Една Серия 1, различна от всички останали
Първият серийно предлаган електрически автомобил на BMW беше i3. Макар да беше важен етап за немския производител и днес да се намира на изключително достъпни цени, той не успя да спечели феновете на марката, които ценят най-вече високата динамика, и не предлагаше особено вълнуващи характеристики.
За разлика от него, BMW i4 M50 беше първият високопроизводителен електрически модел на BMW и днес е впечатляващ спортен седан. Около година преди премиерата на BMW i3 обаче, компанията представи интересен вариант на Серия 1, наречен BMW ActiveE.
Първото поколение на BMW Серия 1 имаше много забележителни версии. На върха на списъка е BMW 1M, който е разработен тайно от инженерите на компанията през уикендите и се превръща в един от най-впечатляващите съвременни М автомобили. Друга версия беше BMW 135iS, предназначена само за пазарите в Северна Америка и Канада, която се отличаваше с по-високата си мощност. Това се отнася само за купето, тъй като имаше и спортна версия на хечбека, която така и не се предлагаше в Америка.
Колкото и вдъхновяващи да бяха тези модели, една версия на първото поколение на BMW Серия 1 се откроява от останалите. Това е BMW ActiveE – радикално изпълнение, което заменя двигателя с вътрешно горене на компактното BMW с изцяло електрическо задвижване. Това беше неочаквано предложение от BMW, особено като се има предвид, че по това време компанията нямаше серийни модели, които да разчитат единствено на електричество.
Въпреки че беше необичайно творение за BMW, появата му не беше случайна. BMW ActiveE е поредната стъпка в плана на компанията за създаване на масов електрически автомобил с нулеви емисии, в съответствие с рамката на „Project i“. Моделът помогна на BMW да постигне целта си да усъвършенства своите технологии за електрически превозни средства. За тази цел BMW планира да произведе 1000 бройки от тази изцяло електрическа Серия 1, които да се предлагат на лизинг за 24 месеца срещу 499 долара на месец и депозит от 2500 долара. Целта беше да се използва обратната връзка от потребителите за подобряване на бъдещите електрически автомобили.
Какво означава „Е“ в ActiveE
Първото поколение на BMW Серия 1 се предлагаше с редови четири- или шестцилиндров двигател. ActiveE обаче използваше един електромотор, свързан с модифициран заден мост, като запазваше същата конфигурация на задвижване като стандартното купе на Серия 1. Този електромотор е собствена разработка и черпи енергия от литиево-йонна батерия с капацитет 32 кВч, която заема мястото на конвенционалното задвижване. Намерението на BMW беше да създава батерии с различни размери, така че пространството, заемано от резервоара за гориво, да може да се използва за допълнителни литиево-йонни клетки.
Батерията беше поместена в специално изработен стоманен корпус с интегрирана система за течно охлаждане, която използваше топлообменник от климатичната система, за да поддържа работната температура. Освен новото задвижване, BMW ActiveE разполагаше и с преработено окачване, за да поеме по-голямото тегло в сравнение със стандартната Серия 1. То включваше нови пружини и амортисьори.
Освен хардуерните промени, BMW ActiveE се отличаваше визуално от стандартната Серия 1 с промени по каросерията. Те включваха нов дизайн на предния капак, за да се побере батерията, и нова задна престилка без ауспухови накрайници. В интериора имаше няколко нови елемента като сини контрастни шевове, декоративни елементи в цвят Alpine White и приборно табло, специално адаптирано за модела. Каква обаче беше динамиката с новото електрическо задвижване?
В сравнение със съвременните електромобили, динамиката му оставяше много да се желае
BMW ActiveE беше впечатляващ автомобил, който изигра важна роля в реализирането на амбициите на компанията в света на електрическите автомобили. Въпреки това, по отношение на динамиката, той беше далеч от бъдещите бестселъри на М-отдела. Комбинацията от 32-киловатчасова литиево-йонна батерия и един електромотор на задната ос произвеждаше 170 к.с. и 250 Нм въртящ момент – показатели, идентични с тези на по-късния BMW i3, макар и с по-голям пробег.
В сравнение с i3, BMW ActiveE можеше да измине по-голямо разстояние, но теглото му от над 1800 кг го правеше значително по-бавен не само от i3, но и от най-мощния стандартен модел от първото поколение на Серия 1 – BMW 135i. Докато ActiveE разполагаше със 170 к.с., моделът 135i предлагаше 300 к.с., ускорение от 0 до 100 км/ч за 4.7 секунди и максимална скорост от 249 км/ч. За сравнение, максималната скорост на ActiveE беше електронно ограничена до 145 км/ч, докато пробегът му достигаше 159 км срещу 130 км при i3.
Макар и остаряла по съвременните стандарти, батерията на BMW ActiveE изискваше около 4–5 часа за пълно зареждане с домашна 32-амперова зарядна станция. В рамките на един час зареждане автомобилът възстановяваше пробег от около 40 км. Приблизително 1000-те произведени бройки от модела изиграха важна роля за бъдещите планове на BMW за преминаване към електрически автомобили.
Един от многото нетрадиционни електрически прототипи на BMW
Въпреки че ActiveE беше уникален за времето си, особено в моделната гама на първата Серия 1, това не беше първият път, в който BMW превръща стандартен сериен автомобил в тестов прототип на електрическо превозно средство. Историята на компанията в тази област започва още през 1972 г. с модела BMW 1602, който е първият опит на марката да създаде изцяло електрическа кола.
Два прототипа на първия електромобил на BMW дебютират на Олимпийските игри в Мюнхен през 1972 г. Те са използвани за подпомагане на маратонците и разчитат на елементарна конфигурация от дванадесет 12-волтови оловно-киселинни батерии, както и на система за регенерация на енергия при спиране.
След изтощаване на батериите, целият комплект, тежащ около 318 кг, е трябвало да бъде сменен. С тази система електрическият концепт BMW 1602 е можел да измине почти 64 км и да достигне максимална скорост от 100 км/ч. Това е било забележително постижение за епохата. Няколко години след този прототип BMW представя друг електрически концепт, наречен BMW LS Electric, базиран на модела 700. Неговите характеристики са леко подобрени, но той остава по-подходящ за градска, отколкото за извънградска употреба.
До началото на 90-те години BMW продължава да разчита на оловно-киселинни батерии, дори и при електрическия си прототип с предно задвижване на базата на BMW E30. Промяната настъпва с представянето на един от най-странно изглеждащите автомобили на марката – концептът BMW E1. При него германският производител използва натриево-никел-хлоридни батерии, които осигуряват пробег, съпоставим с този на BMW ActiveE, дебютирал почти две десетилетия по-късно.
За разлика от предходните електрически прототипи на BMW, моделът E1 изглеждаше най-завършен и готов за производство, с напълно оформен интериор. В крайна сметка обаче той остава в историята като един от по-странните концептуални автомобили на марката. Следващият значим опит на BMW да предложи сериен електрически автомобил на пазара беше BMW ActiveE, а година по-късно дебютира и BMW i3.
В същата година, в която се появи i3, BMW представи и BMW i8 – своя противоречив хибриден спортен автомобил. Днес електрическите модели на BMW предлагат значително по-голям пробег, по-добра динамика и по-висока практичност в сравнение с уникалната Серия 1 от началото на 2010-те години.
Последвайте ни в Google News