Европейските разпоредби, гласят, че до 2035 година производството на двигатели с вътрешно горене трябва да бъде преустановено. Тази мярка поставят практически всички европейски производители на автомобили пред сериозни затруднения.
Политиката на Европейския парламент към електрическите автомобили води много производители до задънена улица, тъй като търсенето на автомобили с такива двигатели не отговаря на очакванията на Брюксел.
Докато прогнозите предвиждаха, че електрическите автомобили ще съставляват около една на всеки четири коли, продадени в Европа до края на 2024, реалността е, че в ЕС като цяло този дял е достигнал само 13%. И ситуацията е особено сериозна в някои страни, като Испания, където регистрациите на чисто електрически автомобили дори не достигат 5%.
По-високата цена на този тип автомобили, липсата на достатъчна инфраструктура за зареждане и трудностите при използването им са основните спънки за този пазар.
За да се опитат да подпомогнат продажбите, някои държави са създали помощ за закупуване на електрически автомобили. Такъв е случаят с плана за преместване в Испания. Но изплащането на помощта за електрически автомобил отнемат повече от година и половина от датата на покупката.
В някои случаи, като например в Германия, спирането на помощта за закупуването на електрически автомобил отбеляза незабавен спад в продажбите на такъв тип превозни средства в страната.
Следващата година ще бъде белязана от ново намаляване на нивото на емисиите съгласно така наречените CAFE (Corporate Average Fuel Emissions) разпоредби, които намаляват ограниченията с 20%, до 93,6 грама CO2 на изминат километър. Много трудна цел за постигане от всички европейски производители, която може да доведе до глоби за големите компании. Единственото решение е да се продават автомобили с по-малко вредни емисии, като например електрически коли, но цената им остава доста висока за по-голяма част от шофьорите. Обмисля се повишаването на цената на автомобилите с вътрешно горене, за да се изравнят с цените на електрическите автомобили или да се ограничи продажбата им, за да се намалят емисиите.
На този фон Европа си играе с бъдещето на автомобилната индустрия, която представлява малко над 7,5% от нейния БВП и приблизително 10% от нейните преки работни места. Това не включва работните места, генерирани от спомагателната промишленост, производителите на компоненти, сервизите и дилърите в търговските мрежи. На този фон, китайските автомобилни компании, навлизат във всички страни с множество марки и модели. Освен, че разполагат с по-модерна електрическа технология от европейците, техните производствени разходи са много по-ниски.
Обезценяване на фондовия пазар
Автомобилният сектор в Европа кара инвеститорите да не залагат на неговата жизнеспособност в краткосрочен план и последствията са общ спад в стойността на акциите, на основните европейски автомобилни групи. Ако сравним стойността на акциите само преди шест месеца, с цените в края на миналата година, виждаме, че сред големите само Renault горе-долу държи стойността си на 47 евро, със спад от едва 2,49%. Ситуацията е много по-тревожна за голяма част от другите производители. Въпреки че през декември стойностите леко се възстановиха, спадовете през последната половина на 2024 г. бяха 32,4% за Stellantis, 22,7% за Ford, 16,9% за Mercedes Benz, 16,4% за Volkswagen или 11,4% за BMW.
Последствията не закъсняха. Volkswagen обяви уволнението на около 35 000 служители и затварянето на завода си в Белгия. В Испания производството на Cupra може да бъде намалено, за да се съобрази с новите намаления на емисиите. Ford от своя страна обяви съкращаване на 4000 работни места.
2025 може да бъде необратима за европейския автомобилен сектор, ако не се вземат навременни мерки.
Източник: LA RAZON