Как работи Кооперативното управление на задръстванията?

При типичния трафик водачите често се движат твърде близо един до друг. Това им пречи да забележат навреме забавянето на автомобилите отпред, което води до рязко спиране. По този начин се създават вълни от спирания и потегляния, които са значително по-неефективни от движението с постоянна скорост.

Според Гутер, един от инженерите по проекта, трафикът с постоянно спиране и потегляне често се дължи на несъвършенствата в човешкото поведение зад волана.

Целта на системата за Кооперативно управление на задръстванията (CCM) е да предвижда и насочва колективното поведение на автомобилите. Това би намалило неефективността на човешкото шофиране и би създало по-плавна и ефективна среда на движение. По време на изпитанията системата CCM използва данни от един автомобил, който се движи напред, за да помогне на останалите да поддържат подходяща дистанция и скорост. Този автомобил предоставя данни за задръстването на втора група превозни средства, намиращи се на 30 до 60 секунди зад него. Те от своя страна плавно коригират скоростта си преди да достигнат задръстването, създавайки буфер за колите зад тях.

Технологията разчита на ProPILOT Assist – полуавтономната система за подпомагане на водача на Nissan, налична в повечето модели на марката за американския пазар. Тя намалява нуждата от резки спирания и позволява на трафика да се движи по-равномерно, вместо да навлиза в режим на постоянно спиране и потегляне.

По време на тестове, обхващащи над 960 км по магистрала I-680 в района на Сан Франциско, автомобилите със софтуера CCM са регистрирали 85% по-малко инциденти с рязко спиране и са прекарали 70% по-малко време в спряло състояние. Системата също така е намалила случаите, в които автомобилите се движат твърде близо един до друг, рискувайки удар отзад.

Проектът е подкрепен с грант от Министерството на транспорта на САЩ. Той е наблюдаван от местната транспортна агенция CCTA, която е отговаряла за дизайна, координацията и събирането на данни, за да оцени как технологиите на Nissan могат да подобрят потока на трафика, да повишат безопасността и да намалят задръстванията в един от най-натоварените коридори в окръг Контра Коста.

Гутер заяви, че тестовете показват, че CCM не само прави пътуването по-удобно и ефективно, но и по-безопасно.

Екипът подчертава, че системата ProPILOT Assist е била от решаващо значение за успеха на проекта, благодарение на сложния си набор от камери и радарни сензори.

Джери Чоу, старши изследовател в офиса на Nissan в Силициевата долина, отбеляза, че модерната технология и висококачественият хардуер на Nissan са улеснили значително интегрирането на софтуера CCM.

Преодоляване на технически и социални предизвикателства

Осъществяването на проекта е било сериозно начинание.

Според Чоу едно от най-големите предизвикателства е било да се докаже ефективността на системата в реален трафик само с няколко контролирани автомобила. Той добави, че успехът на изпитанието, дори с малък брой превозни средства, показва как системата може да започне да влияе на колективното поведение в трафика и дава представа за потенциалните ползи в бъдеще.

В продължение на повече от три години екипът на Nissan е разработвал проекта съвместно с изследователи от Калифорнийския университет в Бъркли. Друго съществено предизвикателство, с което са се сблъскали, е било адаптирането към човешкото поведение. Например, когато някой от тестовите автомобили започне плавно да намалява скоростта преди задръстване, неговият водач може да се опита да отмени действието на системата и да „запълни празнината“ до следващата кола.

Джой Карпио, изследовател в офиса на Nissan, обясни, че екипът се опитва да подобри интерфейса в автомобила, за да информира водача защо скоростта се намалява.

Според екипа, обучението на хората за системата CCM и разясняването на ползите от нея, като спестяване на време и пари, е от решаващо значение.

Карпио добави, че е необходимо сътрудничество, защото ако водачите не приемат решението, то трудно ще бъде приложено.

Разширяване на мащаба в бъдеще

Все още не е ясно кога свързаните автомобили ще започнат да оказват влияние върху трафика навсякъде. Въпреки това екипът е оптимист, тъй като технологията вече показва обещаващи резултати в реални условия.

Гутер изрази надежда, че чрез използването на по-разпространени технологии като 4G LTE за комуникация, системата CCM ще може лесно да се разшири, за да обхване повече потребители.

За следващата фаза на проекта екипът иска да разбере по-добре как средностатистическият водач взаимодейства със системата.

Карпио сподели, че целта им е системата да отчита безпроблемно човешкото поведение.

Екипът вярва, че успехът на CCM зависи от това водачите да разберат как работи технологията и какви са потенциалните ползи – от по-кратко пътуване до намалени емисии. Гутер заключи, че тя има потенциал не само да направи пътуването за водачите на Nissan по-безопасно и комфортно, но и да окаже положително въздействие върху транспортната система като цяло.

, ,

Подобни публикации