Тест на Edmunds: Lucid Gravity победи Rivian R1S след драматичен обрат

Когато два електрически SUV автомобила с общо тегло близо 5900 кг се изправят един срещу друг на драг писта, това е по-скоро гравитационно събитие, отколкото състезание. Въпреки това Lucid Gravity и Rivian R1S успяха да превърнат цялата тази маса във впечатляващ спринт, доказвайки, че съвременните електрически автомобили са бързи не само за размерите си, а като цяло. В последното състезание „U-Drags“ на Edmunds двата триредови гиганта се съревноваваха в ускорение на четвърт миля, рязко спиране с обратен завой и финален спринт обратно до старта. Резултатът показа не толкова коя машина има повече мощност, а кой производител разбира по-добре новия свят на високопроизводителните електрически SUV автомобили.

Дуел на електрически титани

На хартия и двете машини изглеждат впечатляващо, като зад волана на Lucid е Алистър Уивър, а в Rivian – Джонатан Елфалан. Модел 2026 г. Lucid Gravity Grand Touring разполага с 828 к.с. и 1232 Нм въртящ момент, разпределени в купе с тегло 2777 кг. Това му осигурява добро съотношение мощност-тегло. Rivian отговаря с модел 2025 г. R1S Tri-Motor, който генерира 850 к.с. и огромните 1495 Нм въртящ момент. Той обаче е по-тежък – 3082 кг, което леко влошава съотношението му мощност-тегло в сравнение с Lucid.

В спринта от 0 до 97 км/ч Rivian нанесе първия удар с чисто време от 3,0 секунди срещу 3,5 секунди за Gravity. Първоначалното предимство се запази и на четвърт миля, където R1S записа 11,3 секунди с терминална скорост от 196 км/ч. Gravity беше съвсем малко по-бавен с време от 11,4 секунди, но по-високата му терминална скорост от 205 км/ч подсказваше, че битката не е приключила.

Обратният завой, който промени всичко

Форматът „U-Drags“ не измерва само кой ще стигне пръв до финала на 400 метра. Той разкрива слабите страни на автомобилите – усещането при спиране, баланса на шасито и реакцията при ускорение след първата права. Веднага щом двата SUV-а натиснаха спирачките, направиха обратен завой на 180 градуса и отново ускориха, Gravity веднага показа предимство, което Rivian просто нямаше: стабилност.

Lucid Gravity регистрира впечатляващото странично ускорение от 1.05 G в завоя. Според пилота Елфалан, R1S, въпреки героичното си ускорение, се е усещал по-нестабилен при спиране. Разликата не е била драматична, но достатъчна, за да коства ценно време.

Какво забелязаха пилотите на Lucid и Rivian

След като се изправи за обратната права, сценарият се преобърна. Gravity се устреми напред, достигайки 220 км/ч и използвайки пълния си потенциал при висока скорост. Rivian обаче се сблъска с електронния си ограничител на скоростта при 180 км/ч – сериозно препятствие в състезание, където втората отсечка е решаваща. Крайните времена не бяха близки: 33,2 секунди за Lucid срещу 34,5 секунди за Rivian. По-тежкият SUV спечели.

Зад волана на Gravity, Уивър е следвал указанията на Lucid и е използвал режим „Sprint“ с частично активиран контрол на стабилността. Системата за стартиране е сработила чисто, шасито се е успокоило бързо след спирането, а преходът към втория спринт е бил достатъчно плавен, за да се запази инерцията.

В Rivian, Елфалан е избрал режим Sport, свалил е окачването в най-ниска позиция и е активирал системата за стартиране. Той похвали свирепия старт, като заяви, че автомобилът буквално „се изстрелва напред“, но отбеляза леката нестабилност при спиране, която в крайна сметка е решила изхода от състезанието.

Феновете на Rivian с право ще изтъкнат, че R1S е изключително бърз при ускорение. И са прави. Но този формат възнагради стабилността, постоянството и възможностите при висока скорост – все силни страни на Lucid.

Този тест показа различните подходи на двата производителя към създаването на тежки и мощни електрически SUV автомобили. Rivian залага на експлозивен въртящ момент и брутална динамика. Gravity изглежда настроен за по-широк спектър от възможности, които благоприятстват силен старт, балансирана управляемост, увереност при висока скорост и термична издръжливост.

Победата на Lucid не прави R1S по-малко впечатляващ. Вместо това, тя показва, че философията при спортните електрически автомобили се разделя. Rivian продължава да усъвършенства формулата „електрически приключенски автомобил с мощност на суперавтомобил“. Lucid, от своя страна, налага посоката „луксозен електрически автомобил, който се управлява като GT модел, независимо от размера си“.

А когато близо 6 тона електрически автомобили се състезават и резултатът прилича повече на истинско автомобилно състезание, отколкото на урок по физика на забавен каданс, това е ясен знак за бъдещето на целия сегмент.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации