Kia EV5 (2026): Първи впечатления от електрическия Sportage

Британският пазар харесва SUV моделите на Kia. Sportage постоянно е в класациите за топ 10 по продажби, а EV3 вече е често срещана гледка по пътищата. Имайки това предвид, изцяло електрическият Kia EV5 би трябвало да бъде рецепта за сигурен успех за корейската компания.

В крайна сметка, моделът използва впечатляващата платформа на EV3 (и хечбека EV4) и я разтяга до размерите на C-сегмент SUV, който предлага пространство, оборудване и динамика, сходни с тези на Sportage. Това дава на Kia възможност да предложи на клиентите си бензинови, хибридни, plug-in хибридни и изцяло електрически варианти на семеен SUV. Първоначално EV5 ще се предлага с един електромотор и задвижване на предните колела, както и с голяма батерия, а версия с два мотора и задвижване на четирите колела се очаква през 2026 г.

Тествахме няколко версии по познати пътища в Съсекс, за да видим как се представя автомобилът. Ако приоритетите ви са комфорт, спокойствие и практичност, EV5 е чудесен избор в този клас. Макар и да не предлага вълнуващо шофиране, това е завършен продукт, който е удовлетворяващ за управление и предлага много пространство за цената си.

Какво е новото?

Това е първият модел EV5 на Kia, така че може да се каже, че всичко е ново. Както споменахме, той е базиран на архитектурата E-GMP, която е в основата на EV3 и EV4. Това означава задвижване на предните колела и 400-волтова система за зареждане, за разлика от задното задвижване и 800-волтовата архитектура при EV6 и по-големите модели. Въпреки това, техническите данни са напълно конкурентни.

Технически характеристики

Независимо от нивото на оборудване, автомобилът разполага с батерия с капацитет 81,4 кВтч и предно разположен електромотор с мощност 217 к.с. и въртящ момент от 400 Нм. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема респектиращите 8,4 секунди, а максималната скорост е 164 км/ч. Алтернативите от Volkswagen Group са значително по-бързи, но EV5 е по-пъргав от моделите на Stellantis.

Базовото ниво на оборудване Air предлага официален пробег по WLTP от 529 км, което е добър, но не и водещ в класа показател. При версиите GT-Line и GT-Line S пробегът намалява до 504 км. Първоначалните тестове в студен и мокър зимен ден показаха ефективност от 5,3 км/кВтч, което се равнява на изчислен пробег от 431 км. Разочароващо е, че термопомпата се предлага като опция само за най-високото ниво на оборудване.

Максималната скорост на зареждане от 127 кВт позволява батерията да се зареди от 10 до 80 процента за средно 30 минути. Ако използвате домашна зарядна станция (AC), ще са ви необходими 7 часа и 20 минути за зареждане от 10 до 100 процента при 11 кВт.

Как се управлява?

Макар че няма да се забавлявате особено зад волана на EV5, той се усеща като завършен продукт, за разлика от повечето нови китайски конкуренти. Прецизното управление с добре преценени тежест и скорост дава обратна връзка за пътната настилка. Сцеплението е напълно достатъчно за семеен автомобил, въпреки че на мокро може да има затруднения с пренасянето на мощността към пътя.

При влизане в завой се усеща известно накланяне на каросерията, като предната част губи сцепление много преди задната. Поведението е разумно, стабилно и напълно приемливо, като се има предвид фокусът на EV5 върху комфорта. Возията е най-добра с по-малките джанти на ниво Air, но всички версии се справят с неравностите по-добре от почти всички конкуренти, макар и с леко усещане за „плуване“ понякога. За по-мека возия ще трябва да се насочите към Citroen e-C5 Aircross.

Динамиката се усеща напълно адекватна за този тип автомобил. Разбира се, можете да се забавлявате повече, като изпреварвате „хотхеч“ модели (мощни спортни хечбеци) със Skoda Enyaq, но EV5 предлага повече от достатъчно мощност за изпреварвания по второкласни пътища и никога не създава усещане за липса на тяга.

А какво ще кажете за интериора?

Това донякъде зависи от нивото на оборудване. Всички модели имат една и съща основна архитектура, но базовият Air е с предимно черен интериор с малко меки на допир пластмаси. При GT-Line има повече меки повърхности и няколко кремави панела, които освежават обстановката. Интериорът не може да се нарече премиум, но е добър за масов производител.

12,3-инчовата инфоразвлекателна система и също толкова големият инструментален панел пред шофьора впечатляват с ясна графика и бърз софтуер. Повечето менюта са лесни за навигация, въпреки че би бил полезен по-лесен достъп до функциите за асистиране на водача. За щастие, има физически бутони за климатика и силата на звука.

Пространството е наистина впечатляващо. Човек с ръст 1,80 м може да седи удобно зад шофьор със същия ръст, като има достатъчно място за главата и краката. Равният под отзад улеснява настаняването на трима пътници. За разлика от някои конкуренти, при които има проблем с мястото за краката, когато предните седалки са в най-ниска позиция, тук такъв проблем липсва.

Багажникът е с полезен обем от 566 литра и има под с регулируема височина. Задната седалка се сгъва в съотношение 60/40 и има функция за накланяне на облегалката. Отпред има и 44-литрово отделение за съхранение на кабелите за зареждане.

Преди покупка

Единствено ниво на оборудване Air е с цена под 40 000 паунда, което прави модела по-скъп от Citroen e-C5, Renault Scenic и Nissan Ariya. Финансовите предложения на Kia също често са по-неизгодни.

Базовото ниво Air все пак включва удобства като отопляеми предни седалки и волан, климатичен контрол, 18-цолови алуминиеви джанти и големите 12,3-инчови дисплеи. GT-Line добавя по-големи джанти, по-луксозен интериор от изкуствена кожа, адаптивни LED фарове, електрически предни седалки, отопляеми външни задни седалки, функция V2L и стандартен контакт. Очаква се това да бъде най-продаваната версия.

На върха на гамата е GT-Line S, който добавя отваряем панорамен покрив, вентилирани предни седалки, аудиосистема Harman Kardon, head-up дисплей и сензор за пръстови отпечатъци. Цената му обаче наближава 50 000 паунда.

Заключение: Kia EV5

Подобно на Sportage, EV5 е изключително разумен семеен автомобил, който разбираемо дава приоритет на комфорта и стабилността пред удоволствието от шофирането. Добре калибрираните контроли все пак го правят удовлетворяващ за управление, а пробегът е напълно конкурентен според нашия опит.

Той не може да се мери с лидера в класа Scenic заради изключително добрата стойност и още по-голямата батерия на френския модел, както и заради по-динамичното му управление. Въпреки това, много купувачи вероятно ще предпочетат по-високата позиция на седене и по-големия багажник на EV5. Макар и да не е водещ в класа си, това е автомобил, който е много лесен за препоръчване.

Основни данни за модела

Цена (при пускане на пазара във Великобритания): 47 145 британски лири

Двигател: Батерия с капацитет 81,4 кВтч, един електромотор, 217 к.с., 400 Нм въртящ момент

Трансмисия: Едностепенна трансмисия, предно задвижване

Динамични характеристики: Ускорение от 0 до 100 км/ч за 8,4 секунди, максимална скорост 164 км/ч, пробег 504 км, 0 г/км CO2 емисии

Тегло: 2092 кг

Размери (дължина/широчина/височина): 4610/1875/1675 мм

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации