Qualcomm Technologies и BMW Group представиха Snapdragon Ride Pilot – новата си система за автономно управление (AD), която е резултат от тригодишно сътрудничество. Модерната система е изградена върху платформите „система-върху-чип“ (SoC) Snapdragon Ride на Qualcomm и използва водещия софтуерен пакет Snapdragon Ride AD, разработен съвместно от двете компании.
Системата е проектирана да отговаря на най-високите стандарти за безопасност и поддържа нива на автономност от базовите изисквания на Програмата за оценка на нови автомобили (NCAP) до Level 2+ за движение по магистрала и навигация на автопилот (NOA) в градски условия. Snapdragon Ride Pilot дебютира в изцяло новия BMW iX3, първият сериен автомобил от Neue Klasse на BMW. Технологията е одобрена за използване в над 60 държави, като се очаква разширяване до повече от 100 държави през 2026 г. Системата вече е достъпна за всички автомобилни производители и доставчици от първо ниво (Tier-1).
Разработката на софтуерния пакет е резултат от глобално сътрудничество, в което над 1400 специалисти от различни локации, включително Германия, САЩ, Швеция, Румъния и тестовия център на BMW в Чехия, са работили заедно в продължение на три години, за да превърнат технологията в реалност.
Накул Дугал, генерален мениджър в Qualcomm Technologies, заяви, че сътрудничеството с първокласния инженерен екип на BMW е било наистина трансформиращо. То е позволило създаването на система от световна класа, която вече е достъпна, за да предложи предимствата на автономното управление по отношение на безопасността и комфорта на потребителите във всички региони и класове автомобили. Той добави, че Snapdragon Ride Pilot е революционна система за подпомагане на водача, която дава приоритет на безопасността и поставя нов стандарт в индустрията.
Представяне на софтуерния пакет Snapdragon Ride AD
Софтуерният пакет Snapdragon Ride AD включва система за възприятие, разработена от Qualcomm Technologies, и модул за управление на поведението, създаден съвместно с BMW. Той е проектиран да даде възможност на автомобилните производители и доставчиците да изграждат мащабируеми решения с гъвкавост, икономии на разходи и бързо излизане на пазара, като използват собствени алгоритми за управление или готово платформено решение.
Пакетът е структуриран на няколко нива, включително:
360-градусово възприятие
Системата използва набор от камери за разпознаване на обекти, 360-градусов обзор, разпознаване на ленти, интерпретация на пътни знаци, асистент за паркиране, наблюдение на водача и картографиране. Ефективността на възприятието е подобрена чрез архитектура с поглед отгоре (bird-eye-view, BEV) и нови методи за извличане на информация от камери тип „рибешко око“. Интеграцията между камерите и радара е проектирана да намали забавянето при проследяване, да оптимизира работата на системата при сценарии за активна безопасност и да разпознава сложни градски кръстовища.
Подход, ориентиран към безопасността
Snapdragon Ride Pilot дава приоритет на безопасността чрез стриктно спазване на стандартите за автомобилна безопасност (ASIL) и функционална безопасност (FuSa), като поддържа съответствие с най-новите регулации, включително NCAP. Системата отговаря и на изискванията за безопасност на предвидената функционалност (SOTIF) и включва стабилни мерки за киберсигурност с многослойно криптиране и откриване на заплахи за предпазване от потенциални атаки.
Усъвършенствано контекстуално шофиране
Използва се баланс между модели, базирани на правила и на изкуствен интелект, за прогнозиране и планиране на поведението, което позволява безопасно справяне със сложни пътни ситуации. Разработката и тестването на софтуера се подпомагат от симулационна среда, която интегрира реални данни със синтетично генерирани данни и симулации с изкуствен интелект, за да създаде разнообразен набор от сценарии за шофиране.
Snapdragon Ride Pilot поддържа актуализации по въздуха (OTA) и е напълно адаптивна чрез софтуерния пакет за разработка (SDK), което дава на производителите гъвкавост да персонализират решенията за различните автомобилни сегменти. Софтуерът използва данни от целия автомобилен парк, за да се развива и да осигурява подобрена безопасност и комфорт през целия живот на автомобила.
Платформата Snapdragon Ride в Neue Klasse на BMW
Системата за подпомагане на водача в изцяло новия BMW iX3 е изградена на базата на Snapdragon Ride. Тя интегрира високопроизводителни системи-върху-чип (SoC) за централизирана обработка на сензорни данни, усъвършенствани модули за компютърно зрение и софтуерния пакет Snapdragon Ride, разработен съвместно с BMW.
Системата за автономно управление на BMW iX3 предлага следните усъвършенствани възможности:
- Контекстуална смяна на лентата и изпреварване: системата инициира маневри въз основа на фини знаци от водача, като поглед в огледалото или леко завъртане на волана.
- Активна смяна на лентата и асистент за магистрала: шофиране без ръце по одобрени пътни мрежи.
- Асистент за паркиране с изкуствен интелект и наблюдение на купето чрез камера.
BMW iX3 е оборудван и с чипсет V2X 200 на Qualcomm Technologies, който поддържа комуникация от типа „автомобил-към-всичко“ (V2X) за повишена безопасност.
V2X комуникациите позволяват на автомобилите да „виждат“ и „чуват“ отвъд обхвата на сензорите си, като помагат за намаляване на сблъсъците чрез разкриване на невидими рискове посредством директна комуникация между превозните средства и заобикалящата ги среда, като пътна инфраструктура, пешеходци и други участници в движението.
BMW autonomous driving technology, Qualcomm automotive partnerships, Snapdragon Ride AD system