Това е върховият Raptor, просто и ясно.
Ако Porsche 911 GT3 е еталон за бърз пистов автомобил, който лесно може да се кара всеки ден, то F-150 Raptor на Ford е неговият кален аналог. В настоящото поколение на Ford F-150 Raptor са съчетани най-добрите аспекти от 15-годишната история на модела, а именно бързо реагиращи амортисьори Fox и ръмжащ V-8 двигател с огромна мощ. В крайна сметка, буквата R означава, че този е с механичен компресор.
След изключително забавното първо шофиране на най-новата версия на героичния Raptor R, бяхме готови да прекараме повече време с най-дръзкия F-150, който може да се купи. Както се оказа, от Ford с удоволствие ни предоставиха един екземпляр, за да можем да участваме в ежегодното офроуд събитие Raptor Rally, а след това да изпитаме възможностите на пикапа на асфалт на нашата тестова писта.
Разкрития от тестовата писта
За модел 2024 г. Ford обнови F-150 Raptor R с нови амортисьори Fox Dual Live Valve, допълнителни 20 к.с. и подобрения, насочени към проходимостта и комфорта извън пътя. 5,2-литровият V-8 двигател с механичен компресор вече развива 720 к.с. и 868 Нм въртящ момент, което е увеличение спрямо мощността от 709 к.с. при дебюта на Raptor R. Повишената мощност не се усещаше осезаемо – вече бяхме определили първата версия на пикапа като „абсолютно луда“ – но последните ни измервания на пистата предоставиха доказателства.
Ford F-150 Raptor R модел 2025 г. стартира мощно, а усещането при потегляне с автомобил, който тежи 2 718 кг, беше изумително. Подобрихме предишното си време за ускорение от 0 до 100 км/ч със спринт от едва 3,6 секунди, което е с 0,1 секунди по-бързо от предишния ни най-добър резултат. Важно е да се отбележи, че новото ни време беше по-добро и от това на последния тестван от нас Ram 1500 TRX, на който му бяха необходими 3,9 секунди, за да се справи със своите 712 к.с. и 881 Нм въртящ момент.
Веднъж потеглил, F-150 Raptor R модел 2025 г. продължаваше да ускорява неудържимо. Той измина четвърт миля (402 метра) за 12,1 секунди с терминална скорост от 180 км/ч. Това време изравни постижението на F-150 Raptor R от 2023 г., но надмина неговата терминална скорост от 180 км/ч. Отново, най-новият Raptor R беше значително по-бърз от вече спрения от производство TRX. Пикапът на Ram записа време от 12,5 секунди при 174 км/ч. Когато Ram реши да възроди своя спортен пикап, ще трябва да предложи сериозни подобрения в производителността, за да победи бързия Raptor на Ford.
Да можеше само F-150 Raptor R да спира толкова бързо, колкото ускорява. Офроуд гумите и голямото тегло се отразиха пагубно на спирачния път на нашия тестов автомобил от 100 до 0 км/ч, който спря на 46 метра. (Моделът от 2023 г. се нуждаеше от 42 метра.) Нещо повече, при рязко спиране Raptor R се накланяше напред, подскачаше и се люлееше. Мекият педал на спирачката изискваше повече налучкване при дозиране на усилието, отколкото би ни се искало, особено в трафик с бързо намаляваща скорост по магистралата.
Окачването на Raptor R е феноменално извън пътя, разбира се, но беше далеч от идеалното за бързи обиколки на нашата тестова писта тип „осмица“. Всяка обиколка беше различно приключение благодарение на мекото окачване, гумите с ниско сцепление и силно повдигнатата каросерия. Въпреки това успяхме да подобрим значително времето за обиколка на Ford F-150 Raptor R от 2023 г. (29,4 секунди) с резултат от едва 27,6 секунди. Ram 1500 TRX от 2021 г. се нуждаеше от 28,4 секунди, за да обиколи нашата къса писта.
При шофиране в реални условия, Ford F-150 Raptor R модел 2025 г. се държи добре. Комфортът на окачването осигуряваше приятно пътуване по магистрала и неутрализираше неравностите по градските улици. Ниският шум от пътя и гумите, особено за офроуд пикап, допринасяше за изненадваща цивилизованост.
Управлението е с добра тежест и може би е подобрено спрямо преди. Определено беше по-лесно, отколкото си спомняхме, да позиционираме пълноразмерния пикап в лентата му, дори при бързо шофиране по път със завои. 360-градусовият изглед от камерите беше безценен, когато трябваше да вместим широкия F-150 в паркоместа. Единственото нещо, което помрачаваше удоволствието от този уличен „монстър трък“, беше ужасяващият разход на гориво на Raptor R. По време на нашия тест отчетохме среден разход между 19,6 и 23,5 л/100 км, което е близо до официалните данни на EPA от 23,5 л/100 км в града, 15,7 л/100 км извън града и 19,6 л/100 км комбиниран разход. Разбира се, ако разходът на гориво е важен, това не е пикапът за вас.
Господар на офроуда
Цената на горивото е последното, за което човек се сеща, когато дойде време за офроуд с Ford F-150 Raptor R модел 2025 г. Задачата на този пикап е да поглъща неравни и мръсни терени с висока скорост. По пътеките край езерото Хавасу в Аризона неговите амортисьори с двойни клапани безпроблемно се справиха с разнообразния терен. Препускайки през камъни и коловози в режим на шофиране Baja, F-150 Raptor R е изключителна офроуд машина. Този профил отключва и настройката на изпускателната система, която не е разрешена за обществените пътища, и разкрива истинския звуков потенциал на Raptor R.
Окачването, доставено от Fox, използва един клапан за контрол на компресията при сгъване и втори за управление на разгъването – нова конфигурация, въведена с обновлението за модел 2024 г. Водачът на групата посъветва да се поддържа по-високо темпо за по-комфортно возене, тъй като това позволява на каросерията да се „носи“, докато окачването поема тежката работа отдолу.
Способността на Raptor R да скача и, което е по-важно, да се приземява, затвърди възможностите му за състезания тип „Баха“. По време на събитието Raptor Rally, Ford беше подготвил рампа от пръст, за да може пикапът да се издигне във въздуха. Стартирайки от място в режим Baja, газта остана натисната докрай до момента, в който предните гуми се отлепиха от земята. Raptor R се понесе във въздуха с напълно разтоварено окачване. Предницата леко се наклони надолу при приземяването, което беше съпроводено с трясък, изхвърлил бутилките с вода от поставките им. След това сурово, но умело приземяване, Raptor R сякаш не усети удара и беше готов за още.
Срещнаха се и препятствия, изискващи по-бавни офроуд умения. За тях беше използван режимът Rock Crawl, който активира задния блокаж на диференциала, включи бавните предавки (4Lo) и промени останалите настройки на пикапа за прецизно преминаване през скали. За още по-голям контрол беше активирана и функцията Trail One Pedal Drive. Въпреки това, след години опит с управление на електрически автомобили в режим с един педал, управлението на V8 пикап само с педала на газта се усещаше странно. Все пак, пикапът премина през няколко трудни участъка, като докосна само един камък със защитната кора на шасито.
Богато оборудван Raptor
Всички тези възможности и ежедневно удобство на Ford F-150 Raptor R модел 2025 г. идват на висока цена: 114 545 долара за тествания модел. Все пак, предвид богатото стандартно оборудване, тази цена е донякъде оправдана. Сред високотехнологичните удобства, които бяха използвани най-често, се открояват 12-инчовият централен сензорен екран с поддръжка на свързване на телефон, конфигурируемият 12-инчов дигитален инструментален панел, head-up дисплеят и впечатляващата аудиосистема Bang & Olufsen с 14 високоговорителя. В интериора биха могли да се използват и по-премиум материали, за да се разграничи от по-стандартните версии на F-150, но специфичните за Raptor акценти като декорации от карбонови влакна и тапицерия от велур адекватно подчертават спортните му намерения.
Ford F-150 Raptor R модел 2025 г. демонстрира, че Ford продължава да развива своята формула за офроуд пикапи с постепенни подобрения, правейки най-екстремния F-150 още по-способен.
В очакване да се появи истински конкурент, тихите електрически пикапи като Hummer EV и Rivian R1T не могат да се доближат до драмата и рева на V8 двигателя на F-150 Raptor R. „Синият овал“ остава сам на върха с най-способния офроуд пикап, който може да бъде закупен.
Последвайте ни в Google News