Volvo EX60 и бъдещето на хибридите с удължен пробег

Наследникът на XC60 и новите производствени планове

В момента Volvo предлага plug-in хибридната версия на XC60. Компанията планира да разработи и второ поколение на модела, което ще разполага с по-усъвършенствана хибридна система и по-голям пробег само на електричество. Подобно на конкуренти като Mercedes-Benz, Volvo вероятно ще заложи на по-модулни платформи, които позволяват лесна адаптация към различните пазари и типове задвижване. В близко бъдеще производството на XC60 ще бъде преместено в завода на компанията в Южна Каролина, където вече се сглобяват по-големият електрически EX90 и Polestar 3.

EX60 и технологията за отливане на големи компоненти

Следващият изцяло нов модел на Volvo ще бъде EX60, чието представяне се очаква през януари, а продажбите ще стартират по-късно през следващата година. Той ще бъде изграден върху платформа, използваща технология за отливане на големи компоненти (megacasting). При нея батерията с по-висока енергийна плътност е интегрирана в шасито като един общ елемент, заменяйки множество по-сложни части. Седалките дори могат да се монтират директно към тази основна структура.

Основното предимство на този производствен метод е драстичното намаляване на разходите и теглото на автомобила. От Volvo заявяват, че EX60 ще струва приблизително колкото настоящия XC60 PHEV, което елиминира един от основните проблеми пред купувачите на електромобили – ценовия шок. Засега EX60 ще се произвежда в Европейския съюз.

Хибрид с удължен пробег (EREV) за новия XC70

По време на представянето на финансовите си резултати за третото тримесечие, от Volvo споменаха за разработването на модел XC70, специално предназначен за китайския пазар. Това е електрически автомобил, оборудван с бензинов двигател, който служи като генератор. В индустрията този тип задвижване е познат като EREV (електромобил с удължен пробег), а идеята е да се осигури възможност за изминаване на дълги разстояния без притеснения и без необходимост от зареждане на обществени станции.

Настоящата версия на XC70 за Китай има впечатляващ общ пробег от близо 1200 км, от които около 190 км са изцяло на електричество. От Volvo заявиха, че е вероятно да разработят версия и за Европа. Това предполага, че подобен автомобил би отговорил и на нуждите на американските потребители, които често теглят ремаркета или лодки и се нуждаят от гъвкавост при дълги пътувания.

Пазарът е готов за плавен преход

Нуждата от плавен преход към изцяло електрически автомобили се потвърждава и от скорошни проучвания на J.D. Power и Boston Consulting Group. Според тях интересът към електромобилите остава стабилен, въпреки намаляващите субсидии в САЩ и ЕС. Проучванията показват, че по-младите купувачи са готови да преминат към електрически модели, когато цените им се изравнят с тези на конвенционалните автомобили. Въпреки това притесненията, свързани с пробега и неудобствата при зареждане, остават. Ето защо Volvo работи по изцяло нова гама plug-in хибриди, като се очаква поне един EREV модел да бъде предложен и в САЩ.

Според Михаел Флайс от отдела за продуктова стратегия на Volvo, тези автомобили ще се усещат и управляват като електромобили, ще разполагат със същата инфоразвлекателна система, но ще имат и резервен двигател. Това решение е насочено към клиенти, които живеят в райони с недостатъчно развита зарядна инфраструктура или просто все още не са готови за изцяло електрически автомобил.

Автомобилът като софтуерна платформа

От Volvo заявяват, че бъдещите им електрически и хибридни модели ще бъдат „софтуерно-дефинирани“. Това е посока, в която се движат всички производители. Идеята е да се създаде напълно интегрирана система от софтуер и хардуер. Тази технология ще бъде приложена в EX60 и в предстоящите хибриди. Голямата новина е, че независимо от типа задвижване, автомобилът ще може да получава софтуерни актуализации „по въздух“ (over-the-air). Това ще елиминира неудобството от посещения в сервиз за корекции, които са чисто софтуерни.

Volvo е сравнително малък автомобилен производител, но с непропорционално голямо влияние. Това се дължи отчасти на богатото наследство на марката, както и на ранното ѝ партньорство с китайския гигант Geely. Докато компании като Ford изглеждаха изненадани от лидерството на Китай при електрическите автомобили, Volvo вече имаше силни позиции там. В резултат на това еволюцията на батериите и технологиите е дълбоко заложена в основата на шведския производител.

Глобални предизвикателства и гъвкави решения

Въпреки това, производители от мащаба на Ford или Volkswagen, както и средни по размер компании като Mercedes-Benz, се сблъскват със същите предизвикателства, свързани с митата, тъй като всички оперират на глобално ниво. Стратегията на Volvo за локализирано производство и специфични за пазара модели е един от възможните отговори. Вероятно Volkswagen, Audi и Mercedes също ще трябва да разширят производството си в Северна Америка, за да останат конкурентни.

Освен това пазарът в САЩ вероятно ще изисква внедряването на електрически автомобили с удължен пробег (EREV) и гъвкави платформи, които могат да поддържат както EREV, така и плъгин хибридни и конвенционални хибридни задвижвания. Възможно е технологии като софтуерно дефинираните автомобили (SDV) и „гигакастинг“ (производство на големи компоненти чрез леене) също да предложат решения за намаляване на крайните разходи за потребителите. Най-голямото предизвикателство остава фактът, че купувачите все по-трудно могат да си позволят нови автомобили – проблем, който евентуален спад в световната икономика само би задълбочил.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации