Miura на 50: В дни като тези...

Miura, затворен алпийски проход, време за купон

Планета

| 07 Ноември 2016

1/16

Текст: Роуан Хорнкасъл

Веднъж. Само веднъж. Толкова пъти италианският дизайнер Марсело Гандини е нарисувал искрящия силует на това, което днес познаваме като Lamborghini Miura. Като 27-годишен през 1965 Гандини е знаел, че ще го направи от раз. Стилните му заврънтулки се оказват перфектни. Никога не повтаря този профил, защото не иска да развали шедьовъра или да се провали.В интерес на истината виждали ли сте голфър да застане отново за удар, след като е вкарал от раз?

Група от млади, ентусиазирани и революционни инженери взимат дизайна на Гандини и го поставят върху авангардно шаси. В средата е напречноразположеният V12, окачването е независимо, във всеки ъгъл е поставено по едно еднакво дебело колело, а на задния капак има детински игриво лого - това е първата суперкола.

Представена е пред увисналите ченета на публиката през 1966 и пленява цяло едно поколение. Освен това се превръща в задължителен аксесоар за всяка звезда. Нещо повече - хората се интересуват от нея. Неподатлива е на времето. Класика. Икона. Легенда. През тези години Miura е получила абсолютно всички комплименти и все още напълно ги пренебрегва без дори намек от арогантност.

Освен всичко тази година тя става на 50, така че празненствата започват. Ето как се озовах в подножието на Алпите с поглед, вперен в извивките на черния асфалт. Това е Големия Санбернарски проход - приказно шосе, станало известно с отварящата сцена на “Италианска афера”. В нея оранжева Miura пронизва пейзажа под звуците на “В дни като тези” на Мат Монро.

Пред мен стои златиста Miura S. Великолепна е.Изваяните бедра и легендарните мигли на фаровете са невероятно женствени и все пак е далече от изтънчена. Дрънвам бутона за отваряне на вратата и дръпвам перфорираната дръшка на вратата. Носът ми се изпълва с облак от аромати от интериора - на кожа, гориво и масло. Прелестно.

Съвсем не толкова прекрасна е позицията на седене. Ако искате да я изпитате, опитайте да седнете в една от тези детски колички с батерии, които се срещат по парковете.Краката ви са сгънати, коленете се опират във волана, за сметка на това ръцете са прави и ще трябва да опипвате внимателно, за да уцелите правилния педал.Освен това с четири трикамерни карбуратора Weber, забележително пропускаща горивна система и горещ двигател зад гърба, самоубийствата са доста популярни сред собствениците на Miura.

3,9-литровият V12 оживява с огън и жупел след подаване на газ и завъртане на ключа. Погледнете над безкрайното алуминиево торпедо, време е да потегляме.

И тук трябва да съм честен. Очаквах Miura да се кара като прасе. Работата е там, че не го прави. Стига да не се движите бавно.Странно е кола, която отговаря с такава готовност, да бъде юркана. Докато препускам през предавките тя истински желае повече газ. За щастие карабиниерите са затворили пътя днес. Само за нас.

За разлика от модерните суперколи, двигателят и скоростната кутия позволяват да достигнете драматични обороти на първите три предавки, докато задоволите сетивата си. Колкото по-бързо се движите, толкова повече трябва да разчитате на спирачките. Което е истински плашещо.

Излиза вятър, слепите завои са обградени от скалисти грамади от едната страна и открити канари от другата. Сан Бернар е вълнуващ и предизвикателен проход. По-нататък топящият се сняг намокря асфалта, така че успокоявам темпото и си пускам Мат Монро през Spotify. Знам, че е клише, но трябва да го направите.

Miura е оригиналната италианска луда суперкола. Нейните възможности и нетрадиционност са копирани оттогава, и все пак тя омагьосва автомобилните почитатели вече половин век.

Днес времената за Lambo се менят: начело е Стефано Доменикали, има нов главен дизайнер, задава се и първи SUV. Нямаме търпение да видим какво следва. Надяваме се единствено Lamborghini да не забрави миналото си.

Материалът оригинално е публикуван в брой 153 на списание BBC TopGear България.

Новият брой!

Прочетете още

  • Съдържание
  • 49 TG TV Преглед - завръща се в родния ефир от 8 април
  • 60 Porsche 911 GTS - идеалната среда между Turbo и Carrera S
  • 66 Непреклонните - изцяло женският състав, който ще се бори в 24 часа на Дубай
  • 72 Tesla Model X - дали тази кола променя света?
  • 78 Faraday FF91 - чертае нови модни тенденции или е високотехнологична случайност?
  • 84 Lotus Exige Sport 350 - по стъпките на Бонд и Esprit в италианските Доломити
  • 94 Alfa Romeo Giulia Veloce - завръщане към корените
  • 104 Градски бижута - Hyundai i10, Citroen C3, Suzuki Ignis и VW Up
  • 112 Nissan Navara Double Ca
  • Тестове
  • 08 Lamborghini Aventador S - как едно "S" преобрази Aventador
  • 13 Peugeot 301 - Обновен отвътре и по-красив отвън
  • 14 BMW 530d xDrive - Готови ли сме за бъдещата технология днес?
  • 15 BMW 540i xDrive - Бизнес лимузина със страстно емоционален двигател
  • 16 VW Golf 1.5 TSI Evo - брилянтен нов двигател, по-самоосъзнат и интелигентен автомобил
  • 17 VW Golf GTI - във Volkswagen впечатляващо добре разбират кои са силните страни на GTI
  • 17 VW Golf GTD - категория "ако имаш тази кола, друга не ти трябва"
  • 18 Mazda MX-5 RF - твърд покрив за още по-добро управление
  • 19 Renault Grand Scenic vs Volkswagen Touran - бърз сравнителен тест на 7-местни MPV–та
  • 20 BMW 435d Gran Coupe - покоряваме Европа по пътя към Женева с достъпното Gran Turismo
  • Стартер
  • 28 В съзнанието на Роби Гордън - отиваме в Мексико, за да разберем магическата формула за успешната състезателна серия
  • 32 Citroen C-Aircross - слава на Бога, че Citroen все още прави щури коли
  • 33 Топ 9 хомологационни оръжия
  • 34 Женевска конвенция - шоуто на автомобилния елит
  • 40 Honda NSX - от шедьовъра на Сена до хиперхибрид
  • Гараж
  • 118 BMW X5 3.0d (E70)
  • 120 VW Caravelle
  • 120 Porsche 911 C4S
  • 121 Opel Astra
  • 121 Mercedes-Benz E220d
  • 122 Ford Mustang

Препоръчваме ви!