Toyota RAV4 модел 2026 г. губи ключов двигател

Toyota RAV4 е неизменна част от гамата на Toyota повече от три десетилетия, като се превърна в най-популярния не-електрически автомобил в своя клас и четвъртият най-популярен модел в САЩ. Моделът е обичан заради своята надеждност и достъпност. Освен това RAV4 се предлага в няколко варианта, включително plug-in хибрид и такъв със стандартен двигател с вътрешно горене – или поне така беше досега. От 2026 г. вече няма да бъде възможно да се закупи RAV4, задвижван само от бензин; всички версии ще бъдат стандартен хибрид или plug-in хибрид (PHEV).

До модел 2025 г. базовият RAV4 се предлагаше стандартно с 2,5-литров четирицилиндров двигател с вътрешно горене, задвижващ предните колела (с опционално задвижване на всички колела). Той предоставяше 203 к.с. през осемстепенна автоматична трансмисия и беше ефективен, макар и не особено вълнуващ агрегат, който предлагаше разход от 8,7 л/100 км в града и 6,7 л/100 км извън него. Въпреки това, 2026 г. въвежда ново, шесто поколение за кросоувъра на Toyota, а това означава и нови задвижващи системи. Новият RAV4 е проектиран изцяло около хибридната мощност, като обещава повече сила, по-добра икономия на гориво и очаквано увеличение на цената.

Разбира се, като ново поколение, RAV4 модел 2026 г. идва с характеристики и дизайнерски елементи, които не са виждани досега при модела, включително и първата по рода си версия GR Sport. Дори и тя обаче ще използва стандартното PHEV задвижване, което, трябва да се признае, осигурява впечатляващите 324 к.с. Нека разгледаме по-подробно тези промени и какво означават те за бъдещите собственици.

Какви двигатели ще се предлагат в RAV4 за 2026 г.?

При представянето си, RAV4 модел 2026 г. ще предлага два основни варианта на задвижване: стандартен хибрид и plug-in хибрид (PHEV). Първият представлява новата базова конфигурация. За модел 2025 г. Toyota предлагаше хибридното задвижване като средна опция с комбинирана мощност от 219 к.с. Новият модел за 2026 г. добавя още малко мощност, като увеличава тази стойност до 236 к.с. при версиите със задвижване на всички колела и 226 к.с. при тези с предно предаване. От Toyota заявяват, че бензиновият двигател генерира 220 Нм въртящ момент, а електромоторът добавя още 207 Нм. Разходът на гориво също е подобрен спрямо модел 2025 г., като достига комбинирана стойност от 5,3 л/100 км за модела с предно предаване.

Най-интересният вариант за ориентираните към динамика шофьори обаче ще бъде PHEV версията. Тя вече разполага с 324 к.с., с 22 повече от своя предшественик от 2025 г. Разходът на гориво също е впечатляващ – 5,7 л/100 км комбинирано. За разлика от базовото хибридно задвижване, PHEV версията идва стандартно с електронно управлявано задвижване на всички колела и ще се предлага в по-високите нива на оборудване, като предстоящия GR Sport. Пробегът само на електричество при PHEV варианта е 84 км, което го прави идеален за ежедневни пътувания. Тези обновени задвижващи системи идват заедно с редица нови функции, като обновена каросерия, 12,3-инчово дигитално приборно табло и други.

Защо Toyota се отказва от двигателя само на бензин?

Основната причина е, че стандартният бензинов двигател не се продава толкова добре, колкото хибридните му аналози. Според официално съобщение на Toyota, повече от половината продадени бройки RAV4 през 2024 г. са били хибридни и PHEV версии. Поради това е логично компанията да заложи на изцяло хибридна гама за RAV4 от 2026 г. Трябва да се има предвид, че Toyota е компания, известна с възприемането на алтернативни горива и стандарти за ефективност; например Toyota Mirai беше първият масово произвеждан автомобил с водородни горивни клетки.

Разбира се, положително е, че клиентите дават приоритет на икономията на гориво на фона на екологичните проблеми. Премахването на двигателя с вътрешно горене обаче означава и неизбежно увеличение на базовата цена на RAV4 и по-сложна система за началния модел. Възможно е тези промени да не си заслужават за купувачи, които търсят простота или нямат достъп до необходимата инфраструктура за зареждане на PHEV. Последният проблем обаче става все по-маловажен с непрекъснатото разрастване на мрежата от зарядни станции.

Дали тази тенденция ще продължи и при други модели на Toyota? Вероятно. Всичко зависи от това как се продават те в сравнение с техните аналози с бензинови двигатели. Подобно на механичните скоростни кутии, може да станем свидетели на тихото поетапно премахване на двигателите, задвижвани само с бензин, като RAV4 е един от първите модели, които поемат по този път. Разбира се, причините може да са и други, като например спазването на по-строги корпоративни регулации за емисиите, но засега това остава в сферата на предположенията.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации