GMC Hummer EV доказва, че управлението може да бъде едновременно забавление и функционалност по начини, които конвенционалните пикапи не могат да постигнат.
Електрическите автомобили превъзхождат тези с двигатели с вътрешно горене в почти всяко отношение, а способността им да извършват необичайни маневри е поредното доказателство за това. Благодарение на специфичния си хардуер и софтуер, те могат да изпълняват трикове като „танково завъртане“ и „рачешка походка“, които са невъзможни за конвенционалните превозни средства.
В социалните мрежи тези възможности бързо привлякоха вниманието. Някои потребители отбелязват, че докато „танковото завъртане“ е по-скоро атрактивен трик, Rivian са развили концепцията с функцията „Kick Turn“, която позволява на новите им модели с четири мотора да се завъртат дори по време на движение.
Други коментари защитават практическата полза от тези маневри. Според тях завъртането на място може значително да улесни хора, които изпитват сериозни затруднения с паралелното паркиране, дори и с помощта на камера за заден ход.
Собственици на Rivian споделят ентусиазма си от функцията „Kick Turn“ при новите модели R1T Quad, като описват как пикапът с лекота преодолява остри завои по черни пътища. По отношение на полезността на „рачешката походка“ (CrabWalk) при GMC Sierra EV, потребители обясняват, че тя работи добре в натоварен трафик и при маневриране около тесни ъгли. Те припомнят, че подобна система (QuadraSteer) е съществувала и преди 20 години, но е била ненадеждна и скъпа за ремонт, докато съвременните електрически системи са много по-издръжливи.
Защо тези маневри са възможни само при електромобили
Техническият термин за тези необичайни движения е „диференциално управление“. Технологии като задвижването с четири електромотора позволяват на автомобила да контролира всяко колело поотделно. Така едната страна на автомобила може да се движи напред, а другата – назад, с незабавен и прецизен въртящ момент. Този контрол е възможен, защото електромоторите доставят мощност още от нула оборота в минута, без да са нужни скоростни кутии или механични връзки, които биха се повредили при такова натоварване.
Софтуер и сензори управляват скоростта, сцеплението и въртенето на колелата с изключителна точност, което позволява на автомобила да се завърта плавно върху нестабилни настилки. Освен това ниското разположение на батериите осигурява по-нисък център на тежестта, което поддържа стабилността при резки ротационни движения. Автомобилите с двигатели с вътрешно горене разчитат на един двигател с по-бавно разгръщане на мощността и механични диференциали, което прави подобни маневри технически невъзможни.
Странично движение и завъртане на място
Някои експериментални електромобили изследват възможността за чисто странично движение чрез завъртане на всяко колело на 90 градуса. Прототипът Geely EX5 в Китай и Hyundai Ioniq 5, оборудван със системата Mobis e-Corner, използват независими модули във всяко колело. Тези модули обединяват в един компактен пакет електромотор, електронно управление без механична връзка, спирачки и окачване. Всяко колело може да се завърти перпендикулярно на каросерията, което позволява на автомобила да се движи изцяло настрани за паркиране или да се завърти на място почти без радиус на завой. Основното предимство е невероятната маневреност при ниска скорост в тесни градски пространства и паркинги. Недостатъците включват по-висока цена, механична сложност и притеснения за издръжливостта на компонентите. Тези прототипи показват как „скейтборд“ платформата на електромобилите отключва напълно нови начини на придвижване.
Диагонално придвижване с CrabWalk на GM
Системата CrabWalk на General Motors използва по-традиционен подход, който обаче изглежда също толкова впечатляващо в движение. При модели като GMC Hummer EV и GMC Sierra EV, предните и задните колела използват система за завиване на четирите колела, контролирана от електрически механизъм. При ниски скорости задните колела се завъртат в същата посока като предните. Това позволява на пикапа да се движи диагонално, за да заобикаля скали, стълбове или други препятствия, докато остава насочен предимно напред. Главното предимство е подобрената проходимост извън пътя, както и по-лесното паркиране в града. Недостатъците включват по-висока цена на хардуера и повече компоненти, които биха могли да се нуждаят от обслужване. Функцията работи само при ниска скорост от съображения за безопасност. Hummer EV е специален, защото комбинира CrabWalk с въздушно окачване с регулируема височина и огромни офроуд гуми, превръщайки се в електрическа машина за преодоляване на скали с луксозен интериор.
От отмененото „танково завъртане“ до интелигентния Kick Turn
Rivian предизвика огромен интерес, когато обяви функция за „танково завъртане“ при моделите R1T и R1S с четири мотора. Първоначалната концепция предвиждаше колелата от лявата страна да се въртят в една посока, а тези от дясната – в противоположна, което би позволило на пикапа да се завърти на място върху нестабилна настилка. На практика обаче от Rivian осъзнали, че има сериозни недостатъци. Пълното „танково завъртане“ би могло да издълбае дълбоки коловози, да увреди терена, да натовари прекомерно гумите и да създаде рискове за безопасността. В крайна сметка компанията обяви, че функцията няма да бъде предлагана на клиентите. По-късно Rivian представи по-контролирана алтернатива, наречена Kick Turn. Вместо да се върти на място, Kick Turn използва контрола на моторите и спирачките, за да подпомогне частичното завъртане на автомобила при остри завои извън пътя. Предимството е подобрена маневреност с по-малък риск от щети, макар и функцията да е по-малко зрелищна от първоначалната идея.
Финото завиване на задните колела, което прави големите електромобили по-малки
Няколко съвременни електромобила използват завиване на четирите колела по по-фин начин, фокусиран върху ежедневната управляемост. Tesla Cybertruck, Kia EV9 и различни модели на Audi, Volkswagen и Porsche предлагат системи, при които задните колела също завиват. При ниска скорост те се завъртат леко в посока, обратна на предните, което ефективно скъсява междуосието и намалява радиуса на завой. Така големи автомобили като EV9 или Cybertruck се усещат по-пъргави на паркинги. При по-високи скорости задните колела се завъртат в същата посока като предните, за да подобрят стабилността при смяна на лентите. Предимствата са по-лесно паркиране и усещане за по-добра пъргавина. Като недостатъци могат да се посочат добавената цена и сложност. Модели като Porsche Taycan се отличават, защото инженерите настройват системата да работи в синхрон с векторно разпределение на въртящия момент и въздушно окачване, създавайки изключително стабилно и спортно усещане зад волана.
В заключение
Специалните маневри при електромобилите произтичат от една и съща основа: електромотори с прецизен контрол, електронни системи за управление и ниско разположени батерии, които осигуряват стабилност. Някои подходи са фокусирани върху зрелищни трикове като завъртане на място или диагонално придвижване, докато други тихо улесняват управлението на големи електромобили в градска среда. Всеки метод носи своите компромиси по отношение на цена, сложност и потенциално въздействие върху гумите или терена. Интересната тенденция е, че след като колелата са освободени от механичните окови на двигатели и диференциали, производителите могат да експериментират с напълно нови начини за движение на автомобилите, което подсказва, че управляемостта на електромобилите има още много накъде да се развива.
GMC Hummer EV е впечатляващ изцяло електрически пикап и SUV, който дебютира в края на 2021 г. като част от усилията на General Motors да наложи високопроизводителните електрически автомобили на масовия пазар. Това, което отличава Hummer EV, е комбинацията от огромна мощност, изключителни офроуд способности и уникални функции като „CrabWalk“ и „Extract Mode“, които позволяват на автомобила да се движи по начини, недостъпни за повечето превозни средства. Неговите електрически мотори осигуряват впечатляващ въртящ момент и ускорение, които често съперничат на тези при суперавтомобилите, а поддръжката на бързо зареждане улеснява дългите пътувания. Цената на Hummer EV започва от високи шестцифрени суми за стартовите версии, докато по-достъпните нива на оборудване се предлагат за около 80 000 долара в зависимост от спецификациите и опциите. Моделът се продава във варианти пикап и SUV, като дава на купувачите избор между практичността на отворена товарна част или по-затворен автомобил, готов за приключения.
Последвайте ни в Google News