Текст: Джейсън Барлоу

Време е офроуд. Даже, по-скоро е време да поплаваме. Палубата на самолетоносач е необичайно място за първо каране на даден автомобил, но все пак, според девиза на Land Rover, нищо не трябва да ни спира. Новият Discovery със сигурност преминава „50-метровия тест“, като воланът е чудесен и работи дискретно. Това е добре, защото ако преминем повече от 50 метра, ще паднем във водата.

Корабът HMS Queen Elizabeth е почти завършен в шотландската корабостроителница Росит, като това е един от двата суперсамолетоносача предвидени за кралската флота след години битка за осигуряване на бюджет от правителството. Това е част от 6,2-милиардна инвестиция (в паундове, като другият самолетоносач е HMS Prince of Wales). Теглото на машината е 65 000 тона, дължината на основата е 280 метра, а главната палуба е с дължина от 70 метра, докато височината е 56 метра. Това е най-големият кораб в историята на британския флот и може да се сравнява с USS Nimitz. С други думи – наистина огромен.

Мощта се измерва в мегавата и комбинира две газови турбини на Rolls Royce, заедно с четири големи дизелови двигателя, за обща мощност от 75 000 к.с. Перките са задвижвани от четири електрически мотора. Има два моста – един за навигация и един за координиране на летателните операции. Корабът събира повече от 40 бойни изтребители, основно самолети F-35 Lightning II, а една от радарните системи може да следи обекти с големината на топка за снукър, намираща се на разстояние от 20 км. Би трябвало да влезе в употреба през февруари, но пълната функционалност на  HMS Queen Elizabeth ще бъде достигната през 2020. „Това е малко като да раздвижиш чисто нова кола“, обяснява командирът Стивън Прест. „Не очакваме да достигнем пълния потенциал на машината при първото й включване.“

Подобно нещо е разбираемо за чудовищно комплексен военен кораб, но новият Discovery трябва да е перфектен от самото начало. Интересно е, че особено за продукт, чийто основни ценности се въртят около суровата сила и механиката, този MkW Discovery е нещо като роб на софтуера. Отделните ECU-та са 71 и модерните технологии са причината колата да е известна като дигиталното Discovery. Кралица Елизабет ръчно е поправяла задния диференциал на нейния Defender. Никакъв шанс това да се случи с новия Disco 5. Сега ще ви трябва Бил Гейтс.

Сто километра на север по магистрала А9, в Пъртшир, екипът на Top Gear е сред първите получили възможност да изпробват новата кола. Нашият Discovery е облечен с лек камуфлаж и е една от 150-те не съвсем завършени бройки за предварителни тестове, така че изпитанието идва с обичайните уговорки, че е нормално не всичко да пасва перфектно, макар и тези коли да са произведени ръчно и теоретично да са безупречни. С изключение на самолетната писта на кораба, днешният тест е единствено офроуд. Цялостните впечатления ще трябва да почакат още няколко месеца.

Land Rover твърди, че е най-полезната семейна кола и новият Discovery се опитва да подсили това впечатление. Преди едно поколение, колата с това звание вероятно щеше да бъде Ford Cortina Estate. Със сигурност не бихте могли да качите подобна кола по изровените пътеки, по които се движим в момента. Корпусът на Discovery е направен от 85% алуминий, което намалява базовото тегло с 480 кг и така то е 2115 кг с празен резервоар. Корпусът е създаден чрез една единствена преса с цел подобряване на гъвкавостта и намаляване сложността на производството. Подът е произведен по същия начин, структурата на таблото е от магнезий, а в предната и задната част на рамата е използвана олекотена стомана. Въздушното окачване е с двойни рамена отпред и мултиточкова конструкция отзад, за да се постигне страничен наклон на шасито, без това да влияе на возенето, докато в същото време се запазва устойчивостта на удари, нужна за подобен модел.

Вероятно няма по-цивилизован начин да нахлуеш в дивата природа. В двучасовото офроуд предизвикателство нито веднъж не чухме неприятни шумове и нито веднъж не бяхме близо до затъване. Голяма част от споменатите ECU-та управляват системата Terrain response 2, която автоматично следи и оптимизира дросела, управлението и тракцията, докато системата All-terrain progress control (ATPC) на практика е круиз контрол за офроуд настилка. Разбира се, за да й се насладите трябва да й гласувате голямо доверие, особено в почти вертикалните спускания. Отстоянието от земята е 283мм., а артикулацията на колелата е 500мм. Съответно, изкачването на каменистата пътека беше безпроблемно. Дори и пълен новак може да се справи с тежките условия.

 „Искахме да създадем превозно средство, което е лесно за използване от максимално много хора.“, твърди продуктовият шеф Алекс Хеслоп. Сред екстрите е двустепенна трансферна кутия, която ще се хареса на всички, желаещи да стигнат до най-непроходимите пасажи, включително реки и места с наводнения. Discovery 5 може да гази в дълбочина от 900мм, благодарение на системата, използваща лабиринтен въздуховод, която позволява на двигателя да диша под вода. „Може да стигне и по-дълбоко.“, ми казва Хесуоп, „Но при над 900 мм ще загубите задното сцепление и автомобилът ще започне да плава. И ще трябва да отворите задните врати, за да се справите с това, което няма да е никак приятно.“

Отворете тези задни врати на сушата и ще видите, че вътре има място за седем възрастни мъже с размерите на ръгбисти, а всички седалки са нагряващи се. Land Rover е пионер и в системата за интелигентно сгъване на седалки. Това става чрез главния тъчскрийн, няколко суича в багажната част, или чрез използване на мобилно приложение. Когато третата редица е сгъната, пространството за багаж е 1231 л., а когато сгънете и втория ред, това практически е каравана. В гигантските отделения на вратите, жабката и мястото под седалките, ще откриете още 172 л. за вашите вещи, докато в централната конзола можете да поберете четири таблета  и две двулитрови бутилки от минерална вода. Ще откриете и четири 12-волтови гнезда и девет USB порта. Вътре има и 4G, което поддържа до осем устройства.

Шофьорът и пътникът отпред получават InControl TouchPro мултимедия, включваща 10-инчов тъчскрийн, навигация с новия режим за придвижване до работа, и всякакви други дисплеи и графики. Софтуерна лудост.

Пробвахме версията с 3-литров TDV6 двигател с 260 к.с. и версията с 3-литров бензинов мотор с 344 к.с. И двете работеха гладко и следваха командите ни, поне при скоростта, до която бяхме ограничени. Няма спор, че новият Discovery е създаден с водещ категорията си фокус върху нещата, които наистина са важни за купувачите на семейни коли. Но три неща ме притесняват. Първо, отиващата си генерация не се хареса на прекалено много потенциални клиенти и съответно, новата кола е очаквано скучна. Второ, въпреки че в тестовата кола имаше гумени стелки, автомобилът със сигурност е от премиум категория. „Може да не се вижда на пръв поглед, но новата генерация е по-способна и по-силна от предишната“, настоява Хеслоп. Цената стартира от 43 495 паунда (97 400 лв.), но основният тест беше с дизеловото V6 във версия HSE Luxury  с всички екстри, струващо 69 415 паунда (155 500 лв.). Може да си купите около 90 000 бройки, или два чисто нови самолетоносача, вие решавате.

Абонирай се
Уведомете за
guest
0 Коментари
Inline Feedbacks
Виж всички коментари

Подобни публикации