Audi A5 (2025): Първи впечатления от една опростена еволюция

С новото A5, което заменя седана A4 и A5 Sportback, Audi прецизира и оптимизира своята компактна гама. Моделът Audi A4 вече не съществува, а на негово място идва нов автомобил с пет врати, наречен просто A5.

Може да се каже, че това е духовният наследник на A5 Sportback, защото е точно такъв, но без добавката „Sportback“, тъй като вече няма седан A4, от който да се разграничава. Така или иначе, петвратата версия винаги е била предпочитана заради своя дизайн и практичност. Това обединение е логично предвид бързото разширяване на имената в портфолиото на Audi, докато компанията попълва електрическата половина от гамата си.

Компактният модел на Audi обаче все още не е преминал към електрическо задвижване e-tron. Най-новото A5 и неговата спортна версия S5 са изградени върху вероятно последната архитектура на марката за двигатели с вътрешно горене, наречена Premium Platform Combustion. Освен че е по-голям от досегашния A5 Sportback във всяко едно отношение, новият модел има свеж дизайн, който обгръща обновени технологии и познато, но леко подобрено задвижване.

Дизайн, който напомня за А4

В профил A5 изглежда като нещо средно между седан и Sportback, тъй като не е очевидно, че скосеното задно стъкло е част от голяма задна врата, а не завършва пред традиционен багажник. Повърхностите изглеждат малко по-изваяни от тези на старите A4 и A5, а скритите дръжки на вратите допринасят за мускулестата и елегантна визия. Дизайнерският отдел на Audi е разработил опционални дневни светлини и OLED задни светлини, които предлагат осем различни светлинни подписа, от които собственикът може да избира за допълнителна персонализация.

В интериора има още една светлинна иновация – опционален стъклен покрив с технология Variable Light Control, който предлага шест затъмняващи се панела с течни кристали. Макар преходът от непрозрачно към прозрачно стъкло да не е новост, A5 предлага интересен „раиран“ режим, който редува непрозрачни и прозрачни блокове. Не успяхме да открием практическо приложение на тази функция, освен за постигане на неравномерен тен, и очакваме, че по-често ще се използва стандартният режим, имитиращ традиционен сенник.

Погледът веднага е привлечен от стената от екрани в A5, която Audi нарича Digital Stage. Тя се състои от 11.9-инчов инструментален панел (все още наричан Virtual Cockpit), разположен до 14.5-инчов централен сензорен екран. Наличен е и 10.9-инчов дисплей за пътника, който позволява управление на аудиосистемата и навигацията и разполага с активен филтър, който блокира видимостта на видео съдържание за водача, докато автомобилът е в движение. Леката извивка на централния дисплей е добро решение, което улеснява достъпа до най-отдалечения му край. Като допълнение се предлага и цветен head-up дисплей.

Опционалните високоговорители Bang & Olufsen в подглавниците могат да насочват звука по-директно към ушите. Когато навигационната система дава указания или при телефонен разговор, останалите високоговорители продължават да възпроизвеждат избраната музика, докато водачът получава персонализирано и локализирано звуково съобщение. Това е за предпочитане пред рязкото прекъсване на целия звук, което обикновено съпътства подобни известия.

Разбира се, вътрешното пространство също е увеличено. Удълженото с 6.6 см междуосие е в полза на пътниците отзад, като им осигурява така необходимото допълнително пространство за краката – достатъчно, за да не се притесняват възрастни хора да пътуват на по-дълги разстояния. Товарният капацитет също нараства от максималните 991 литра при стария модел до 1048 литра при новия. Когато задните седалки се използват, в багажника са налични 651 литра.

Повече динамика и познат комфорт

При прехода към един-единствен компактен модел, Audi е оптимизирала и предложенията за задвижване, които са намалени от две на едно. Докато седанът A4 и A5 Sportback се продаваха с две версии на четирицилиндровия турбо двигател на VW Group, новото A5 се предлага с един вариант, който надминава техните показатели. С мощност от 268 к.с. – със седем повече от предишния двигател с означение „45“ и значително над базовия със 201 к.с. – обновеният агрегат има и с 30 Нм по-висок въртящ момент, достигайки общо 400 Нм.

Глория Първанова

Копирайтър и журналист

Прочети още

Подобни публикации