След години на политически спорове и преговори зад кулисите, Европейският съюз изглежда е напът да се откаже от една от най-амбициозните си климатични цели.
Според последни информации, блокът смекчава планираната за 2035 г. забрана за автомобили с бензинови и дизелови двигатели. Този ход следва постоянен натиск от лидери в индустрията, особено от Германия и Италия, и идва въпреки възраженията на марки като Volvo и Polestar, които подкрепиха първоначалния план.
След като миналата седмица се появиха съобщения, че законодателите смекчават позицията си, лидерът на Европейската народна партия, Манфред Вебер, заяви пред германския вестник Bild, че ЕС се е съгласил да промени мандата си. Вместо пълна забрана на автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) до 2035 г., целта ще бъде 90% намаление на емисиите.
Вебер също така уточни, че пълна забрана за ДВГ няма да има и до 2040 г., но не поясни дали се обмисля нова целева година. По време на пресконференция в Германия той добави, че се очаква Европейската комисия да представи ревизираното си предложение във вторник.
Плъгин хибридите също получават подкрепа
Вебер заяви, че технологичната забрана на двигателите с вътрешно горене е отменена. Той обясни, че всички двигатели, които в момента се произвеждат в Германия, ще могат да продължат да се произвеждат и продават. Според него ЕС вече може да проправи пътя за продължаващата продажба на плъгин хибридни модели, включително тези с по-голям пробег.
Германският канцлер Фридрих Мерц, който също присъства на пресконференцията, подкрепи решението, като каза, че то вече предлага на автомобилния сектор „реална сигурност при планирането“.
По-рано през декември Мерц беше писал директно до председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, призовавайки институцията да позволи продължаването на производството и продажбата на автомобили с ДВГ и след крайния срок от 2035 г.
Според еврокомисаря по устойчив транспорт и туризъм Апостолос Цицикостас, това писмо е било „много добре прието в Брюксел“. Въпреки че ревизираното законодателство на Комисията все още не е публикувано, Цицикостас наскоро намекна, че алтернативните горива може да играят по-важна роля в новата рамка. Той посочи като възможни пътища за спазване на регулациите „горива с нулеви и ниски емисии, както и усъвършенствани биогорива“.
Последвайте ни в Google News