Пясъчният всъдеход

Или как военните технологии влизат в обикновените автомобили

Планета

| 01 Януари 2017

1/8

Текст: Том Форд

Снимки: Бари Хейдън

 

Тайните за бъдещето на всичко се намират в средата на израелска пустиня, намираща се на югоизток от Газа и доста на юг от Тел Авив, в обгорената изсъхнала шир, която може би е продължение на пустинята Нежев, или може би е нещо съвсем отделно, не съм напълно сигурен. Видът й е същият като заобикалящите я скали в цвят охра, което плавно я слива с фона на околната природа. Тази сутрин гледах как зората пукна над границата с Йордания и солената южна страна на Мъртво море и слънцето изскочи над хоризонта, хвърляйки дебели сенки около предните стъкла. На покрива има люк като наблюдателна кула, достатъчно броня за да спре всичко, освен изстрел от базука, и стъкло с дебелината от цяла педя. Казва се Plasan SandCat. Предполагам не е това, което сте очаквали.

Но когато започнах да контактувам с един човек в социалните мрежи преди шест месеца, не очаквах да управлявам бронираната му кола по пустинен търговски маршрут, някога използван за пренасяне на тамян и смирна от Петра до пристанищния град Газа през VII-ми век преди Новата ера. Не очаквах и да си говорим за това как науката за материалите ще промени света завинаги. Но ето ни, доволно си бърборим за възможните приложения на карбонови нанотръби и арамидни композити докато караме 9-тонен MRAP ATV (издържащ на минаване през мини, нападения от засада и непроходими терени) през пустиня, която прилича на картинките в илюстрованите издания на Библията. „Странно“ въобще не е достатъчно силно определение.

Нека да поясня. Човекът се казва Нир Кан и е директор по дизайна на компания, носеща името Plasan. Превозното средство е наречено SandCat – малка бронирана кола, използвана в множество военни и цивилни операции в над 15 държави и общо пет континента. Определението „малка“ е условно като имаме в предвид, че Cat все пак се извисява над повечето неща, които не са огромни самосвали. Висока е 2,35 метра, но е сред леките военни машини. Причината да съм тук е, че Нир е заклет иноватор и SandCat е общия знаменател на теорията и практиката, която може да повлияе върху всичко, което правим в автомобилната индустрия.

Това изглежда като смело твърдение, но хората, работещи в бомбеното обезопасяване са вманиачени в теглото – колкото по-малко е, толкова по-маневрени сте, което ви прави по-защитени. Маниаци са и на тема разходи, защото правителствените организации са известни със стиснатостта си. Затова обичат да разучават науката на екзотичните материали, безспорно са безкрайно иновативни консуматори на новите технологии и са напълно наясно с последствията за нивото на разходите. Всичко това напомня на модерното автомобилно производство. Всъщност, американският клон на Plasan вече доставя карбонови композитни компоненти на големи американски производители. Като пример мога да дам доставките на карбонови аеро елементи за Viper ACR и карбоновите добавки за Corvette Z06. Автомобилният свят вече е запознат с тази компания.

Но докато компанията произвежда бронирани коли и камиони, леко напомнящи на научна фантастика, тя трябва да подсигури тяхната ефективност. А това означава тестване. Правят се купища от истински и извънредно сложни симулации на взривове и балистични тестове за да бъде сигурно, че теориите са метафорично и буквално бронирани. А как една експлозия изглежда на компютър? Рязък, интензивен удар. На практика, катастрофа. Това означава, че пред вас е компания с дълбоки пзонания за новите материали и технологии, изобилие от данни от катастрофи и възможност за производство на много неща при силно конкретни финансови изисквания.

Усещате накъде отивам. Какво ще кажете за специално проектирано купе от карбонови композити за масово произвеждана кола, което е също толкова евтино, но е чувствително по-силно и няколко пъти по-леко от всичко, което в момента е в производство. А какво ще кажете за спортна кола, която притежава всички предимства на кърбоновото шаси на McLaren/Porsche 918/ Lamborghini, но без кореспондиращите разходи? Няма значение дали говорим за ефикасност или динамика, но движението към по-лекото, силно и евтино винаги ще бъде в наша, клиентска, полза. Прокрадването на тези технологии до обикновените коли идва директно от превозни средства като SandCat.

Тази машина всъщност има сравнително прозаично начало заради причини като разходи, надеждност и доставки на части. Базирана е върху Ford F550 Dually, въпреки че единствените части за метаморфозата в Plasan са таблото и съответното окабеляване, релсите на шасито, окачването, дизеловият V8 мотор и 6-степенната автоматична кутия. Шестте колела са заменени от четири огромни 19,5-цолови офроуд чудеса, които могат да функционират и ако се спукат, а корпусът е заменен от иновативна и сравнително стилна броня, която идва в сгънато състояние. Да, точно така. Сгънато. Все едно е сгллобяем гардероб. Plasan го нарича „екипиран корпус“ и работи така, както бихте очаквали: вземате един Ford F550, заменяте каросерията му с конфигурацията, която ви трябва – транспорт на войска, сервизен камион, камион за комуникационни връзка или команден център. Тъй като панелите стоят сравнително независимо, можете да променяте модулите в зависимост от нуждите си или да ви бъдат докарани специално направени части. Трябва ви Sandcat, който изглежда по-малко агресивен, защото ще е част от полицейския автопарк? Plasan ще достави по-заоблени колесни арки. Трябва ви картечница, монтирана на покрива или по-тежка броня? Plasan ще достави и тях.

Версията, която управлявам е с композитна броня STANG II (военните брони идват в няколко класове и биват класифицирани спрямо различни стандарти. Нещо като Euro NCAP, но по-експлозивно). Използват се слоеве от различни материали като кевлар, арамид, балистична керамика и стомана. Всичко това формира защитни сандвичи, които са по-леки, но и по-силни от стоманени пластини. Теглото е доста ниско за предлаганото ниво на защита – между 30 и 40% под всичко досега, което е давало същия стандарт за безопасност. А и традиционните бронирани коли всъщност са огромни подсилени стоманени  кутии, запоени върху гигантски платформи. Ако повредиш част от кутията, машината напрактика е отписана. Докато SandCat е с модулна структура. При счупването на една част, тя се сваля и поправя изключително лесно с прости инструменти и нови панели. Супер лесно за използване.

Разбира се, тук все пак говорим за 9000 кг, затова шофирането по офроуд скали в средата на нищото е малко изпотяващо и подскачането из пустинята означава, че трябва сериозно да се концентрираш. Но с двойното предаване и малко повече инерция, возилото си остава истински способно и сравнително гъвкаво. Видимостта е учудващо добра, дори със странно оформените стъкла, които са нужни, защото бронираното стъкло е по-тежко от непрозрачната броня, затова колкото по-малко използваш, толкова по-добре. Затова SandCat използва стъкло само на местата през които трябва да гледаш. Например, няма смисъл да има стъклен панел около лакътя – място към което никога няма да насочиш очи. Разумно.

Намирам се на точното място за проверка дали SandCat работи добре. Ако Израел е копие, което разделя Египет и Йордания, а върхът на копието е Ейлат, до Залива Акаба, то аз съм около плоската метална част на върха, на запад от място, което се нарича Идан. Там прекарах нощта. Място, което е праисторически блат от тортата на геологията. Горещо, пясъчно, голо, пълно с хълмисти възвишения, които се превръщат в слепи каньони и сухи речни корита. Този SandCat прескача големите камъни, катери се по сухите корита, пробива си път из мекия пясък. Винаги има достатъчно налична мощност и въртящ момент и това, че машината всъщност е безумно лесна за управляване, удобна е по нормални пътища и приема радушно шофьорските команди, говори добре за нивото на комфорт ако ви се наложи да патрулирате с часове докато сте заключени вътре. Не, това не е офроуд рейсър, нито е конкретна визия за бъдещето, но е способен на много повече отколкото бихте си помислили и изглежда се забавлява докато го подхвърляте по трасето. А и не сте живели докато не сте усетили презавиването в бронирана кола. Изненадата е огромна. Същото важи и за пустинята. Мисиш си, че няма нищо тук, но всъщност има изобилие на всичко. След един от завоите виждаме как един заек се стрелва като куршум в търсене на по-добро убежище. Навсякъде има птици. При доближаването на пропастите можем в далечината да зърнем стада кози, подкачащи към вертикалния склон, използващи тайните, специализирани за техните копита. Нито автомобила, нито пустинята е така, както първоначално изглежда.

Но докато SandCat е с чудесен дизайн, перфектен за условията, ключът към откриването на военните технологии, които в бъдеще ще влязат в ежедневна цивилна употреба, се крие в Нир. Защото Нир Кан не прилича на военните. Той е човешки катализатор. Завършил факултета по Автомобилна наука и транспорт на Университета Ковънтри във Великобритания, Нир отдавна си мечтае да е автомобилен дизайнер докато продължава да живее в родния си Израел – държава, която няма богата история в автомобилното производство. Затова се заема с проектирането на бронирани коли за Plasan. Липсата на милитаристичен багаж прави проектите му... по-готини от обичайното. Знаем, че на повечето армии не им пука дали изглеждат интересно, важното е всичко да работи както трябва. Затова нямаше причина за съществуването на продукт на Plasan, изглеждащ като резултат от комбинация стиловите решения на голяма група дизайнери и простата целесъобразност. Затова Sandcat изглежда като кръстоска между бронирана кола и уикенд возилото на Съдията Дред.

Вдъхновен от суперколите от 70-те като Stratos Zero на Bertone, Нир проектира бронираните коли като нещо за което е използван истински дизайн, вместо отделните части просто да са сглобени в едно цяло. По-важното е, че Plasan, компанията за която е работил, приема на сериозно идеята за конструкция на автомобил от нулата. Вместо все повече и повече броня да бъде прибавяна към вече съществуващ дизайн, Plasan разработва леки, интегрирани решения като плаващ под, който абсорбира енергията от удари, седалки, разработвани от спецификацията на пилотските седалки в хеликоптер, броня, пласирана на конкретните места, които са най-важни за опазването на обитателите. Използвани са екзотични и скъпи материали, но винаги се внимава за разходите, защото няма смисъл да се прави превозно средство, което е прекалено скъпо за да се продава. Основната цел е в поемането и пренасочването на енергия, в създаването на силна, безопасна и ефективна машина. Това е екстремната версия на онова към което всеки обикновен производител на планетата се стреми. Което означава, че след като го комбинирате с идеите на Plasan за използване на модерни материали като карбона и изградените производствени навици, именно возила като Plasan SandCat ще създадат революция в автомобилната индустрия. Огромна, агресивна бронирана кола, базирана на Ford F550, произведена в държава, която няма никаква автомобилна история, може да бъде колата, която ще промени света. И никой от нас не очакваше това. 

Новият брой!

Прочетете още

  • 50 Ford GT - историята на новата ракета, която се превърна от скица в реален автомобил и вече има победа в Льо Ман.
  • 62 Бързаме за премиерата на новата Fiesta със... стара Fiesta
  • 68 Lexus LC Coupe - сила срещу разум в две напълно различни разновидности
  • 74 Вървим по пътя на световен рекорд за скорост от преди 50 години... с Jaguar F-Type в цвят "Bluebird K7"
  • 81 Поговорихме си с Дженсън Бътън преди последното му състезание във F1
  • 86 Прибираме Bentley Bentayga от Марбеля в Испания, като се борим с показанията на бордкомпютъра
  • 92 Япония и Германия в търсене на правилната рецепта за як кросоувър - SUV тест на супер минита
  • 100 Време за бира - 28-часово пътуване от Атланта до Тексас с Trans Am със 717 конски сили, за да се снабдим с бира
  • 110 Светец срещу грешник - Чистото бъдеще на Volkswagen срещу злодеите на Honda
  • Тестове
  • 08 Mercedes-AMG E63S
  • 14 Nissan Micra IG-T 90 Tekna
  • 16 Lotus Exige Sport 380
  • 17 Renault Twingo GT
  • 18 Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde
  • 24 Mercedes-Benz GLC 220d Coupe
  • 26 AUDI TT RS срещу BMW M2
  • Стартер
  • 30 Смахнатият професор - представяме ви Биси Езериоха, който прави коли с над 1000 к.с.
  • 36 Шест неща, които трябва да знаете за Mercedes E-Class Coupe
  • 38 Opel рестартира Insignia, ние одобряваме
  • 39 В кокпита на Porsche 911 RSR
  • 40 Най-бързите Ferrari-та на Фиорано
  • 41 Един ден от живота на Рафаеле де Симоне, който тества Ferrari-та
  • 42 Прогрес рапорт - Еволюцията на Audi RS6 в среща на три генерации на могъщото комби
  • 44 Discovery V готово за старт - пробваме готовата версия преди да влезе в производство
  • 48 Книги за масичката за кафе - четива, които разкриват автомобилни страсти
  • Гараж
  • 118 Porsche 911 C4S - слагаме нови ботуши на зимното ни оръжие
  • 119 VW Carabelle - правим семейно пътуване с много пътници, багаж и други неща
  • 120 Ford Focus RS - снимачна кола в търсене на най-добрата снимка в Сноудония
  • 122 Mazda CX-3 - обобщаваме пазара на малките кросоувъри, преди да решим дали този е най-добрия

Препоръчваме ви!