BYD Flash Charging: Технологията на годината, която променя правилата на играта

Ако се съди по заглавията, 2025 г. изглежда като годината, в която преходът към електрически автомобили окончателно се провали.

Само през последната седмица Ford спря производството на своя новаторски електрически F-150 Lightning и обяви, че се оттегля и от други свои планове за електромобили. Много други електрически модели бяха отменени или отложени през тази година. Европейският съюз в крайна сметка няма да забрани двигателите с вътрешно горене през 2035 г. Внезапно автомобилните ръководители, които някога обещаваха изцяло електрическо бъдеще, сега изтъкват предимствата на „потребителския избор“ – дори когато потребителите, особено в САЩ, досега са имали твърде малко наистина добри електрически алтернативи.

Но зад тези заглавия се развиват две много по-големи истории. Първата е, че следващото поколение електрически автомобили, което се очаква през 2026 г. и след това, изглежда далеч по-обещаващо от всичко досега. Много производители продължават да инвестират средства за изследвания и разработки в по-добри и по-евтини електрически превозни средства.

Втората история е, че те може би нямат друг избор, защото дори в най-добрата си форма, все още се опитват да настигнат китайските автомобилни производители. Един от тях, BYD, разработи технология за зареждане, която е толкова бърза, че на практика обезсмисля зареждането с гориво – и тя ще бъде въведена в Европа съвсем скоро.

Именно по тези причини технологията Flash Charging на BYD беше обявена за нашата Технология на годината.

Наградите Breakthrough Awards са годишната програма на InsideEVs, която отличава електрическите автомобили и технологиите, проправящи пътя към прехода към чиста енергия.

Лични впечатления и технологичен скок

Доколкото ми е известно, бях първият западен журналист, който видя и изпита технологията Flash Charging на BYD по време на пътуване до Пекин по-рано тази година. Месеци по-късно това все още е нещо, за което мисля често.

Историята на BYD често се разглежда през призмата на експлозивния ѝ растеж както в Китай, така и на други пазари като Латинска Америка, Европа и Япония. Това, което понякога се губи в този разговор, е колко напреднала е тази компания като вертикално интегриран технологичен гигант – компания, която е започнала с производството на батерии за мобилни телефони на Motorola и Nokia, а след това се е насочила към производството на автомобили. При почти всички останали автомобилни производители автомобилите са на първо място, а технологиите от следващо поколение – на второ.

Това е отразено в подхода на BYD към създаването на едно от най-бързите възможни зареждания за електромобили. То позволява на някои от най-новите електрически автомобили на компанията да преминат от ниско ниво на батерията до над 50% за по-малко от пет минути, при скорости до 1 000 киловата, или един мегават. Това е двойно повече от капацитета дори на най-бързите DC зарядни устройства в Америка.

Как работи технологията?

Това става възможно благодарение на новата платформа на BYD, Super e-Platform, която включва 1000-волтова електрическа архитектура, цяла екосистема от преработени електродвигатели и контролери, нов начин за проектиране и охлаждане на самите зарядни устройства и конектори, и дори преработка на отоплителните и климатичните системи на автомобилите. Платформата използва сериозно модифицирана литиево-желязо-фосфатна (LFP) батерия, създадена да издържа на такова интензивно ниво на зареждане, като същевременно запазва дълготрайността си при многократна употреба на мегаватово зареждане.

Идеята е ясна – това не е просто бързо зареждане. Това е цялостна преработка на възможностите на технологиите за зареждане на електромобили, изцяло проектирана от BYD. Тук няма сериозна зависимост от външни доставчици, както правят западните и други азиатски производители. Те са изградили веригата за доставки за тази система самостоятелно.

Именно с това трябва да се преборят автомобилните производители, които забавят прехода към електрически автомобили.

Предупреждение към конкуренцията

Най-големите бариери пред масовото навлизане на електромобилите са притесненията за пробега и зареждането. Критиците и скептиците твърдят, че колите не изминават достатъчно голямо разстояние и когато се наложи да бъдат заредени, това отнема много повече време, отколкото зареждането на бензинов автомобил.

Автомобилите на BYD вече предлагат впечатляващ пробег. Но с мегаватовото зареждане те на практика елиминират второто притеснение. Говорител на компанията заяви, че целта им от самото начало е била времето за зареждане на електрическите автомобили да стане толкова кратко, колкото времето за зареждане на бензиновите автомобили.

Засега в Китай само два автомобила могат да използват пълния потенциал на Flash Charging. И двата, разбира се, са на BYD. Но предстои да се появят още. Самата технология се разширява на родна земя за Volkswagen и Porsche. Макар да идва от Китай, тя няма да остане само там. Когато луксозната марка на BYD, Denza, стартира в Европа през 2026 г., се очаква тя да може да се възползва от тази технология за зареждане.

Вярно е, че системата изисква огромно количество енергия, въпреки че ще се използват системи за съхранение на енергия от батерии, за да се сведе до минимум въздействието върху електрическите мрежи. И засега е ограничена само до няколко автомобила. Но други производители вече наваксват с подобни скорости на зареждане, включително Zeekr и вероятно дори Mercedes-Benz.

И все пак BYD стигна дотук първи. Компанията доказа какво е възможно и показа на света огромния потенциал на електрическото задвижване. Това е истински пробив за електромобилите и предупреждение за всяка компания, която се опитва да забави темпото и да позиционира технологиите от 20-ти век като бъдещето на своя бизнес.

Предизвикателството е хвърлено.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации