Историята на Prelude започва в края на 70-те години на миналия век, като моделът заема множество компоненти от други автомобили в гамата на Honda. Предстоящото му възраждане през 2026 г. следва същия подход. Докато оригиналът споделяше основни елементи със съвременника си Accord, новият Prelude заимства някои от най-добрите технологии от актуалния Civic, за да ги обедини в едно спортно компактно купе.
Новият Prelude използва задвижването на Civic Hybrid, което съчетава 2,0-литров четирицилиндров бензинов двигател с хибридна система с два електромотора. Общата мощност достига 200 к.с., а въртящият момент е 315 Нм. Единият електромотор задвижва директно предните колела, замествайки традиционната скоростна кутия, докато другият отговаря за зареждането на хибридната батерия. Prelude ще разполага и със специална система S+ Shift, която позволява на водачите да сменят симулирани предавки, ако желаят.
Шасито на модел 2026 г. заимства ключови компоненти от най-спортната версия на Civic – Type R. Подобно на хибридното задвижване, елементите на окачването и спирачките са пренастроени специално за Prelude, който според Honda е позициониран повече като GT автомобил, отколкото като чистокръвна състезателна кола за писта.
Prelude ще се предлага само в едно, но богато ниво на оборудване. То включва адаптивни амортисьори, премиум аудиосистема Bose и спортни предни седалки с кожена тапицерия и отопление. Инфоразвлекателната система идва с вградени услуги на Google, сред които Maps, гласов асистент и възможност за изтегляне на приложения от Google Play.
Цената на новия Prelude ще бъде обявена по-близо до пазарния му дебют, който е насрочен за края на есента на 2025 г.
Анализ
Трудно е да не изпитаме вълнение от завръщането на автомобил, толкова харесван от екипа ни. През своите пет предишни поколения Prelude беше честа наша препоръка, изграждайки си солидна репутация за надеждност.
В миналото сме го тествали срещу вече липсващи спортни купета като Toyota Celica и Mazda RX-7, но той можеше да се конкурира и със значително по-скъпи автомобили като Porsche 944. Honda използваше този модел, за да представи за пръв път иновации като шибедах, антиблокираща спирачна система и управление на четирите колела. Последната версия не разполага с тази технология, което не е проблем, тъй като още през 1988 г. препоръчвахме да се избягва тази опция заради странното ѝ поведение при ниски скорости.
Това, което казахме за първото поколение Prelude през юни 1981 г., важи с пълна сила и за най-новата версия: „Въпреки че Honda го прави семпъл, не го прави спартански.“ Новият Prelude следва подобна формула, като съчетава богато оборудване и достатъчно мощно задвижване в малко купе. Затова имаме големи надежди, че ще предложи същото леко и приятно усещане зад волана, с което старите модели бяха известни.
Моделът се завръща като истинска рядкост в наши дни: неподправено купе само с две врати. Новият Prelude ще даде на купувачите, които не искат четири врати или висока позиция на седене, още една възможност за избор, при това на по-достъпна цена от много други купета със спортен характер или луксозна насоченост, които оцеляха след преориентирането на пазара към SUV автомобили. Само този факт сам по себе си е повод за празнуване.
Добра новина е също, че управляемостта на Prelude е била приоритет за Honda. Компанията е заимствала някои от най-добрите компоненти от спортния Civic Type R и ги е преработила за новото купе. В исторически план това е една от силните страни на Prelude, както отбелязахме през септември 1984 г., когато заявихме, че „човек трудно би могъл да си пожелае автомобил с по-приятно усещане зад волана и по-добра отзивчивост от Prelude“.
Като цяло, наличието на множество общи части между Prelude и седана Civic е положителен знак. Макар това да създава изкушението моделът да бъде наречен просто „Civic купе“, то също така увеличава вероятността Honda да продължи да произвежда едно от малкото купета, предлагани на северноамериканския пазар. Фактът, че Civic е модел с доказана надеждност според проучванията, също е от полза.
Външен дизайн
Няма как Prelude да бъде сбъркан с нещо различно от спортно компактно купе, благодарение на агресивния си дизайн на предницата, раздутите калници, черните хромирани елементи на решетката и черните 19-инчови алуминиеви джанти. Светлинна лента по цялата широчина на задната част допълнително подчертава ниската и широка стойка на автомобила. Prelude дори получава собствен нюанс на синьото за акцентите, включително върху спирачните апарати и емблемите.
Въпреки че голяма част от компонентите на Prelude идват от вече съществуващи части на Honda, изглежда автомобилният производител е заимствал идеи от Toyota по отношение на предните светлини на Prius. Въпреки това визията пасва на това елегантно и модерно купе. Голям преден спойлер и плосък заден спойлер на вратата на багажника помагат за осигуряването на притискаща сила, за да се запази стабилността на Prelude на пътя. Автомобилът използва скрити дръжки на вратите и антена, вградена в стъклото на задната врата, за да се намали допълнително аеродинамичното съпротивление, което би могло да го забави или да влоши разхода на гориво. Като при всяко класическо спортно компактно купе, черен спойлер на багажника, предни спойлери под бронята и затъмнени акценти са сред опционалните подобрения.
По същество моделът е наследник на отдавна спрените от производство купета Civic и Accord. Дължината му е 4,53 метра, което го прави с почти 13 см по-къс от настоящия седан Civic. Междуосието му е 2,61 метра, или с около 14 см по-късо от това на седана, което може да подобри управляемостта, но за сметка на пространството на задните седалки.
Фокус върху водача и комфорта
Новата Honda Prelude се предлага само в едно ниво на оборудване, което обаче включва множество премиум елементи. Предните седалки са спортни, с кожена тапицерия и отопление, като се отличават с перфорирана текстилна шарка тип „пепит“ и контрастни сини шевове. Тези акценти кореспондират с другите сини детайли в купето. Интересен детайл е, че шофьорската седалка има по-изразена странична опора в сравнение с пасажерската, за да осигури по-добра стабилност на водача при резки завои. Воланът също е облечен в кожа със сини шевове и разполага с алуминиеви пера за смяна на предавките, част от новата система Honda S+ Shift.
Интериорът е типичен за Honda – семпъл, с физически бутони и врътки за управление на основни функции като силата на звука и климатичната система, което е практично и интуитивно решение.
Практичност и вътрешно пространство
Подобно на своите предшественици, моделът е купе с конфигурация 2+2. От Honda твърдят, че пътниците на задния ред разполагат с около 81 см пространство за краката. За сравнение, при седана Civic то е 94 см, което подсказва, че мястото отзад остава ограничено. При повечето предишни поколения на Prelude задните места са били по-скоро символични – подходящи предимно за малки деца или за багаж. Задната седалка може да се сгъва в съотношение 60/40 за превоз на по-обемни предмети.
Технологии и свързаност
Повечето от най-често използваните функции имат собствени физически контроли. Централният 9-инчов екран на инфоразвлекателната система е сравнително малък на фона на панорамните дисплеи при някои конкуренти, но е с висока резолюция и използва най-новата технология Google built-in. Тя включва гласов асистент, Google Maps и възможност за изтегляне на приложения от Google Play. Безжичната свързаност с Android Auto и Apple CarPlay е стандартна.
Стандартното оборудване включва още 10,2-инчово дигитално приборно табло, аудиосистема Bose с осем високоговорителя, безжично зарядно за телефон и Wi-Fi точка за достъп. Автомобилът се предлага с включен тригодишен план за данни.
Интериорът на Prelude се предлага в черен цвят, както и в двуцветна схема, комбинираща бяло и синьо.
Активна безопасност и системи за подпомагане на водача
Prelude се предлага стандартно с пълния пакет от системи за подпомагане на водача Honda Sensing. Той включва адаптивен круиз контрол, автоматично аварийно спиране с разпознаване на пешеходци, предупреждение за обект в сляпата зона и за напречен трафик отзад. Пакетът се допълва от асистент за поддържане на центъра на лентата, предупреждение при напускане на лентата, система за поддържане на лентата, автоматични дълги светлини и функция за разпознаване на пътни знаци. В допълнение, новият Prelude е оборудван и със система за спиране след сблъсък, която задейства спирачките, за да намали скоростта на автомобила след инцидент и така да ограничи потенциалните вторични сблъсъци.
Honda Civic hybrid powertrain, Honda Prelude hybrid coupe, hybrid sports car technology