Продажбите на Tesla се сриват до най-ниското си ниво от 2022 г.

Според данни на Cox продажбите на автомобили Tesla са спаднали до 39 800 бройки през ноември. Това представлява спад от 23% спрямо същия месец на миналата година, когато компанията е продала 51 513 автомобила, и е най-ниският месечен резултат от януари 2022 г. насам.

Този значителен спад в продажбите се случва въпреки че през октомври производителят на електрически автомобили пусна по-евтини версии на своите Model Y и Model 3. Тези базови модели, които имат по-малко функции от стандартните си аналози, струват с около 5000 долара по-малко и трябваше да подкрепят продажбите на компанията след изтичането на федералните данъчни кредити от 7500 долара. Това обаче не се случи.

Трудна година за Tesla

Годишните продажби на Tesla отбелязаха спад за първи път в историята на компанията през 2024 г. Това постави началото на една много лоша година за компанията през 2025 г. Продажбите както за първото, така и за второто тримесечие на тази година бяха по-ниски в сравнение с предходната. Макар да се възстановиха за силно трето тримесечие, този резултат беше подпомогнат от вълна от купувачи, които се възползваха от федералния данъчен кредит от 7500 долара преди изтичането му в края на септември. С данните за ноември изглежда, че четвъртото тримесечие няма да помогне на Tesla да избегне още една година на спад.

Има много причини за трудните времена на Tesla през 2025 г. Засилената конкуренция, особено в Европа от страна на местни и китайски производители, отне от пазарния ѝ дял. Пазарът в САЩ също се сви значително, като вината за това до голяма степен се приписва на главния изпълнителен директор Илон Мъск, който реши да навлезе в крайнодесни политически кръгове и така отблъсна голяма част от потенциалните си клиенти. Същевременно Cybertruck, най-новият модел на компанията, на който се възлагаха много надежди, изпитва сериозни затруднения на пазар, който не приема добре нито един от предлаганите в момента големи електрически пикапи.

Останалата част от гамата на Tesla често е критикувана като остаряла. Макар това да не е напълно вярно, като се има предвид, че Model Y и Model 3 наскоро получиха значителни обновления, които бяха повече от обикновен фейслифт, те не доведоха до увеличение на продажбите. Новите базови версии на Model Y и Model 3 също не предизвикаха особен фурор с по-ниската си цена, постигната за сметка на оборудване и функции.

Анализът на TopSpeed

Първата реакция в екипа на TopSpeed на новината за спада в продажбите на Tesla беше на сериозно притеснение. Някогашният недосегаем лидер в производството на електрически автомобили в Америка показва не просто пропуски в бронята си, а цели липсващи елементи. Макар конкурентите в Северна Америка все още да не представляват сериозна заплаха, европейските и особено китайските производители напредват бързо с разработката на по-добри и по-желани електрически автомобили от тези на Tesla.

Какво е решението? Колкото и налудничаво да звучи, може би е време компанията да спре да продава автомобили. Мъск ясно заяви, че амбицията на Tesla е да произвежда автономни таксита и хуманоидни роботи. Настоящата пазарна капитализация на компанията от 1,4 трилиона долара се основава почти изцяло на очакванията за второто, а не на продажбите на електрически автомобили. Така че защо просто не се съсредоточат изцяло върху това? В противен случай новините около Tesla ще продължат да отразяват нейната все по-намаляваща значимост като производител на електромобили, месец след месец, тримесечие след тримесечие.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации