Корейските автомобилни производители показаха своята универсална система за задвижване на колелата, която има потенциала да промени изцяло начина, по който се конструират електрическите автомобили.
Какво представлява Uni Wheel?
Hyundai и Kia представиха иновативната система, наречена Uni Wheel, по време на събитие в Сеул, Южна Корея. Технологията премества основните компоненти на задвижването на електромобила, включително редуктора, в свободното пространство зад колелото. Това решение изисква по-малко части и намалява производствените разходи.
Освен това Uni Wheel освобождава значително пространство в каросерията, което позволява на дизайнерите да увеличат мястото за пътниците или да интегрират по-големи батерии за по-дълъг пробег. Според Hyundai и Kia новият дизайн осигурява гъвкавостта и мащабируемостта, необходими за постигане на техните цели за производство и продажби на електрически автомобили.
Предимства и бъдещи приложения
Uni Wheel е радикално отклонение от конвенционалните конструкции на задвижващи системи и може да помогне на Hyundai да постигне целта си за продажба на 1,87 милиона електромобила годишно до 2030 г. Чрез преместването на компонентите в главината на колелото се елиминира нуждата от задвижващи валове. Тази конструкция осигурява значителен въртящ момент и позволява използването на по-компактен електромотор, който може да достави мощност, сравнима с тази на по-големите двигатели в конвенционалните електромобили.
При автомобил с двигател с вътрешно горене мощността се предава от двигателя през трансмисията към колелата чрез задвижващи валове. Тази схема изисква повече части, което води до по-високи разходи и загуба на ефективност при предаването на мощността. При електромобилите всяка загуба на ефективност означава по-малък пробег.
Освободеното пространство е особено ценно за специализирани автомобили (PBV), които се нуждаят от максимално вътрешно пространство с нисък и равен под. Дъщерната компания на Hyundai, Kia, определи тези автомобили като основна част от своята бизнес стратегия и планира да пуска по два или повече нови електрически модела всяка година след 2023 г.
Технологията Uni Wheel поддържа и електронно разпределение на въртящия момент, което позволява независимо управление на лявото и дясното колело при завиване или ускорение. Това допринася за подобряване на управлението и стабилността на пътя.
Новата концепция дава възможност за отказ от традиционното разположение на седалките около водача, което предоставя на дизайнерите повече свобода при проектирането на интериора. Тази гъвкавост е особено полезна за напълно автономни превозни средства като роботаксита, които не изискват шофьорски контрол.
Йонгсул Парк, старши сътрудник в Института за развитие на модерни технологии на Hyundai Motor Group, заяви, че компанията се радва да покаже иновативни идеи, които могат да променят пазара на мобилността в бъдеще. Той добави, че ще усъвършенстват технологията, за да могат клиентите да изпитат мобилността по напълно нов начин.
Патенти и мащабируемост
Hyundai и Kia са подали и регистрирали осем патента, свързани с Uni Wheel, в Южна Корея, САЩ и Европа, докато оценяват как да приложат технологията в други електрически превозни средства. От компанията заявиха, че Uni Wheel е адаптивна към различни видове електромобили, включително модели с висока производителност, тъй като използва същите функции на задвижване и редуктор като конвенционалните електромобили.
Системата може да се използва и за инвалидни колички, велосипеди и роботи за доставка, като може да се мащабира за работа с колела с размери от 4 до 25 инча. Други компании също са работили по подобни технологии. Вече несъществуващият стартъп Lordstown Motors планираше да използва подобна система за задвижване в колелата за своя електрически пикап Endurance, а Nissan също разработва подобна технология за електромобили.
Последвайте ни в Google News