Bentley Bentayga Speed се завръща през 2026 г. в по-добра форма от всякога

Върховата версия на Bentayga се завръща и е по-бърза от всякога.

В автомобилния свят на САЩ има една стара максима – няма заместител на работния обем. В Крю, Англия, родното място на Bentley, пък няма заместител на Speed – с главна буква, тъй като това е името на флагманското ниво на оборудване за всеки модел на марката. Формулата на Speed винаги е била да се вземе автомобил с вече предостатъчно мощност, управляемост и лукс и границите на трите да бъдат разширени още повече.

Доскоро моделите Speed разчитаха на най-доброто от W12 двигателя на марката. След това Bentley пенсионира този агрегат с пълни почести. Негов наследник е V8 двигател. При моделите Continental GT Speed и Flying Spur Speed за 2025 г. той е част от plug-in хибридно задвижване с мощност 771 к.с., известно като Ultra Performance Hybrid.

Що се отнася до SUV гамата, Bentley спря производството на Bentayga Speed в края на 2023 г. Неговото място беше заето от Bentayga S – ниво на оборудване, което комбинира преработен спортен режим и система за активно стабилизиране със стандартното задвижване на модела. Резултатът беше автомобил с леко подобрена управляемост, който изглеждаше по-скоро като оправдание за по-висока цена, отколкото като осезаемо по-спортна машина.

Осем е новото дванадесет

Под предния капак се намира същият 4.0-литров V8 с два турбокомпресора, който се използва и в други модели на Bentley. Инженерите са увеличили въздушния поток в сравнение с останалите версии на Bentayga, постигайки 641 к.с. и 850 Нм въртящ момент. Това е с 99 к.с. и 80 Нм повече от спрения от производство Bentayga S и настоящите по-ниски нива на оборудване. В сравнение с предишния Bentayga Speed с W12 двигател, новият модел има 15 к.с. повече и 50 Нм по-малко – познат компромис при преминаване към по-малък двигател.

Ползите се усещат първо при ускорението до 100 км/ч, което според Bentley отнема 3.4 секунди – с 0.1 секунди по-бързо от последния тестван Bentayga S и с 0.4 секунди по-бързо от данните на Bentley за W12 Speed. Смятаме, че новият модел може да постигне това за време, близко до три секунди. Максималната скорост достига 301 км/ч, но това е със стандартните спирачки. Срещу доплащане се предлагат огромни карбоново-керамични спирачки – с 17.3-инчови дискове отпред (най-големите, монтирани някога на Bentley) и 14.6-инчови отзад – които увеличават максималната скорост до 311 км/ч.

Нови трикове в арсенала

Системата за управление на четирите колела вече е стандартна, както и активното окачване Dynamic Ride. Спортният режим на шофиране при версията Speed допълнително втвърдява адаптивните амортисьори с 15%, докато режимите B (за Bentley) и Comfort остават непроменени.

Динамичният потенциал се разширява с две новости за Bentayga: настройка ESC Dynamic (режим за дрифт) и система за бърз старт (launch control), като и двете се предлагат в комбинация с опционалните карбонови спирачки. Тези две „момчешки“ добавки обаче се усещат по-скоро като новост заради самата новост.

Преминаването в режим Sport автоматично активира възможността за дрифт, дори и със стандартно включена система за стабилност. При изключване на ESC се позволява по-голям ъгъл на поднасяне.

За активиране на системата за бърз старт отново трябва да се избере режим Sport, след което да се натисне бутонът за изключване на ESC, да се задържи спирачката и да се натисне докрай педалът на газта. Софтуерът поддържа оборотите малко над 2000 об/мин, където е наличен пълният въртящ момент. При отпускане на спирачката обаче ускорението не е толкова рязко, колкото може да се очаква. Осемстепенната автоматична трансмисия ZF сменя първата предавка малко след 3000 об/мин, далеч под червената зона на V8 двигателя. Първоначалният тласък е впечатляващ, но системата не предлага значително по-вълнуващо изживяване от простото рязко натискане на газта.

Предлагат се и нови, опционални 23-инчови джанти – най-големите, монтирани някога на Bentayga, с един инч по-големи от стандартните. Те са обути в гуми с размер 285/35R23, за разлика от стандартните 22-инчови с размер 285/40R22. Повече мощ изисква и по-впечатляващ звук. Както при купето и седана Continental, Akrapovič предлага нова опционална титаниева изпускателна система с четири накрайника. При избор на режим Sport в купето прониква нов, по-дързък звук, който се превръща в яростен рев при по-агресивно шофиране във всеки режим.

Визия и лукс

Промените в дизайна са еволюционни, с отличителни детайли като емблеми Speed в интериора и екстериора, затъмнени външни акценти и прозрачни задни светлини (които Bentley нарича сиви). За първи път Bentayga се предлага с опционален черен покрив, рамкиран от черни релси.

Когато се управлява като истински SUV на Bentley, автомобилът е великолепен. Интериорът е същински палат на лукса при всяка скорост. Воланът е с приятно тегло и прецизност при преминаване през плавни завои. Отвъд това обаче, усилията за изостряне на характера на Bentayga изглеждат като дребен дефект в иначе безупречния лукс.

Bentley са свършили чудесна работа по изолирането на шума от 23-инчовите джанти, но леки вибрации все още се усещат през кожената тапицерия на седалките. Независимо от режима на шофиране, турбокомпресорите се нуждаят от момент за реакция – дори в режим Sport, който поддържа по-ниска предавка с цел по-бърза реакция. А с 15% по-твърдото окачване в спортен режим вероятно е с 15% твърде твърдо, жертвайки характерната за Bentayga плавност на возене. По-добрият вариант е да се използва режим B, да се превключват предавките с планките на волана за мигновена реакция и да се наслаждавате на автомобила такъв, какъвто е – мощен семеен превозвач за заможни ценители.

А какъв само е интериорът. Красивият дизайн среща зашеметяващо качество на изработката. Ароматът на кожа и дърво? Ухае на пари. И на победа. Детайлите са от първа класа, като например контролите за вентилационните отвори, наподобяващи регистрите на орган, чийто дизайн е повторен и при точките за закрепване на щората в багажника. Мокетите са толкова плюшени, че предразполагат към политика „Без обувки в Bentley“. Единствената ни препоръка би била Bentley да премести контролите на предните седалки на вратата, вместо в пролуката между седалката и вратата. Креслата в кокпита и техните меки възглавници са опасно удобни, но да се опитваш да настроиш множество функции за комфорт при скорост от 110 км/ч е предизвикателство.

Ако се нуждаете от Bentayga Speed, защото купувате само най-доброто, то вашият пищен жребец е тук. Но няма да сгрешите и със стандартен Bentayga. И ако ваш познат със Speed иска да се състезавате, просто го оставете да спечели. Все пак се намирате в Bentayga, а там изтънчеността няма заместител.

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Прочети още

Подобни публикации