръчно при спешен случай, пътниците трябва да премахнат панел без обозначение и да дръпнат освобождаващо въже.
Компанията очевидно прави промени по вратите на R2, така че механизмът за отваряне и неговото разположение да бъдат сходни с тези на предните врати. Засега не е ясно дали този нов дизайн ще бъде приложен и при моделите R1. Промяната може да забави премиерата на R2, която в момента е планирана за първата половина на 2026 г.
Правен и регулаторен натиск
За разлика от Tesla, Rivian все още не е получавала доклади за наранявания, причинени от отказ на електрическата система на задните врати. Обновените модели R1 са твърде нови на пазара и броят на автомобилите с новия механизъм е все още ограничен. Междувременно Tesla е изправена не само пред регулаторно разследване, но и пред няколко съдебни дела, заведени от семейства на жертви, които не са успели да избягат от горящ автомобил след катастрофа.
Въпреки това NHTSA вече е получила няколко оплаквания относно системата на Rivian. В едно от тях, цитирано от Bloomberg, се твърди, че аварийното въже за задните врати „не е интуитивно, нито е разумно да се смята, че малко дете или по-възрастен пътник“ би могъл да го използва.
Последвайте ни в Google News