Електрическият пикап Telo, дълъг колкото Mini Cooper и проектиран от Ив Беар, обещава голяма функционалност в малък пакет.
Ив Беар е посветил кариерата си на това да смалява мащаба на проблемите – правейки лаптопите по-леки, офис столовете по-ергономични и технологиите по-лесни за употреба. Сега роденият в Швейцария индустриален дизайнер се заема с може би най-голямото прекаляване в Америка: огромните пикапи.
Последното му творение е миниатюрен електрически пикап, наречен Telo. Той създава странна оптична илюзия. С дължина от едва 3,8 метра, той е колкото стандартно Mini Cooper с две врати, но товарният му леген е по-голям от този на Rivian R1T. Интериорът с пет места предлага повече пространство от кабината на Toyota Tacoma, а батерията на Telo е по-ефективна, като същевременно цената му е по-ниска от повечето електрически пикапи на пазара. Единственото, което липсва, е предница – за разочарование на феновете на предния багажник.
Беар заяви, че от гледна точка на дизайна е изключително важно да се създаде разпознаваем силует. Той сподели, че вдъхновението му винаги идва от нуждите на хората и особеностите на съвременния живот.
С финансиране от местни технологични титани като Марк Бениоф от Salesforce и съоснователя на Tesla Марк Тарпенинг, Telo позиционира своя дебютен пикап като малка, но мощна алтернатива на електрическите модели на Rivian, Tesla и Ford.
В свой блог пост от миналата година Тарпенинг написа, че когато човек види автомобила, няма как да не реагира по някакъв начин. Той сравни възхода на Telo с този на Tesla, макар и постигнат със значително по-малко време, пари и човешки ресурс.
Въпреки това, в момент, когато пазарът на електрически автомобили е по-скоро хладен, Беар и екипът му са изправени пред несигурни времена в индустрията.
Стефани Валдес, директор на отдел „Анализи“ в Cox Automotive, коментира, че в крайна сметка проблемът е в достъпността, а не в търсенето. Според нея пазар за Telo съществува, но има и много предизвикателства.
Telo не е единственият компактен електрически пикап на хоризонта. Компанията Slate Auto, подкрепена от главния изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос, предизвика вълнение тази година, като обяви електрически пикап с цена от 20 000 долара. Пикапът на Telo е на цена от 41 000 долара, което все още е доста под средните 60 000 долара за електрически автомобили и конвенционални пикапи. Неговият пробег от около 560 км е изключителен за електрически пикап, а позиционирането му като превозно средство, подходящо за града, може да се окаже привлекателно за градските шофьори.
Много известни личности от Сан Франциско вече са проявили интерес. Миналата седмица приятелят на Беар, Даниел Лури, пристигна в студиото Fuseprojects, за да тества Telo. Лури седна на шофьорското място, неговият едър бодигард се побра на задната седалка, а дизайнерът се настани отпред, след което екипът потегли нагоре по хълма Потреро.
Първи впечатления зад волана
Докато дизайнерският екип на Беар работи в Потреро, централата на Telo се намира в малка сграда в покрайнините на Сан Карлос – град на полуострова, превърнал се в инкубатор за технологии за електрически автомобили. От другата страна на улицата е компанията за летящи автомобили Joby, а в съседство е бивш офис на Tesla, където един от инженерите е работил преди 20 години в зората на електрическите превозни средства.
Именно там се състоя тест драйвът на един от малките пикапи. Първото нещо, което направи впечатление, беше, че въпреки височината на водача от над 1,85 м, вътре имаше предостатъчно място. Управляемостта на Telo беше сравнима с тази на средностатистически електромобил, а радиусът на завой се оказа изненадващо малък за пикап. При излизане от паркинга, тестът на ускорението от 0 до 100 км/ч показа резултат от около четири секунди, което може да не е по-бързо от Tesla, но е повече от повечето електромобили и е достатъчно, за да предизвика силно усещане.
Докато пикапът се движеше през еднотипното предградие на Сан Карлос, електрически и бензинови пикапи се извисяваха над него. Когато спря до зелен Rivian, дълъг над 6 метра и тежащ близо 3900 кг, един от инженерите на Telo отбеляза с насмешка, че това е всичко, което автомобилната индустрия може да предложи.
Той добави, че точно тук се намесват те, предлагайки решение за хората, които искат нещо по-малко.
Telo се възприема като пионер в третото поколение електрически превозни средства. Първата вълна беше ерата на хибридите, поставена от Toyota Prius в началото на века; втората беше доминирана от Tesla и Rivian; третата, според Беар, започва с компании като Telo и Slate, където дизайнът се освобождава от старите ограничения на индустриалните стандарти.
Беар обясни, че в много отношения дизайнът на предишните поколения електрически автомобили е по-конвенционален, защото е следвал установените норми. Той добави, че новото поколение позволява на дизайнерите да ги нарушат.
Все още има много инженерна работа, преди Telo да влезе в серийно производство. През септември компанията си осигури инвестиция от 20 милиона долара – скромна сума по автомобилните стандарти, но забележителна на фона на забавящия се пазар на електромобили. Тринадесетте хиляди предварителни поръчки предполагат наличието на поне малко натрупано търсене за пикап с по-разумни размери.
По-рано тази година, когато Mini Cooper представи най-новия си модел с две врати, се случи нещо неочаквано: Mini стана по-голям.
Обратно в студиото си, Беар коментира това развитие. С изражение, което може да се тълкува като тиха гордост от своя малък и нетрадиционен пикап, той повдигна вежди и бавно се усмихна.
Той отбеляза, че всъщност са го направили по-голям и че новият Mini е с 2,5 см по-дълъг от техния пикап.
Последвайте ни в Google News