Hyundai и Kia представиха Uni Wheel – нова технология за задвижване на електромобили

Корейските автомобилни производители показаха своята универсална система за задвижване на колелата, която има потенциала да промени изцяло начина, по който се конструират електрическите автомобили.

Какво представлява Uni Wheel?

Hyundai и Kia представиха иновативната система, наречена Uni Wheel, по време на събитие в Сеул, Южна Корея. Технологията премества основните компоненти на задвижването на електромобила, включително редуктора, в свободното пространство зад колелото. Това решение изисква по-малко части и намалява производствените разходи.

Освен това Uni Wheel освобождава значително пространство в каросерията, което позволява на дизайнерите да увеличат мястото за пътниците или да интегрират по-големи батерии за по-дълъг пробег. Според Hyundai и Kia новият дизайн осигурява гъвкавостта и мащабируемостта, необходими за постигане на техните цели за производство и продажби на електрически автомобили.

Предимства и бъдещи приложения

Uni Wheel е радикално отклонение от конвенционалните конструкции на задвижващи системи и може да помогне на Hyundai да постигне целта си за продажба на 1,87 милиона електромобила годишно до 2030 г. Чрез преместването на компонентите в главината на колелото се елиминира нуждата от задвижващи валове. Тази конструкция осигурява значителен въртящ момент и позволява използването на по-компактен електромотор, който може да достави мощност, сравнима с тази на по-големите двигатели в конвенционалните електромобили.

При автомобил с двигател с вътрешно горене мощността се предава от двигателя през трансмисията към колелата чрез задвижващи валове. Тази схема изисква повече части, което води до по-високи разходи и загуба на ефективност при предаването на мощността. При електромобилите всяка загуба на ефективност означава по-малък пробег.

Освободеното пространство е особено ценно за специализирани автомобили (PBV), които се нуждаят от максимално вътрешно пространство с нисък и равен под. Дъщерната компания на Hyundai, Kia, определи тези автомобили като основна част от своята бизнес стратегия и планира да пуска по два или повече нови електрически модела всяка година след 2023 г.

Технологията Uni Wheel поддържа и електронно разпределение на въртящия момент, което позволява независимо управление на лявото и дясното колело при завиване или ускорение. Това допринася за подобряване на управлението и стабилността на пътя.

Новата концепция дава възможност за отказ от традиционното разположение на седалките около водача, което предоставя на дизайнерите повече свобода при проектирането на интериора. Тази гъвкавост е особено полезна за напълно автономни превозни средства като роботаксита, които не изискват шофьорски контрол.

Йонгсул Парк, старши сътрудник в Института за развитие на модерни технологии на Hyundai Motor Group, заяви, че компанията се радва да покаже иновативни идеи, които могат да променят пазара на мобилността в бъдеще. Той добави, че ще усъвършенстват технологията, за да могат клиентите да изпитат мобилността по напълно нов начин.

Патенти и мащабируемост

Hyundai и Kia са подали и регистрирали осем патента, свързани с Uni Wheel, в Южна Корея, САЩ и Европа, докато оценяват как да приложат технологията в други електрически превозни средства. От компанията заявиха, че Uni Wheel е адаптивна към различни видове електромобили, включително модели с висока производителност, тъй като използва същите функции на задвижване и редуктор като конвенционалните електромобили.

Системата може да се използва и за инвалидни колички, велосипеди и роботи за доставка, като може да се мащабира за работа с колела с размери от 4 до 25 инча. Други компании също са работили по подобни технологии. Вече несъществуващият стартъп Lordstown Motors планираше да използва подобна система за задвижване в колелата за своя електрически пикап Endurance, а Nissan също разработва подобна технология за електромобили.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации