Новото поколение на популярния SUV запазва познатата си концепция, но вече се предлага в няколко ясно разграничени версии, с по-силен акцент върху електрифицираните задвижвания и с нова софтуерна основа. Според Toyota, тази промяна ще ускори значително разработката и внедряването на функции като Toyota Safety Sense и системите в купето.
Три визии, една основа
Toyota представя три различни стила. Версията Z е позиционирана като по-елегантен, шосейно ориентиран вариант. Adventure залага на по-суров имидж и е предназначен за движение извън пътя, а GR SPORT е фокусиран върху динамиката на шофиране. От компанията обявиха, че GR SPORT ще бъде пуснат на пазара до края на финансовата 2025 година, която приключва през март 2026 г.
Дизайнът на новия RAV4 е изграден около три основни елемента: „Big Foot“ (големи гуми), „Lift-up“ (повдигната стойка) и „Utility“ (практичност). Версията Z получава предна част в стил „чукоглава акула“ с брони в цвета на купето и мрежеста решетка, докато Adventure добавя по-масивни предпазители на калниците и по-висок профил на предницата. Интериорът на Adventure също така разполага с ексклузивна цветова схема „Mineral“, оранжеви акценти и камуфлажни шарки по някои елементи.
Познати размери, по-голям багажник
Toyota запазва почти същите външни размери за по-добра ежедневна използваемост. Версията Z е с дължина 4600 мм, широчина 1855 мм и височина 1680 мм. Adventure е малко по-голям – 4620 мм дължина и 1880 мм широчина, при същата височина от 1680 мм.
Една от практичните промени е в багажното пространство. Toyota обявява капацитет от 749 литра (по метода VDA), което е с 16 литра повече от предишното ниво на оборудване G (733 л). Твърди се също, че подът на багажника е по-равен при сгънати задни седалки.
Промени в интериора, нов скоростен лост и HUD
Вътре компанията е приложила така наречената „островна архитектура“, групирайки основните контроли и дисплеи в обособени „острови“, за да се намали движението на погледа на водача. Открояват се две нововъведения, които Toyota определя като първи за марката, като уточнява, че тези твърдения са „към декември 2025 г., според проучване на Toyota Motor Corporation“.
-
Цветен head-up дисплей, който вече е с наклонен, а не с вертикален дизайн, и предлага три режима на показване (пълен, стандартен и минимален).
-
Electro-Shiftmatic – система за превключване на предавките, която групира скоростния лост с бутоните за електрическата ръчна спирачка и функцията за задържане на спирачките. Целта е да се намали движението на ръката на водача.
Хибрид сега, plug-in хибрид по-късно
По отношение на задвижването, Toyota потвърждава хибридна (HEV) и новоразработена plug-in хибридна (PHEV) система, като PHEV версията трябва да се появи до края на финансовата 2025 г. (март 2026 г.). За хибрида се използва 2,5-литров четирицилиндров двигател с максимална системна мощност от 177 кВт (240 к.с.).
Електрическата система за задвижване на четирите колела E-Four може да променя разпределението на тягата между предния и задния мост в диапазона от 100:0 до 20:80. Налични са и режими TRAIL и SNOW, които използват спирачките за контрол на сцеплението и прехвърляне на въртящия момент между колелата.
Toyota твърди, че возията е подобрена чрез усъвършенствана платформа и нови амортисьори, без обаче да предоставя повече технически подробности.
Arene: новата софтуерна платформа на Toyota
Основната технологична новина е използването за първи път в RAV4 на софтуерната платформа за разработка Arene. Според Toyota, тя съкращава времето за създаване на ключов софтуер, включително за системите Toyota Safety Sense, и трябва да позволи по-бързото им внедряване в автомобила.
В дългосрочен план се очаква Arene да позволи едновременни актуализации на множество функции, както и персонализация според нуждите на клиента, като част от стратегията на компанията за софтуерно дефинирани автомобили (SDV).
Актуализиран Toyota Safety Sense
От компанията заявяват, че най-новото поколение Toyota Safety Sense еволюира благодарение на работата с Arene. Това включва подобрения в разпознаването на образи и автоматичното спиране, както и по-добра производителност на камерите и радарите.
Сред ключовите промени са:
-
Система за предотвратяване на сблъсък, която разпознава по-бързо намаляването на скоростта на предходни превозни средства, както и автомобили, появяващи се зад други коли на кръстовища.
-
Радарен круиз контрол с по-ранно разпознаване на околните превозни средства, включително по-добро засичане на престрояващи се автомобили в трафик с ниска скорост.
-
Система за реакция при спешни случаи, която първо предупреждава водача, след това активира аварийните светлини и плавно спира автомобила в лентата или в аварийната лента, ако засече критична ситуация.
Toyota също така представя камера с панорамен изглед и 3D изображение – още една технология, определена като първа за марката „към декември 2025 г., според проучване на Toyota Motor Corporation“. Тя позволява на потребителите да плъзгат пръст по екрана, за да видят заобикалящата среда от различни ъгли.
Инфоразвлекателната система разполага стандартно с 12,9-инчов дисплей, а времето за реакция на гласовото разпознаване е около три пъти по-бързо от преди, като отговаря за около секунда.
Цени и продажби в Япония
За японския пазар Toyota обяви следните цени (с включен данък потребление):
-
Z (HEV, E-Four): 4 900 000 йени
-
Adventure: 4 500 000 йени
Компанията си поставя за цел да продава по 3000 хибридни автомобила на месец в Япония. Plug-in хибридният модел се очаква да бъде пуснат на пазара до края на финансовата 2026 година.
Последвайте ни в Google News