Miura на 50: В дни като тези...

Miura, затворен алпийски проход, време за купон

Планета

| 07 Ноември 2016

1/16

Текст: Роуан Хорнкасъл

Веднъж. Само веднъж. Толкова пъти италианският дизайнер Марсело Гандини е нарисувал искрящия силует на това, което днес познаваме като Lamborghini Miura. Като 27-годишен през 1965 Гандини е знаел, че ще го направи от раз. Стилните му заврънтулки се оказват перфектни. Никога не повтаря този профил, защото не иска да развали шедьовъра или да се провали.В интерес на истината виждали ли сте голфър да застане отново за удар, след като е вкарал от раз?

Група от млади, ентусиазирани и революционни инженери взимат дизайна на Гандини и го поставят върху авангардно шаси. В средата е напречноразположеният V12, окачването е независимо, във всеки ъгъл е поставено по едно еднакво дебело колело, а на задния капак има детински игриво лого - това е първата суперкола.

Представена е пред увисналите ченета на публиката през 1966 и пленява цяло едно поколение. Освен това се превръща в задължителен аксесоар за всяка звезда. Нещо повече - хората се интересуват от нея. Неподатлива е на времето. Класика. Икона. Легенда. През тези години Miura е получила абсолютно всички комплименти и все още напълно ги пренебрегва без дори намек от арогантност.

Освен всичко тази година тя става на 50, така че празненствата започват. Ето как се озовах в подножието на Алпите с поглед, вперен в извивките на черния асфалт. Това е Големия Санбернарски проход - приказно шосе, станало известно с отварящата сцена на “Италианска афера”. В нея оранжева Miura пронизва пейзажа под звуците на “В дни като тези” на Мат Монро.

Пред мен стои златиста Miura S. Великолепна е.Изваяните бедра и легендарните мигли на фаровете са невероятно женствени и все пак е далече от изтънчена. Дрънвам бутона за отваряне на вратата и дръпвам перфорираната дръшка на вратата. Носът ми се изпълва с облак от аромати от интериора - на кожа, гориво и масло. Прелестно.

Съвсем не толкова прекрасна е позицията на седене. Ако искате да я изпитате, опитайте да седнете в една от тези детски колички с батерии, които се срещат по парковете.Краката ви са сгънати, коленете се опират във волана, за сметка на това ръцете са прави и ще трябва да опипвате внимателно, за да уцелите правилния педал.Освен това с четири трикамерни карбуратора Weber, забележително пропускаща горивна система и горещ двигател зад гърба, самоубийствата са доста популярни сред собствениците на Miura.

3,9-литровият V12 оживява с огън и жупел след подаване на газ и завъртане на ключа. Погледнете над безкрайното алуминиево торпедо, време е да потегляме.

И тук трябва да съм честен. Очаквах Miura да се кара като прасе. Работата е там, че не го прави. Стига да не се движите бавно.Странно е кола, която отговаря с такава готовност, да бъде юркана. Докато препускам през предавките тя истински желае повече газ. За щастие карабиниерите са затворили пътя днес. Само за нас.

За разлика от модерните суперколи, двигателят и скоростната кутия позволяват да достигнете драматични обороти на първите три предавки, докато задоволите сетивата си. Колкото по-бързо се движите, толкова повече трябва да разчитате на спирачките. Което е истински плашещо.

Излиза вятър, слепите завои са обградени от скалисти грамади от едната страна и открити канари от другата. Сан Бернар е вълнуващ и предизвикателен проход. По-нататък топящият се сняг намокря асфалта, така че успокоявам темпото и си пускам Мат Монро през Spotify. Знам, че е клише, но трябва да го направите.

Miura е оригиналната италианска луда суперкола. Нейните възможности и нетрадиционност са копирани оттогава, и все пак тя омагьосва автомобилните почитатели вече половин век.

Днес времената за Lambo се менят: начело е Стефано Доменикали, има нов главен дизайнер, задава се и първи SUV. Нямаме търпение да видим какво следва. Надяваме се единствено Lamborghini да не забрави миналото си.

Материалът оригинално е публикуван в брой 153 на списание BBC TopGear България.

Новият брой!

Прочетете още

  • Съдържание
  • 08 Десет неща, които научихме този месец
  • 44 Бързи и Яростни Експо - така празнуваме 10 години
  • 54 Fast & Furious 8
  • 60 Бензин - история за автомобили, любов и рок, разказана от Асен Блатечки
  • 68 Крис Харис кара Bugatti Chiron - от време на време човечеството надскача себе си
  • 82 Човекът, който промени света - Волфганг Дюрхмайер
  • 86 McLaren 720S - новият начин на мислене на хипер-англичаните
  • 94 Новото Discovery - тестван на лимита по път, кал, скали, пясък и сняг
  • 110 BMW M2 в търсене на перфектния път за каране в България
  • 116 The M Meeting - където най-мощната буква на света се претворява в ///Магия...
  • Стартер
  • 24 Дарио Франкити - моят автомобилен живот
  • 25 Най-лошите специални моторспорт доработки
  • 27 Грозната сестра на Bentayga и курс за начинаещи с Apple CarPlay
  • Тестове
  • 28 Alfa Romeo Stelvio - бързо, удобно и практично
  • 34 Honda Civic 1,5 - радикално променена визия и техника, за по-добра кола?
  • 36 Bentley Continental Supersports - повече мощност и повече лукс за перфектното Bentley?
  • 38 Renault Clio 1,2 TCe - по-красив и с правилна комбинация от двигател и кутия
  • 40 VW Golf GTE - дигитализираният Golf вече е в България
  • 42 Mini Countryman - максимум емоции и необикновени предизвикателства
  • 43 Volvo V90 Cross Country - бягство сред природата
  • Гараж
  • 119 VW Caravelle - караме ван в закрит паркинг
  • 120 BMW 530d xDrive Luxury - най-накрая и българският TG гараж има какво да прибере
  • 122 Porsche 911 C4S - перфектната семейна спортна кола и голямото зимно оръжие

Препоръчваме ви!