Популярните при Tesla и други електромобили дръжки са критикувани заради усложнения при спасителни операции
Много нови автомобили, особено модели на Tesla и някои по-нови продукти на Mercedes-Benz, разполагат с електронно прибиращи се дръжки на вратите, които се сливат с каросерията. Макар тези дръжки да изглеждат елегантно, особено когато автомобилът е в движение, те усложняват достъпа до купето в сравнение с традиционните механични решения.
Тези усложнения могат да се превърнат в сериозен проблем за безопасността при инциденти. В отговор на това един от най-големите пазари на електрически автомобили в света подготвя регулаторни мерки.
Плановете на китайските регулатори
Според информация на китайското издание Minjing Pro, разпространена от Car News China, моторизираните дръжки скоро може да бъдат забранени за местния пазар. Очаква се забраната да засегне изцяло прибиращите се дръжки и да влезе в сила до средата на 2027 г. Полуприбиращите се варианти и други решения ще останат позволени, стига да разполагат с надежден механичен механизъм за отваряне в аварийна ситуация.
Конкретен инцидент подчертава риска
Публикация на Bloomberg, която не е пряко свързана с китайските регулации, разглежда подробно специфичните рискове за безопасността, породени от прибиращите се дръжки при някои модели на Tesla. В материала се цитира пожарникар извън служба, който не е успял да намери механизма за аварийно отваряне достатъчно бързо, за да спаси шофьор, без да счупи прозореца. Още по-лошо, свидетелят не е успял да измъкне пътник от горящата кола преди пристигането на хидравлична техника, което е довело до трета степен изгаряния и увреждане на белите дробове от вдишване на дим.
Аеродинамика срещу безопасност
Tesla е най-известният производител, който използва подобни дръжки, но те са популярни при редица електрически и технологично напреднали автомобили по целия свят. Причината е, че те могат леко да намалят коефициента на въздушно съпротивление, което от своя страна увеличава ключовия за електромобилите пробег. Тази малка оптимизация обаче идва с цената на по-сложен механизъм, който може да компрометира безопасността.
Ако китайската забрана накара световните производители да преосмислят дизайна на дръжките, това може да подобри времето за реакция при катастрофи с електрически автомобили, които вече са достатъчно сложни заради риска от пожар на батерията. Освен това конвенционалните дръжки са по-прости, по-леки, по-евтини и по-малко склонни към повреди. Една минимална загуба на аеродинамична ефективност изглежда оправдана цена за връщането към по-безопасни и надеждни решения.
automotive safety regulations, retractable door handles, Tesla electric vehicles