Японският производител ще се съсредоточи повече върху бензинови хибридни автомобили, разработени в сътрудничество с Toyota.
Според нов доклад на Nikkei Asia, японският автомобилен производител Subaru ще направи съществени промени в своята стратегия за електрически автомобили, за да се адаптира към настоящия пазар. В отговор на променящите се потребителски вкусове и загубата на ключови държавни стимули, марката обяви, че ще намали инвестициите в електрически превозни средства и ще пренасочи повече ресурси към бензиново-електрически хибриди. Това е част от ревизията на планираната инвестиция от над 1,5 трилиона йени (около 9,74 милиарда долара) за преминаване към електрическо задвижване.
От предвидената сума компанията вече е инвестирала около 300 милиарда йени (приблизително 1,95 милиарда долара). От Subaru отбелязаха, че общият размер на инвестицията няма да се промени, а средствата ще бъдат преразпределени, така че да служат като по-обща инвестиция в растежа на компанията.
„Предвид нарастващото търсене на хибриди и преоценката на двигателите с вътрешно горене, е уместно да отложим момента за мащабни инвестиции в масовото производство на изцяло електрически автомобили“, заяви президентът Ацуши Осаки по време на представянето на финансовите резултати на 11 ноември.
Основният пазар на Subaru все още не е готов за електромобили
Съединените щати са ключов пазар за Subaru, като според данните на компанията над 70% от глобалните ѝ продажби се осъществяват там. През фискалната 2024 г. Subaru е продала 662 000 автомобила в САЩ, което представлява 71% от общите ѝ продажби от 936 000 единици в световен мащаб. На 30 септември федералните данъчни кредити до 7500 долара за покупка на електрически автомобили бяха прекратени по искане на администрацията на Тръмп.
В момента Subaru предлага само един електрически модел в САЩ – Solterra, SUV, разработен съвместно с Toyota, която продава сходен автомобил под името bZ4x. Subaru също така се готви да пусне изцяло нов електрически модел, наречен Uncharted, който е изграден на същата платформа e-TNGA, разработена от Toyota. Тя ще бъде използвана и за предстоящия C-HR на Toyota.
Плановете за тези превозни средства, които са част от общо четири електрически SUV модела, разработвани съвместно с Toyota до края на 2026 г., не са засегнати от промените. Subaru обаче обмисля да забави пускането на четири допълнителни електрически модела, които планираше да разработи самостоятелно до 2028 г., за сметка на хибриди и автомобили с бензинови двигатели. „Ще разширим продуктовата си гама, за да отговорим на разнообразните нужди“, допълни Осаки.
Понастоящем Subaru използва хибридната технология на Toyota в комбинация със собствения си дизайн на двигатели – съчетание, използвано в модели като Forester Hybrid, както и в новия Crosstrek Hybrid, модел 2026 г. Subaru не предоставя разбивка на продажбите по конкретни модели, но последните данни показват, че през октомври 2024 г. са продадени 12 769 броя Forester, а от началото на 2024 г. досега – общо 145 806.
В цялостен план финансовите резултати на Subaru представят смесена картина поради предизвикателствата, пред които е изправена. През първата половина на фискалната година (шестте месеца от април до септември) приходите на компанията са се увеличили с 5% на годишна база до 2,38 трилиона йени (около 15,44 милиарда долара), докато нетната печалба е спаднала с 45% до 90,4 милиарда йени (приблизително 586,67 милиона долара).
Освен корекциите в плановете си за електрически автомобили, Subaru е стартирала и проект за намаляване на разходите с 200 милиарда йени до 2030 г., за да се справи с ефекта от митата. По време на обявяването на резултатите си, компанията заяви, че митата, въведени от администрацията на Тръмп, са повлияли на оперативната ѝ печалба със 154,4 милиарда йени (около 1 милиард долара) и очаква до края на годината този ефект да достигне 210 милиарда йени (около 1,36 милиарда долара).
Финални мисли
Почти половината от автомобилите, които Subaru продава в САЩ, се внасят от Япония. Компанията обаче е започнала да увеличава производството в американския си завод в Индиана – единственото ѝ предприятие за сглобяване на автомобили извън Япония. Преди време Subaru обяви, че ще инвестира 40 милиарда йени (около 277 милиона долара), за да започне производството на новия Forester в завода, което според Subaru of America вече е факт.
„Гледайки напред, сме развълнувани, че производството на Forester се премести от Япония в Subaru of Indiana Automotive, Inc., което увеличава наличността на автомобили Subaru, произведени в САЩ“, заяви в изявление Джеф Уолтърс, президент и главен оперативен директор на Subaru of America.
Последвайте ни в Google News