Porsche 911 GT3 R доказва, че класическото инженерство не е отживелица

Малки механични подобрения правят новия GT3 R по-лесен за управление

В епоха, в която повечето новини от автомобилните производители са фокусирани върху софтуерно дефинирани автомобили, е лесно да се повярва, че дните на традиционното инженерство отдавна са отминали.

За щастие, това не е така. Основните принципи за това как един автомобил ускорява, спира, завива и поддържа сцепление с пътя все още са в сила, дори ако инструментите за постигането им са станали много по-сложни.

Porsche GT3 е модел, който продължава да разчита толкова на традиционните настройки и разработки, колкото и на своя имидж. Последната версия 992 GT3 R беше представена през 2023 г., а за модел 2026 г. нейните окачване и аеродинамика са допълнително оптимизирани от Porsche Motorsport.

На базата на обратна връзка от клиентски отбори по целия свят, целта е била да се подобрят управляемостта и усещането зад волана, особено за пилотите-любители. Както е обичайно при толкова високотехнологични машини, дори малки промени могат да доведат до значителна разлика.

Оптимизации отпред и отзад за перфектен баланс

В предната част фокусът е бил върху намаляване на склонността на автомобила да се „гмурка“ при спиране от висока скорост. Това е постигнато чрез комбинация от аеродинамични и механични модификации.

Вентилационните отвори в горната част на калниците, съчетани с дизайна на предното окачване с двойни триъгълни носачи, противодействат на компресията на предницата при спиране. Това контролира така наречената „чувствителност към надлъжно клатене“ – склонността на носа на автомобила да потъва. В резултат GT3 R става по-предсказуем и лесен за управление при спиране.

Промените в предната част на състезателен автомобил неизбежно изискват корекции и отзад, за да се запази балансът.

Задното крило е снабдено с 4-милиметрова „Gurney клапа“ – малък, почти незабележим елемент по цялата широчина на изходящия ръб на крилото. Той увеличава притискащата сила и допълнително намалява налягането под аеродинамичния профил.

Това решение се използва масово в моторните спортове и носи името на американския състезател Дан Гърни, който го разработва с голям успех през 70-те години на миналия век.

Според Porsche, освен че генерира повече притискаща сила, клапата дава и повече възможности за настройка на аеродинамичния баланс на GT3. Подът на автомобила също е напълно затворен и е подсилен в задната си част.

Допълнителни технически подобрения

Успоредно с аеродинамичните промени, геометрията на задното окачване е модифицирана, за да се увеличи ефектът против „клякане“ при рязко ускорение. Това разпределя по-равномерно натоварването между осите и, в комбинация с всички останали промени, води до по-балансирано поведение на пътя.

Подобрения са направени и по електрохидравличното сервоуправление на волана. Течното охлаждане поддържа равномерна температура, което осигурява по-постоянно усилие и усещане във волана.

Други детайли включват нови керамични лагери на колелата, подобрено охлаждане на задвижващите валове и по-лесно регулируемо охлаждане на задните спирачки. Собствениците на съществуващи GT3 R могат да закупят пакет за обновяване, за да не изостават, като се предлагат и няколко други опционални пакета, които правят и без това силно конкурентния автомобил още по-бърз.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации