Първи впечатления от Jaguar Type 00 (2026): най-противоречивият автомобил на десетилетието се усеща като истински Jaguar

Имахме възможност да се повозим в прототипа на Jaguar Type 00 – електрическият автомобил, който поставя началото на новата ера за марката. Първият сериен модел ще бъде седан с четири врати и мощност 1000 к.с.

Бурен дебют и несигурно бъдеще

Никога досега нов автомобил не е предизвиквал толкова бурна или мащабна реакция, колкото концептът Jaguar Type 00, представен преди почти година. Самият автомобил обаче остана в сянката на скандала.

Вместо това, неговото може би провокативно розово изображение се превърна в гръмоотвод за гнева на движението срещу „woke“ културата. Критиците бяха възмутени повече от подчертано приобщаващите рекламни изображения на Jaguar, отколкото от някакъв разумен анализ на новата дизайнерска посока или решението за преминаване изцяло към електрическо задвижване.

Темата доминираше световните новини в продължение на дни и предизвика коментари от Доналд Тръмп и Илон Мъск. Тогавашният главен изпълнителен директор Адриан Мардел беше заявил, че иска премиерата на Type 00 да предизвика сензация, сравнима с дебюта на E-Type преди повече от шестдесет години. Той определено постигна целта си, макар и не по начина, по който се е надявал.

Автомобилът не заслужаваше този гняв, но Jaguar бяха виновни за двойно погрешен момент – заложиха на „woke“ културата точно когато светът тръгна в обратна посока с преизбирането на Тръмп и се насочиха към електрически автомобили точно когато пазарът охладня към тях, особено в луксозния сегмент.

Маркетинговата кампания с онази разнообразна група модели, крачещи по лилав лунен пейзаж, без съмнение е заключена в дигитален сейф и никога повече няма да бъде видяна по официални канали. Jaguar обаче все още трябва да се справи с втория проблем. Решението на Tata да запази марката вероятно е било на ръба дори през 2020 г., когато започна новото начало. Между забавящите се темпове на навлизане на електромобили и реакцията на премиерата, сигурно е било изкушаващо проектът да бъде отлаган няколко пъти, преди накрая да го прекратят, позовавайки се на променящите се пазарни условия, и да позволят името Jaguar да изпадне в забвение, както много други знаменити британски марки преди него.

Впечатления от тестовия полигон

Но те не са се отказали. Проектът изостава с около година от първоначалния график, но далеч от погледа на социалните мрежи, малката армия от дизайнери и инженери на Jaguar върши обичайните си задължения и усърдно подготвя реален автомобил, който може да бъде купен, каран и оценен по достойнствата му. Две бройки стояха пред мен на тестовата писта на Jaguar Land Rover в Гейдън миналата седмица. До момента са произведени над 150 прототипа, а тези двата са най-важните и ценни, тъй като носят най-новите версии на всеки аспект от инженерната разработка на автомобила – както хардуер, така и софтуер. Все още има работа за вършене, но ръководството очевидно смята, че колата е достатъчно завършена, за да мога да споделя впечатленията си за динамиката от пасажерското място.

Също толкова важно е, че допускането ми до автомобила доказва, че проектът напредва. Това е и добре дошла възможност да се пренасочи вниманието от другите несвързани проблеми, които наскоро засегнаха групата, като най-скъпата кибератака в британската история, която спря производството за повече от месец и струваше 2 милиарда паунда, както и внезапното и все още необяснено напускане на бившия главен творчески директор Гери Макгавърн, който ръководеше новото начало на Jaguar и чието дизайнерско лидерство беше централно за успеха на Land Rover.

Моето пътуване около Гейдън се състоя по тъмно, което създаде особена атмосфера. Това се стори подходящо предвид нуждата да се заглуши шумът от последната година и просто да се концентрираме върху усещането, което автомобилът дава. Все още не мога да разкрия много за визията на серийния модел, и то не заради мрака. Този все още неназован GT модел с четири врати ще бъде първият от три автомобила в новата гама. Другите два ще бъдат SUV модели и без съмнение ще се продават повече, но GT моделът е първи, защото пропорциите му са най-близки до тези на концептуалния автомобил и помагат за установяването на ясно скъсване с миналото и нова идентичност, от която марката се нуждаеше. Дизайнът на серийния GT беше финализиран още преди завършването на концепта Type 00. Той ще бъде показан без камуфлаж следващото лято, когато ще стартират и поръчките. Цената ще бъде около 120 000 паунда, а първите доставки са планирани за началото на 2027 г.

Дори с допълнителните елементи, прикрепени към каросерията, за да прикрият най-отличителните му черти, и с камуфлажното фолио, GT моделът е поразително сходен по стойка и пропорции с двувратия Type 00. Плоският като футболно игрище преден капак е същият и не прилича на нищо друго на пазара. Огромните 23-инчови джанти са повече от половината от височината на този нисък автомобил, което му придава невероятна стойка. Интериорът също е добре маскиран, но веднъж влезли вътре, усещането е също толкова впечатляващо. Седи се ниско, с висока централна конзола, която създава усещане за уют, но не и за клаустрофобия. Гледката през предното стъкло е малко по-ограничена в сравнение със седан или SUV, но предлага драматичен изглед към огромния преден капак.

Усещане за истински Jaguar

Докато се движим към пистата, мениджърът по автомобилно инженерство и тестов пилот Навид Шамшири ми обяснява, че съзнателно са се опитали да пресъздадат динамиката на великите спортни седани на Jaguar. Може би това не е толкова драматично скъсване с миналото, колкото обещаваше новото начало на марката. От пасажерското място този нов Jaguar вече се усеща като Jaguar. Той преминава с отличие теста на „първите 50 метра“, като въздушното окачване реагира меко и почти безшумно на неравностите при ниска скорост. Веднъж на пистата, Навид започва да шофира по-бързо, а накрая и наистина много бързо. Впечатляващата липса на шум и вибрации се запазва чак до 210 км/ч и отвъд. Има умишлено заложено, контролирано накланяне на каросерията, но този голям и тежък автомобил никога не губи самообладание. Той се справя с всяка неравност с едно-единствено, добре овладяно движение, без никога да се усеща твърд.

Навид казва, че управлението е настроено да бъде спокойно и премерено, а не прекалено остро. Комбинацията от завиваща задна ос и ниският инерционен момент, постигнат чрез разполагането на основните маси в рамките на огромното междуосие, карат GT модела да се усеща сякаш завива около центъра си като спортен автомобил със средно разположен двигател. Конфигурацията с три електромотора също помага: двата мотора отзад позволяват истинско векторно разпределение на въртящия момент и изстрелват този автомобил с 1000 к.с. от завоите с огромна тяга и привидно безкрайно сцепление, но без рязкото придърпване, характерно за някои също толкова мощни електромобили. Това е още един съзнателен избор, който цели автомобилът да се усеща повече като Jaguar. Подобно на Rolls-Royce Spectre, комбинацията от смазваща мощност и неземна тишина прави електрическото задвижване да изглежда напълно подходящо за марката – логичната крайна точка, към която Jaguar се е стремял преди десетилетия със своите все по-мощни и копринено гладки V12 двигатели.

„Сега навлизаме в динамиката на автомобила, защото досега всичко беше свързано с дизайна“, казва ми Роудън Глоувър, управляващ директор на Jaguar. „Дизайнът е наистина важен за Jaguar, но също толкова важно е автомобилът да се управлява като Jaguar. Затова се върнахме към нашите емблематични модели от миналото и ги карахме отново, за да разберем какво ги е правело велики.“

„Електрическото задвижване ни позволи да проектираме автомобил, който не прилича на нищо друго, но също така да предоставим тези хиляда конски сили по начин, по който не бихме могли с двигател с вътрешно горене. Характеристиките на управление, перфектното разпределение на теглото 50:50, центърът на тежестта – всичко това са огромни предимства“, добавя той.

Тези предимства ще са му нужни. Неговата работа е да доведе този автомобил до серийно производство и след това да започне да го продава. И въпреки че това пътуване доказва, че проектът напредва, той далеч не е завършен. „Кога Jaguar е бил наистина успешен?“, пита той. „Когато си можел да получиш ниво на мощност, визуална отличителност или лукс, сравними с това, което се предлага на много, много по-висока цена. За мен това е още нещо, което този автомобил има общо с онова, което Jaguar е правил в миналото.“ Една погрешно оценена визия за бъдещето почти унищожи Jaguar, но свежият поглед към това, което марката е правила добре в миналото, може би ще я спаси.

Съгласно Протокола за валидация на входа, предоставеният HTML код е анализиран като „замърсен“ (Сценарий В).

След премахването на всички системни и структурни елементи (таблица със спецификации, фотогалерия, навигационни връзки), се установи, че **липсва същински текст на статия**, който да бъде обработен.

Моля, предоставете основния текст на английската статия, за да изпълня мисията си.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации